Vinjett-stafett - Historiska händelser

Startat av Kvarnbacka, 27 Januari 2013 kl. 15:34

Föregående ämne - Nästa ämne

Tekei

Citat från: Myko skrivet 14 Mars 2013 kl. 20:18
Jultomten uppfinner elgitarren
Spanien, 1156

Haha! Jag önskar att det var rätt svar. ;)

Citat från: Kvarnbackafilm skrivet 14 Mars 2013 kl. 20:54
Carl Michael Bellman sitter i arrest på Stockholms Slott 1794.

Helt riktigt, bra jobbat! Jag var väldigt osäker på om jag hade gjort en lätt eller svår vig med tanke på att jag inte har den blekaste aning om hur insidan av högvaktsflygeln ser ut. :)

Kvarnbacka

Bellman hade nog också gärna haft tillgång till en elgitarr  :)

Jag har inte heller någon aning om hur högvaktsflygeln ser ut, men Bellman själv var ju klockren  :)

Jag råkar faktiskt ha en vinjett på lager, den kommer här:

AndersI

Lily Maxwell, den första kvinnan som röstar i Storbritannien 1867 ?
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

Carl T

En kvinna som röstar tror jag också det är. Jag tippar på Jeannette Rankin 1916, året hon blev USA:s första kvinnliga kongressledamot.
När jag plockade isär bitar lärde jag mig att reddish brown tar allting bokstavligt.

Vibora

Då gissar jag på kvinnlig rösträtt i Sverige 1921.

Stigge72

Då drar jag till med att kvinnlig rösträtt införs i Norge 1913. :P

Kvarnbacka

Ni har rätt i att det föreställer en kvinna som röstar, men ingen har riktigt prickat rätt svar. Framförallt är det viktigt här att hålla isär rösträtt och röstning.

MicroByggare

1921 första valet i Sverige där kvinnor deltog och om ej det 24 maj 1919 allmänrösträtt besluts

AndersI

Citat från: Kvarnbackafilm skrivet 14 Mars 2013 kl. 22:27
Framförallt är det viktigt här att hålla isär rösträtt och röstning.

Men det gör ju mitt förslag :) En domstol beslutade att hennes röst inte var giltig, och brittiska kvinnor fick rösträtt betydligt senare. Men jag förstår att det är något annat du tänker på...
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

MicroByggare

Oj nu kommer jag på i efterhand hon bär en stor hatt som musköterna har, så jag drar på med 1944 kvinnligrösträtt i Frankrike!!

Kvarnbacka

Citat från: MicroByggare skrivet 14 Mars 2013 kl. 22:41
1921 första valet i Sverige där kvinnor deltog och om ej det 24 maj 1919 allmänrösträtt besluts

Helt rätt (det första). Vibora var nära, men det var två svar i ett på ett sätt som jag inte kunde ge poäng för.

Din tur!

MicroByggare

Nästa kommer imorgon eftermiddag har en kul idé 8)

Vibora

Citat från: Kvarnbackafilm skrivet 14 Mars 2013 kl. 23:15
Citat från: MicroByggare skrivet 14 Mars 2013 kl. 22:41

Helt rätt (det första). Vibora var nära, men det var två svar i ett på ett sätt som jag inte kunde ge poäng för.

Din tur!
Äsch då vilken paragrafryttare till domare  :P Men jag har ingen vig på lager så det var nog tur ändå.  ;)

MicroByggare

jaha här kommer min vig och jag vill veta när (år+månad) vad händer och vilka är inblandade

Tommy_la

1588 kanske? Francis Drake skickar brännare mot den spanska armadan.
Min bricklinkbutik "Tommy's Store":
http://www.bricklink.com/store.asp?p=tommy_la