Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

L*O. Vad är det?

Startat av marpe, 09 December 2012 kl. 20:41

Föregående ämne - Nästa ämne

marpe

Jag har inga slutsatser tyvärr. Har inte den blekaste aning. Grubblar och grubblar. Förhoppningsvis närmar jag mig svaret så sakteliga. Tack för hjälpen.  :)

Stigge72

a-versionens ring är mycket tunnare. Du behöver inget förstoringsglas för att se skillnaden.
Jag såg att det står på Bricklink att a-versionen fanns fram till 2006, men jag tvivlar på att det stämmer.

marpe

Citat från: stigge72 skrivet 10 December 2012 kl. 15:30
a-versionens ring är mycket tunnare. Du behöver inget förstoringsglas för att se skillnaden.
Det stämmer. Jag vill jämföra bitarna på bilden, dvs inte a-versionen.  :)

marpe

Resultat:
Jag har hittat en tydlig skillnad mellan bitarna på bilden som inte nämns på Bricklink.
4081b har en midja på sektionen mellan plattan och ringdelen. L*O saknar midja.

Om det har någon praktisk betydelse lämnar jag åt andra att bedöma.

Se ny bild.

Nextuz

Citat från: marpe skrivet 11 December 2012 kl. 08:54
Resultat:
Jag har hittat en tydlig skillnad mellan bitarna på bilden som inte nämns på Bricklink.
4081b har en midja på sektionen mellan plattan och ringdelen. L*D saknar midja.

Om det har någon praktisk betydelse lämnar jag åt andra att bedöma.

Se ny bild.

Har ingen praktisk betydelse om man bygger... ja om man inte heter Larry Lars ;)
Det ser ut att avra en förbättring för att inte få ett skarpt hörn... skarpa hörn på det viset ger en brottsanvisning i materialet... genom att göra det rundare så slipper man det...

AndersI

L*O - varianten verkar vara en lågbudgetversion av gjutformen - mycket mindre bearbetning för att få fram formen. Om jag inte visste bättre skulle jag nästan börja prata om kloner.

Vilken variant anses som nyast?

Sidsteppning - är det någon som vet hur Lego tillverkar sina gjutformar? Skärande bearbetning, gnistning, eller vad?
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

marpe

4081a har nämnts i diskussionen. Här är en sammanställningsbild där skillnaderna tydliggjorts. Jag utesluter för övrigt inte att det finns fler varianter som tillsammans med L*O benämns 4081  :)

Stigge72

Att döma av bilden, och Nextus inlägg (som känns logiskt för mig), så skulle jag säga att den biten som markerats med rött är den nyaste. Och i så fall borde den utan någon bokstav vara b, och b vara c. Om någon ansett att den skillnaden är värd ett eget namn.

Nextuz

Citat från: AndersI skrivet 11 December 2012 kl. 09:49
L*O - varianten verkar vara en lågbudgetversion av gjutformen - mycket mindre bearbetning för att få fram formen. Om jag inte visste bättre skulle jag nästan börja prata om kloner.

Vilken variant anses som nyast?

Sidsteppning - är det någon som vet hur Lego tillverkar sina gjutformar? Skärande bearbetning, gnistning, eller vad?

Skärande... Fräsande ;)

Nextuz

Citat från: marpe skrivet 11 December 2012 kl. 09:57
4081a har nämnts i diskussionen. Här är en sammanställningsbild där skillnaderna tydliggjorts. Jag utesluter för övrigt inte att det finns fler varianter som tillsammans med L*O benämns 4081  :)

Men 4081 Är ett samlingsnamn för både version a och b...  Undetermined Ring Type = Obestämd typ av ring

Det är alltså obestämt om du får variant a eller b när du beställer 4081...
Men då 4081a inte finns längre i produktion så är det osanolikt att du skulle få några såna, utan då får man variant B...

Bitar uppdateras när en form anses vara slut, då tillverkas en ny med en reviderad design om det finns en nyare revision... därav finns de rundade hörn på en av dem.. men det är fortfarande variant b... 

Superkalle

Intressant ämne på högst (lägsta?) geek-nivå. Sådant man gillar.

Att 4081a är den gamla är klarlagt. Frågan är vilken av de två varianterna av 4081b som är den nyaste och/eller om båda är i produktion parallellt.

Efter lite luskande har jag funnit att den ena är av PC och den andra av ABS. Vet dock inte vilken som är vilken men det går säkert att luska ut med något lämpligt test. Det jag också funnit efter lite surfande är att ABS inte går att få transparent, medan PC går. Kan den ena formen ha tagits fram så att den går att köra båda plasterna med?

Varför man skippat O och E på en av bitarna? En gissning är att man får man ett renare injektionsmunstycke utan O och E. Men i så fall borde man kunna se det på andra bitar också.

Så många frågor  8)

Stigge72

Citat från: Superkalle skrivet 11 December 2012 kl. 13:03
Intressant ämne på högst (lägsta?) geek-nivå. Sådant man gillar.

Att 4081a är den gamla är klarlagt. Frågan är vilken av de två varianterna av 4081b som är den nyaste och/eller om båda är i produktion parallellt.

Efter lite luskande har jag funnit att den ena är av PC och den andra av ABS. Vet dock inte vilken som är vilken men det går säkert att luska ut med något lämpligt test. Det jag också funnit efter lite surfande är att ABS inte går att få transparent, medan PC går. Kan den ena formen ha tagits fram så att den går att köra båda plasterna med?

Varför man skippat O och E på en av bitarna? En gissning är att man får man ett renare injektionsmunstycke utan O och E. Men i så fall borde man kunna se det på andra bitar också.

Så många frågor  8)
Har de börjat tillverka "vanliga" bitar i PC nu också?

Och var det inte E och G de tagit bort? ;)

Superkalle

Citat från: stigge72 skrivet 11 December 2012 kl. 14:13
Och var det inte E och G de tagit bort? ;)
Jag kan inte ens hålla reda på fyra bokstäver verkar det som :o

marpe

Intressant Superkalle. Ett sådant test vore inte så dumt.  :)

Äkta nörderier underskattas ofta. Gårdagens nörderi är dagens landvinning. Så låt oss utreda vidare även om alla inte ser den praktiska nyttan än.

Jag övergår till att använda färgbeteckningarna från förra bilden istället för sifferkoderna så undviker vi förväxlingar.

Barnens legosamling är baserat på SET-bitar och domineras kraftigt av variant röd. 4081b är i produktion enligt BL. Detta är ett indicium på att variant röd är 4081b.

Myko

Gul (a) är den äldsta varianten, så de andra två borde ha beteckningar som är "större".