"The Few" och ett Spitfire

Startat av stej123, 08 November 2012 kl. 23:46

Föregående ämne - Nästa ämne

stej123

"The Few" var de allierade flygare i RAF (Royal Air Force) Fighter Command som deltog i Slaget om Storbritannien under andra världskriget.

"The Few" syftar till Winston Churchill's berömda tal från Augusti "Never was so much owed by so many to so few" där han hyllar de piloter som deltagit i striderna mot tyska Luftwaffe och hindrat dem från att ta kontrollen över luftrummet över södra England, och i förlängningen förhindrat en tysk invasion av de brittiska öarna.

Piloterna i Fighter Command var till 80% britter, men en rad andra nationaliteter fanns representerade, däribland Polen, Tjeckien, Nya Zeeland, Australien och Belgien. Chef för enheten var Hugh Dowding.

Slaget om Storbritannien pågick mellan 10 Juli - 31 oktober 1940. Slaget slutade med en allierad seger, sammanlagt sköts ca 2500 tyska flygplan ner och Hitler gav upp idén att invadera de brittiska öarna.
544 allierade piloter dog.

Supermarine Spitfire är ett av andra världskrigets mest kända flygplan, och i början av kriget även ett av de allra bästa. Flygplanet är mest känt för sin insats under Slaget om Storbritannien där Spitfire tillsammans med det äldre planet Hawker Hurricane utgjorde ryggraden av jaktplan hos de allierade.

Tre av "The Few" tillsammans med Winston Churchill och chefen för Fighter Command, Hugh Dowding framför ett Supermarine Spitfire.

Närbild

Spitfire med motorn igång.

I Luften, tyvärr obemannat då jag inte riktigt får in en pilot i cockpit i nuläget, något jag ska jobba på.

Referensbilder:

Spitfire

Chef för Fighter Command Hugh Dowding

Winston Churchill

swestar

Mina Egna Byggen flickr
Instagram

Mattias

Häftigt bygge !! Är det runda märket sticker eller ett tryck

stej123

Citat från: swestar skrivet 08 November 2012 kl. 23:50
Snyggt :)
Tack :)
Citat från: Mattias skrivet 08 November 2012 kl. 23:58
Häftigt bygge !! Är det runda märket sticker eller ett tryck

Tack!

Det är en sticker från set som CarlT här på forumet så snällt skickade till mig :)

de Gothia

Snyggt som bara den! :) Gillar din nisch inom ww2! :)

Stigge72

Record

Mycket snyggt, och träffsäkert.
Lägg gärna upp en ny bild när du moddat ner piloten i cockpit :)
Friskt satsat, hälften vunnet..

Legebarn

Snyggt klossat! Härligt med lite kompletterande bilderr ur historien också.

janimakaj

riktigt snyggt plan och snyggt presenterat :) dina byggen är alltid lika kul och se
Unless you try, you will not know if it works! ;)

Gideon

Riktigt fint! Är lite osäker på vad jag tycker om färgschemat, men du har fått till linjerna på det vackra planet exemplariskt :)
Regionansvarig Gävle-Dala
Flickr   Instagram

stej123

Citat från: Gideon skrivet 12 November 2012 kl. 13:05
Riktigt fint! Är lite osäker på vad jag tycker om färgschemat, men du har fått till linjerna på det vackra planet exemplariskt :)

Det är ett tråkigt och inte speciellt korrekt färgschema, men jag har inte rätt bitar i de färger jag skulle vilja bygga (olive green, dark green, reddish brown, dark tan). Chansen är dock stor att jag uppdaterar planet i snyggare färger om jag får möjlighet :)

Jesperallen

Gravyking

Före detta Callahan!

boba johan

Mycket snyggt och gillar att du berättar lite om bakgrunden