Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

MOC: Dynasafe MBDS

Startat av dvdkeen, 09 Januari 2013 kl. 21:45

Föregående ämne - Nästa ämne

dvdkeen

Hej igen.

Har nu efter några försök genererat min första POV-rendering av min MOC. Efter lite trixande med POV-inställningar så kan man få till acceptabla renderingstider.

Är även i full färd med att beställa bitar. Saknar ett tiotal bitar för min MOC. Söker vidare på BrickLink. Återkommer med bilder av den "riktiga" MOC:en när alla bitarna är på plats.

Anders67

Snyggt, Pov-Ray gör LDD rättvisa, coolt bygge som sagt tidigare!

Gideon

Citat från: dvdkeen skrivet 21 Januari 2013 kl. 20:26
Har nu efter några försök genererat min första POV-rendering av min MOC. Efter lite trixande med POV-inställningar så kan man få till acceptabla renderingstider.

Är även i full färd med att beställa bitar. Saknar ett tiotal bitar för min MOC. Söker vidare på BrickLink. Återkommer med bilder av den "riktiga" MOC:en när alla bitarna är på plats.
Riktigt snyggt!!
Nu ser man fram emot att få se den förverkligad i plast :)

(Vad är acceptabla renderingstider i sammanhanget?)
Regionansvarig Gävle-Dala
Flickr   Instagram

Skafte

Vilka är det tiotal bitar du saknar? Det finns alltid en chans att en Swebrickare sitter på dem och kan tänka sig att sälja/byta!

dvdkeen

Citat(Vad är acceptabla renderingstider i sammanhanget?)

Pratar om ungefär 24h renderingstid på 1680x1050 upplösning. Dock så har jag kört på en ganska "slö" i3-processor med två år på nacken.

CitatVilka är det tiotal bitar du saknar? Det finns alltid en chans att en Swebrickare sitter på dem och kan tänka sig att sälja/byta!
De bitar jag mest söker, och som verkar vara svåra att få tag i rätt färg (tan), är följande:

Återkom gärna om någon har några bitar till salu.

o0ger

Den är jättesnygg. Jag bygger själv i LDD just nu och renderar mycket i POV-Ray.

Det som är lätt att glömma när man sitter med LDD är att det ska hålla sen när man bygger. Det jag funderar på när jag ser din MOC är om den där armen på traktorn kommer orka hålla den där stora cylindern. Har du testat? Annars kanske du borde testa med click hinge istället för vanlig hinge. Svårt att se på bilden vilken typ av hinge du har använt.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Stigge72

Citat från: dvdkeen skrivet 22 Januari 2013 kl. 07:59
De bitar jag mest söker, och som verkar vara svåra att få tag i rätt färg (tan), är följande:
Inte så konstigt att det är svårt att hitta fönstren, som inte finns i tan (titta i kolumnen "known colors" vilka färger som finns).

dvdkeen

Hej.

CitatDet jag funderar på när jag ser din MOC är om den där armen på traktorn kommer orka hålla den där stora cylindern. Har du testat? Annars kanske du borde testa med click hinge istället för vanlig hinge. Svårt att se på bilden vilken typ av hinge du har använt.

Som du säger o0ger så kommer hållbarheten vad gäller kranen inte vara tillräcklig för att hålla uppe gripverktyget. Har mest fokuserat på att kranen ska gå att vika ihop - ska man använda gripverktyget får man nog hålla i verktyget för att kranen ska hålla. Ska dock titta på click hinge enligt dina tips.

Däremot designade jag om trailern för just hållbarheten, då manöverutrymmet får en ganska stor massa som ger upphov till en stor hävarm på fästet i trailern.

