Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

MOC: Dynasafe MBDS

Startat av dvdkeen, 09 Januari 2013 kl. 21:45

Föregående ämne - Nästa ämne

dvdkeen

Hejsan.

Tänkte presentera min första MOC som jag inledningsvis gjort i LDD - men som är tänkt att förverkligas i riktigt LEGO.

Har det senaste halvåret börjat ta upp mitt LEGO-byggande efter att ha legat i träda i 20-år. Som för många andra är det min son som fått mig att börja bygga igen - eller en ursäkt/anledning till att få bygga ;-)

Efter att ha "lekt" runt i LDD en stund, kom jag på idén att försöka modellera en produkt som jag varit med att utvecklat och utbildat på i jobbet. Produkten är ett Mobilt Bombdesarmeringssystem, MBDS, som framgår av orginalbilden nedan. Systemet ska i korthet kunna fjärrstyra en traktor för att plocka upp eventuella bomber med ett gripverktyg. Bomben ska sedan föras tillbaks och lastas i bombkammaren.

Inspiration har hämtats från olika håll. Lastbil från , Trailer från samt delar av traktor från http://www.eurobricks.com/forum/index.php?showtopic=76479.

Min tanke har varit att försöka få med så många detaljer som möjligt från det riktiga systemet samt att få till så mycket "lekbarhet" som möjligt. Har under tiden haft väldigt roligt och, när man väl kommer över inlärningströskeln i LDD, kan jag inte annat än rekommendera andra att börja med att designa i LDD.

Se här har resultatet blivit:

Orginalsystem:

Traktor lastad på trailer:

Traktor med kran utvecklad och gripverktyg påkopplat:

Traktor parkerad för att lägga i gripverktyg i bombkammare:

Vy över splitterskyddat manöverutrymme:

Anders67

Coolt, helt klart annorlunda, men roligt med detaljerna!

janimakaj

välkommen!

oj vilket bygge. intressant designat och tycker du har fått till den bra utifrån originalet :) ska bli kul och se de slutgiltiga resultatet :)
Unless you try, you will not know if it works! ;)

Nextuz

Riktigt coolt :)

De har t.o.m gjort de omöjligt o sitta i traktorn när jag kollar...

Först innan jag läste vad de var så trodde jag de var en traktor för att köra i en låg gruva eller nått :P

Stigge72

Välkommen hit!
Intressant och annorlunda motiv.
Du har lyckats bra tycker jag, är du säker på att du inte byggt något på 20 år? ;)
Ser fram emot att se det byggt med fysiska bitar.

Gideon

Fint bygge! Ser också fram emot att se det i fysiska klossar om du har planer på det :)
Eftersom jag precis lärt mig det så måste jag rekommendera att rendera i POV-Ray, blir grymt snygga nästan fotorealistiska bilder då som t ex kan ses här.
Regionansvarig Gävle-Dala
Flickr   Instagram

swestar

Mina Egna Byggen flickr
Instagram

Majkel

Härlig överensstämelse med originalet! Detta borde vara en given reklamgrej till möjliga kunder.

Selander

Snyggt gjort !  Jag har aldrig fallit för att använda LDD (hittills), men det här var ju väldigt tilltalande.
Hur många timmar tar det att knåpa ihop en så pass komplex modell i LDD ?

Illuwatar

Klart udda anordning som du lyckats bra med att få över i City-formatet.
Inget är omöjligt - det omöjliga tar bara mer tid...
http://www.illuwatar.se

dvdkeen

Hej.

Tack för alla glada tillrop.

För er som är intresserade av det verkliga systemet går det att titta på detta filmklipp:

Gideon: Blev helt klart intresserad av POV-Ray. Verkar dock enbart finnas stöd mot Windows - kör OS X. Väntar dock på en ny iMac så det kanske får bli till att köra dual boot var det lider. POV-Ray renderar riktigt verklighetstrogna bilder från LDD. Häftigt!

Selander: Själva inlärningen och "komma igång tiden" för LDD har nog tagit en vecka på kvällstid. Då jag gjorde om trailern från grunden en gång så har jag nog allt som allt spenderat ca 2 veckor på kvällarna. Du ska nog fråga min sambo ;-)

Majkel: Tanken är faktiskt att inledningsvis beställa ett antal Lego-system för att ha inom projekt - kanske även som modell i receptionen. Kommer snart att påbörja beställningen av bitar - Pick-A-Brick och Bricklink.

J. Israelsson

POV-Ray finns för Mac OS X och Linux också. De verkar dock ha problem med en bugg i den senaste versionen för Mac OS X.

http://www.povray.org/download/#binaries

Mvh

Johan I
LEGO Ideas: My Neighbour Totoro

dvdkeen

Skall undersökas snarast. Måste ha tittat för snabbt på deras download-site. Kul!

Teabox

isola

Citat från: J. Israelsson skrivet 10 Januari 2013 kl. 19:27
POV-Ray finns för Mac OS X och Linux också. De verkar dock ha problem med en bugg i den senaste versionen för Mac OS X.

Mvh

Johan I

Tack för den informationen. Har slitit mitt hår, använt mig av ord som jag knappt vill uttala. Nu vet jag vad problemet är. Får bli en senare uppdatering.  ;)