Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

L*O. Vad är det?

Startat av marpe, 09 December 2012 kl. 20:41

Föregående ämne - Nästa ämne

marpe

Jag köpte 4081och 4081b från en BL-butik. Se  bilden.

Texten LEGO på bit 1,3,4 ser märklig ut. Nästan som om det står L*O.
Det är inte första gången som jag ser L*O.
Någon som vet varför det står så?

Nyfiken.  :)

Nextuz

Det är där de sprutar in plasten i formen...
Redan på cadstadiet bestäms vart material skall sprutas in och att just den studsen ska ha e och g i princip raderade...

marpe

Jo, det syns att det är där de sprutat in plasten, men det är ju ett märkligt ställe. Då ser man ju inte varumärket.

Är det en testform de använt?

Nextuz

Citat från: marpe skrivet 09 December 2012 kl. 21:06
Jo, det syns att det är där de sprutat in plasten, men det är ju ett märkligt ställe. Då ser man ju inte varumärket.

Är det en testform de använt?

Neee...
Kolla på flera bitar så ser du att de sprutar in de i en av studsen =)

Carl T

På gamla bitar har det så vitt jag sett alltid funnits rester av E och G där. Det verkar som att somliga nyare gjutformar har rationaliserat bort halva varumärket, men vad som blir bättre av det kan man undra.
När jag plockade isär bitar lärde jag mig att reddish brown tar allting bokstavligt.

Nextuz

Citat från: Carl T skrivet 09 December 2012 kl. 22:05
På gamla bitar har det så vitt jag sett alltid funnits rester av E och G där. Det verkar som att somliga nyare gjutformar har rationaliserat bort halva varumärket, men vad som blir bättre av det kan man undra.
När vi var i billund så fick vi se cadsystemet som de ritar bitarna med.. och i det finns det färdiga studsoch några av de studs som fanns var ljust gjutningsstuds...
Fanns några varianter så att säga.. :)

Superkalle

Måste hålla med om att det är anmärkningsvärt att de så tydligt rationaliserat bort E och G. Att det står LEGO på knopparna är ju centralt för TLG.

mechamike

Citat från: Carl T skrivet 09 December 2012 kl. 22:05

Kan vara så att det är en omständighet från när man designat klossen i CAD programmet, kan ha blivit något strul med  ytorna mellan logon och den runda kanalen i CAD världen beroende lite på i vilken ordning man designat.
?

marpe

4081 dvs L*O har inte förekommit i något set till skillnad från 4081b
Jag köpte 50 st så det är ingen unik specialbit direkt.

Myko

Knoppen är ju ett bra ställe att lämna en liten knöl på. Överallt annars på just den här biten hade ju orsakat problem när man ska bygga.

Nextuz

Citat från: marpe skrivet 10 December 2012 kl. 09:00
4081 dvs L*D har inte förekommit i något set till skillnad från 4081b

Vad menar du nu?
4081 heter biten.. sen finns de revision a och b?...

Att flera säljare anger endast 4081 är för att de inte orkar sortera dem i a eller b... Den har dock fortfarande funnits i set...

Stigge72

Just den här biten är ganska lätt att se skillnad på: Alla bitar på din bild är version b.

Skafte

Jag har för mig att de berättade att det var lite krig mellan marknadsföringsdelen å ena sidan och ingenjörerna/bitdesignarna om just det där! Funktionen fick dock företräde...

marpe

Citat från: Nextuz skrivet 10 December 2012 kl. 09:36

Vad menar du nu?

Att flera säljare anger endast 4081 är för att de inte orkar sortera dem i a eller b... Den har dock fortfarande funnits i set...
Jag köpte 4081 och 4081b i samma nyans från samma butik. Tror inte att det är latheten hos säljaren, utan snarare att han vill markera den utseendemässiga skillnaden.

De 4081 jag köpte har samma proportioner som 4081b. 4081a har tunnare ring. Har fotograferat alla sidor, men inte kollat ordentligt i förstoringsglaslampan än. Ska kolla när jag är hemma nästa gång.

Länk till lot
http://www.bricklink.com/storeDetail.asp?b=-10230276&h=274668&itemIDseq=18155
http://www.bricklink.com/storeDetail.asp?b=-10230276&h=274668&itemIDseq=10567

Citat från: Skafte skrivet 10 December 2012 kl. 11:00
Jag har för mig att de berättade att det var lite krig mellan marknadsföringsdelen å ena sidan och ingenjörerna/bitdesignarna om just det där! Funktionen fick dock företräde...
Kanske rör det sig om andra ingenjörsmässiga perspektiv såsom hållfasthet, gjutform, eller produktionsteknik m.m.

Nextuz

Citat från: marpe skrivet 10 December 2012 kl. 12:12
Citat från: Nextuz skrivet 10 December 2012 kl. 09:36

Vad menar du nu?

Jag köpte 4081 och 4081b i samma nyans från samma butik. Tror inte att det är latheten hos säljaren, utan snarare att han vill markera den utseendemässiga skillnaden.

De 4081 jag köpte har samma proportioner som 4081b. 4081a har tunnare ring. Har fotograferat alla sidor, men inte kollat ordentligt i förstoringsglaslampan än. Ska kolla när jag är hemma nästa gång.

Länk till lot
http://www.bricklink.com/storeDetail.asp?b=-10230276&h=274668&itemIDseq=18155
http://www.bricklink.com/storeDetail.asp?b=-10230276&h=274668&itemIDseq=10567

Citat från: Skafte skrivet 10 December 2012 kl. 11:00
Kanske rör det sig om andra ingenjörsmässiga perspektiv såsom hållfasthet, gjutform, eller produktionsteknik m.m.

Känns som en långsökt slutsats...