Vinjett-stafett - Historiska händelser

Startat av Kvarnbacka, 27 Januari 2013 kl. 15:34

Föregående ämne - Nästa ämne

shutter

"År 1173 började man uppföra ett enastående mästerverk på Pisas mjuka sankmark. Arkitekten bakom det vackra tornet är numera bortglömd men hans fiasko blev till ett ovärderligt landmärke för Pisa."
källa. världenshistoria.se

andreaseldh

BrightMinds

Långsökt kanske men...
Byggandet av The leaning tower of Niles i Chicago
(America's Leaning Tower was built in 1934 (600 years after the original) by businessman Bob Ilg)

andreaseldh

Det är faktiskt rätt! Kopian byggdes i betong och är hälften så stor som originalet i Pisa som är byggt i marmor. Ledtrådar i bilden: Litet grått torn med många flaggstänger (bara en i Pisa) och mannens  typiskt amerikanska kläder. BrightMinds får bygga nästa vinjett!

BrightMinds

Wow, man tackar!
Vinjett kommer upp senare ikväll.

BrightMinds

Då kör vi nästa. Vilket år och vad har hänt?

shutter

Den 1 juni 2005 havererade ett JAS flygplan över Östersjön ca 25 km sydost om Utklippan vid Blekinges kust. Piloten lämnade planet med hjälp av räddningssystemet och klarade sig oskadd?
Eller, är det ett svenskt JAS helt enkelt?
Snygg vigg iaf :D

BrightMinds

Det var ett bra svar men tyvärr inte den händelsen jag tänkte på.
Tack

mechamike

Citat från: shutter skrivet 19 September 2013 kl. 07:42
Den 1 juni 2005 havererade ett JAS flygplan över Östersjön ca 25 km sydost om Utklippan vid Blekinges kust. Piloten lämnade planet med hjälp av räddningssystemet och klarade sig oskadd?
Eller, är det ett svenskt JAS helt enkelt?
Snygg vigg iaf :D

Piloten flög väl utanför envelopen och lyckades få planet i inverterad superstall, och visste inte hur man häver det om jag minns rätt.. Har själv testat det i simulator.. och tagit mig ur, men det krävs att man litar på planet och inte sig själv.

Jag gissar dock på 1952 Catalinaaffären..
?

BrightMinds

Bra där mechamike! Det är korrekt.
Bilden är tänkt att illustrera min farfar som var navigatör på den Catalina som blev nedskjuten vid eftersökandet av DC-3:an.

Från Wikipedia:
Catalinaaffären, eller i folkmun DC-3:an som försvann, var den diplomatiska kris som utlöstes i juni 1952 då ett svenskt militärt flygplan av typen DC-3 (i svenska Flygvapnet betecknad Tp 79) genomförde signalspaning över Östersjön, varvid planet spårlöst försvann. Under letandet efter den saknade Tp 79:an blev ett militärt sjöräddningsflygplan ("Catalinan") anfallet av en sovjetisk MiG-15, varvid det skadades så allvarligt att det tvingades nödlanda. Alla fem besättningsmedlemmarna räddades av ett västtyskt lastfartyg.

Lämnar härmed över stafettpinnen  :)

mechamike

Sådär.. klura på  Jag söker  År, månad,dag, land och händelse

?

shutter

Spontant och utan att kunna säga exakt dag gissar jag på Kuwaitiska oljekällor i brand i Irak-konflikten?

mechamike

?

mechamike

?

andli

Vulkanutbrottet som begravde Pompeji i Italien 24 Augusti år 79.

Fast då borde du inte fråga om land...
I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.