Vinjett-stafett - Historiska händelser

Startat av Kvarnbacka, 27 Januari 2013 kl. 15:34

Föregående ämne - Nästa ämne

shutter

Citat från: mechamike skrivet 25 September 2013 kl. 21:52
nej.. att det här skulle vara så svårt.. landet som eftersöks är trots allt lite halvaktuellt
Nej, nu blev det svårt igen  :'(

Carl T

Ah! Israel slår första slaget i sexdagarskriget och bombar väsentligen bort hela Egyptens flygvapen 5 juni 1967.
När jag plockade isär bitar lärde jag mig att reddish brown tar allting bokstavligt.

shutter

Citat från: Carl T skrivet 26 September 2013 kl. 16:21
Ah! Israel slår första slaget i sexdagarskriget och bombar väsentligen bort hela Egyptens flygvapen 5 juni 1967.
Hoppas det är rätt :P

Carl T

Hoppas det är fel - jag måste bygga till utställningar!
När jag plockade isär bitar lärde jag mig att reddish brown tar allting bokstavligt.

shutter

Citat från: Carl T skrivet 26 September 2013 kl. 18:18
Hoppas det är fel - jag måste bygga till utställningar!
Jag är ju på bröllop under Norrköpingsträffen! Vi kan byta.
Du gissade och jag bygger  ;)

mechamike

Citat från: Carl T skrivet 26 September 2013 kl. 16:21

Visst är det Operation Focus.. Israel med 50,000 trupper (214,000 reserver) 300 flygplan 800 tanks står omgivna omgivna av länder med en långt större armé på 547 000 trupper, 957 stridsplan 2500 stridvagnar som önskar utplåna staten Israel och driva ut alla judar i havet.

5 juni 1967 nödgade att försvara sig utplånar de på bara 3 timmar i en "preemtive strike" det Egyptiska flygvapnet (och delar av Syrien, Irak, Jordaninens flygvapen) . Israeleerna slår ut 18 flygfält och 3 radar stationer och 450 flygplan med hjälp av i stort sett alla sina egna stridsflygplan (196 stycken, endast 12 lämnades hemma för att patrullera luften).

Operationen är en av de mest lyckade miltära flygoperationerna med minimala förluster för den egna sidan (endast 19 Israeliska piloter förlorades till fångenskap eller föll.

Med totalt luftherravälde tvingas fiendens marktrupper reterera och 6 dagar senare är kriget över.

Åter motbevisades den general som vid en demonstration (kring första världskrigets början) yttrade att "flygplan aldrig kommer tillskrivas någon militär betydelse" .

(olivfärgen på planen skulle föra tankarna på militära plan men även till oliver,olivlundar något som Israel ibland förknippas med.)

?

Carl T

:)

Då kommer det ett nytt bygge någon gång under helgen.

shutter

Carl T

Och nu kom jag på vad jag skulle ha gjort i helgen! Och inte har jag något färdigt liggande heller. Då får vi se om jag hinner få till något i kväll eller om någon annan hinner före. :-[

Carl T

Jag gjorde det i helgen! Fel helg bara. :-[

Här kommer nu något som ligger ganska långt tillbaka i tiden. Bilden är tagen med min Nexus 4 i kasst ljus, men i det här fallet tycker jag inte det gör något att den är grynig och har konstiga färger.

Eigenbrötler

vesuvius utbrott som förstörde (bevarade) pompeji för typ jössesmånga år sedan?
Ta en titt i min butik, jag kanske har bitarna du behöver?
 ▶▶▶𝕰𝖎𝖌𝖊𝖓𝖇𝖗𝖔𝖙𝖑𝖊𝖗𝖘◀◀◀

Carl T

Nej, men jag får nog säga att jag vill ha plats, namnet på det som bildades och ungefär vilken årmiljon det skedde.

Carl T

Kan det vara så att alla är så upptagna inför Norrköping att ingen vågar gissa? Eller är mitt geologiska bygge för intetsägande?

Här kommer en ledtråd: På somliga språk innehåller svaret ett lånord från svenskan.

AndersI

Kan det vara platåbergens bildande i Västergötland under Perm? Kinnekulle, etc.
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

Carl T

Nej, men du är på rätt spår. Jag kan säga att det ligger närmre i tiden och nära en mer välbekant händelse.