Vinjett-stafett - Historiska händelser

Startat av Kvarnbacka, 27 Januari 2013 kl. 15:34

Föregående ämne - Nästa ämne

Carl T

Citat från: Gideon skrivet 10 Mars 2013 kl. 10:04
Puben "The Eagle" i Cambridge, 28 februari 1953.
Francis Crick tillkännager att han och James Watson hade upptäckt DNAs struktur. Senare belönat med Nobelpris.

Just så. Jag är förvånad att ingen tog det tidigare. Jag visade bilden vid ett möte på jobbet och fick ett korrekt svar direkt. Då hade jag iofs nog nämnt att det var vetenskapshistoria och samtliga i rummet var naturvetare eller medicinare, men ändå.

Jag ser förresten att vi faktiskt inte har någon regel kring hur lång tid man har på sig med gissningarna. Tredagarsreglerna gäller bara annat så vitt jag kan se.

Hur som helst: Din tur!
När jag plockade isär bitar lärde jag mig att reddish brown tar allting bokstavligt.

Gideon

Wikipedia-vinst, även om jag kände igen upptäckten och årtalet hade RAF-pub-kopplingen gått mig förbi. Har inga vinjetter på lager, så jag får försöka bygga ihop nåt ikväll när jag är hemma och vänder och packar om innan det blir dags för några dagars roadtrip till bl a Finland.
Regionansvarig Gävle-Dala
Flickr   Instagram

Gideon

Vad händer, var och vilket århundrade?

(Phew, hann få ihop något trots allt. Ursäkta den dåliga bildkvaliteten, blev ett snabbskott med aj-Fånen istället för den riktiga kameran så det skulle gå fortare att få in den i datorn)
Flickr   Instagram

stej123

Byggandet av Cheops pyramid i Egypten, 2500 f.Kr.?

Edit: Starka arbetare btw :D

Gideon

Jepp, det syns ju hur de har gymmat hårt ;)

Gissningen var nära, men fel byggnadsverk.
Stilpoäng (totalt värdelösa iofs ;) ) om man också nämner arkitekten, som åtminstone till namnet även är känd från mer sentida rörlig bildkonst.
Flickr   Instagram

stej123

Då gissar jag på  Djosers trappstegspyramid, i Egypten på 2600-talet f.Kr. Arkitekt var i så fall Imhotep (den första arkitekten som nämns i skrift).

Gideon

Flickr   Instagram

stej123

Carl T

Victor Lustig säljer Eiffeltornet till Andre Poisson 1925.

Nästa månad försökte Lustig sälja det igen.
När jag plockade isär bitar lärde jag mig att reddish brown tar allting bokstavligt.

stej123

Citat från: Carl T skrivet 11 Mars 2013 kl. 19:55
Victor Lustig säljer Eiffeltornet till Andre Poisson 1925.

Nästa månad försökte Lustig sälja det igen.

Rätt!

Gideon

Flickr   Instagram

Carl T

Här kommer nästa. Vem, var, när?

Kimmen

Hravnkel Frösgode och hans män blir tillfångatagna av Einar  på Hvrankels gård? Einar och hans hird sticker med knivar hål genom deras hälsenor, drar rep därigenom och hänger upp dem på en stång. Klassisk isländsk saga :)
När: ja, exakt vet man väl ej men det nedskrevs 1270-1280.
Var, ja på island då.

Carl T

Fel! Men jag kan tillägga att minifigansiktena ser för levande ut.