CitatInte så konstigt att det är svårt att hitta fönstren, som inte finns i tan (titta i kolumnen "known colors" vilka färger som finns).
Missat detta då jag i detta fall enbart titta på "Lots for sale" där Tan, troligtvis av misstag, finns listat av en säljare. Dock tror jag att jag istället får använda 60032 som finns i Tan och till rimligt pris. Nackdelen är att denna enbart verkar ha fönster i transparent färg, då de använder "Single Hole Top and Bottom for Glass". Någon som vet om det går att "forcera" in ett fönster med två kilar uppe i ett . Är dock kanske inte LEGO-byggmässigt något att sträva efter. 

lindyhep

Citat från: dvdkeen skrivet 22 Januari 2013 kl. 20:28
Någon som vet om det går att "forcera" in ett fönster 4862 med två kilar uppe i ett 60032.

(Ändrade bara länkarn från set till part)

dvdkeen

Hej igen.

Har nu lyckats färdigställa min MOC i äkta LEGO-vara. Har varit en väldigt lärorik och intressant resa i BrickLinks och LEGO Pick a Bricks värld. Förutom LEGO:s Pick a Brick har jag beställt ett 60-tal olika bitar från 15 BrickLink-affärer och allt har fungerat perfekt! Mycket imponerad av denna community.

Har fått gjort några få avsteg från orginaldesignen p.g.a. vissa bitar har varit svåra/dyra/omöjliga att få tag på.

Har även missat några "gömda" bitar i LDD som ej kommit med i den genererade BOM:en, men överlag så har LDD fungerat väldigt bra i vad som har fungerat att bygga i verkligheten.

Presenterar ett utkast av bilder på min MOC. Inser att även makro-fotograferande är ett kapitel i sig. Kom gärna med tips och ideér på hur man kan foto bättre. Kör med stativ och extern blixt.

Hela ekipaget med traktor upplastad på trailer.

Traktor avlastad och gaffelaggregaten nere.

Kranen utvecklad och på väg att hämta upp gripverktyg inne i bombkammaren.

Gripverktyget har kopplats på kranen.

Gripverktyg avlastat på gaffelaggregaten - redo för bombletande.

Kikar in i operatörskabinen med monitorer och manöverpaneler för bombkammaren.

Avtagbart tak för att kunna titta in i MOC:en. Bombkammaren ovanifrån till höger.

Selander

Kul att du genomfört projektet, och vilket lyckat resultat.
Bra jobbat.

ByggareDan

Ser ju jättebra ut, men tycker att dom 3 hjulen på slutet på släpvagnen ser väldigt små ut (nästan lite skottkärrehjulskänsla ) men originalet såg ju ut så, kanske bredda ut dom med dubbla hjul på bredden.
(Ser ju mest udda ut med däcken när kärran är påhängd annars ser det ju normalt ut med lös kärra.)

Modellen blev ju riktigt lik originalet är ju inte alltid så lätt att bygga originaltroget i såväl färg som hållfastighetsmässigt.
Tycker att fotona är bra och tydliga, blir ganska så intressanta bilder när man fotar som om en annan minifig hade fotat.

Hoppas på att få se fler trevliga Moc:ar på lite udda objekt  :D

/ByggareDan

lindyhep

Kul att se den byggd också :)
(Ser att jag varit inne och skrivit tidigare i tråden utan ett ord om bygget....förlåt.)

Jag reagerar inte så mycket just på de små hjulen mer på att det ser ut som hela 'flaket' liksom lutar bakåt. Jag uppfattar inte att originalet har det lutet. Någonstans mellan 'huskropp' och släp ser det ut som det skulle behövas lite bitar för att minska lutet. Som ByggareDan säger så syns det ju bara när allt är hopkopplat, när den står upp-pallad är den rak.

Jag gillar inblicken i något som är låååångt från min vardag :)

Anders67

Fantastiskt kul att se det med riktigt lego, så många fina detaljer och kul att få se, bilderna är mycket bra tagna!

Stigge72

Kul att se att det blev verklighet!
Snyggt!

Jag tror att det var Shutter, som har lagt upp lite fotoskola... om du söker på fotoskola i forumets sökfunktion, så borde du hitta den, men jag tycker att dina bilder är bra.