Hur sorterar/förvarar ni erat Lego? Tips och inspiration!

Startat av Nextuz, 27 Januari 2009 kl. 20:32

Föregående ämne - Nästa ämne

MartinAberg

Grymt snyggt ser det ut.
Jag hänger dock inte riktigt med i hur han har gjort...
Någon som orkar förklara?

Magnus den store

Han har använt sig av den djupa Ribba-ramen där motivet ligger i bakkant. Limmat 2x2-bricks på en vit skiva och ställt mf på dessa.

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/00078051/
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/60078034/

Jag har också en Ribba-tavla men jag byggde istället för att limma.

http://www.swebrick.se/index.php?topic=980.msg53982#msg53982

Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

MartinAberg

Citat från: Magnus den store skrivet 08 Augusti 2013 kl. 00:22
Han har använt sig av den djupa Ribba-ramen där motivet ligger i bakkant. Limmat 2x2-bricks på en vit skiva och ställt mf på dessa.

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/00078051/
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/60078034/

Jag har också en Ribba-tavla men jag byggde istället för att limma.

http://www.swebrick.se/index.php?topic=980.msg53982#msg53982
Så långt var jag med ;-)
Var bara papp-delen som knöt en knut i skallen på mig.
Tycker dock att din lösning är mycket snyggare, så om det är ok gör jag gärna något liknande.

Magnus den store

Citat från: MartinAberg skrivet 08 Augusti 2013 kl. 10:15
Så långt var jag med ;-)
Tycker dock att din lösning är mycket snyggare, så om det är ok gör jag gärna något liknande.

Bara ett tjockare papper liknande kartong. Lego väger inte så mycket. Jag har inte patenterat eller skyddat mina byggen på något sätt så det är bara att kopiera som det behagar.  ;)

MartinAberg

Citat från: Magnus den store skrivet 08 Augusti 2013 kl. 21:41
Citat från: MartinAberg skrivet 08 Augusti 2013 kl. 10:15
Så långt var jag med ;-)

Bara ett tjockare papper liknande kartong. Lego väger inte så mycket. Jag har inte patenterat eller skyddat mina byggen på något sätt så det är bara att kopiera som det behagar.  ;)
Tack :)
Var iväg och köpte en ram tidigare idag, men jag valde dock den mindre.
Kommer få plats med 9 figurer, vet dock inte riktigt hur jag ska lägga upp det ännu bara, men man måste ju skynda långsamt sägs det ju :p

Magnus den store

Citat från: Magnus den store skrivet 17 December 2011 kl. 17:48Hur som helst, nu har jag införskaffat mig några sortimentskåp från Clas O. Samma modell som Etzel. De ska först och främst användas för små bitar och förhoppningsvis alla gråa bitar.

Lite mer än 1,5 år och en bulk senare är sortimentskåpen till stor del urvuxna. Det blir till att hitta en ny lösning. :-\

Myko

Citat från: Magnus den store skrivet 08 Augusti 2013 kl. 23:21Lite mer än 1,5 år senare är sortimentskåpen till stor del urvuxna. Det blir till att hitta en ny lösning. :-\

Eller fler skåp. ;)

Magnus den store

Citat från: Myko skrivet 08 Augusti 2013 kl. 23:22Eller fler skåp. ;)

Nja, det är för många tiles 1x2, 2x2, 2x4 och plates 1x2 där bitar i samma färg måste fördelas på flera lådor. Behöver skåp med flera stora och några ännu större lådor. 2011 visste jag inte att plates 1x2 skulle räknas i tusental då jag helt enkelt inte insett värdet i den biten. Nu vet jag att trans-clear passar till vatten, dark red, dark tan och tan funkar som tegel, samt dark bluish gray och light bluish gray till berg och mur. Då behövs bitarna i massor och fler lär det bli.

marpe

Citat från: Magnus den store skrivet 08 Augusti 2013 kl. 23:35
Citat från: Myko skrivet 08 Augusti 2013 kl. 23:22
Citat från: Magnus den store skrivet 08 Augusti 2013 kl. 23:21Lite mer än 1,5 år senare är sortimentskåpen till stor del urvuxna. Det blir till att hitta en ny lösning. :-\

Eller fler skåp. ;)

Nja, det är för många tiles 1x2, 2x2, 2x4 och plates 1x2 där bitar i samma färg måste fördelas på flera lådor. Behöver skåp med flera stora och några ännu större lådor.
Har du provat att bryta ut de nyanser som du har stora volymer av? Skåpen har kort söktid och accesstid, så det är dumt att göra sig av med dem.

Tim Pettersson

Tema brukar jag köra efter leta är ju lite av nöjet ;)
Let the Wookiee win.

Gideon

Börjar man ha för mycket sorterat i sortimentskåp märker jag att det börjar ta längre tid ibland att hitta vilken låda man lagt en viss bit i bland 30+ lådor, har faktiskt gått tillbaka till mer olika bitar tillsammans i Bra Plast-burkar nu i vissa fall.
Jag sorterar oftast på färg, så nu kan det i en av de "vanligaste färgerna" (i mitt fall light/dark bley, reddish brown) se ut så att jag har en 1,5 l-burk med 2x2 - 2x4 plates i en viss färg, en med 2x4 - 2xN, en med 4x4 - 4x6, en med 4x8 - 4xN, en med 6xN (eventuellt 8x8 också) samt en med wedge plates. Skippar man locken och staplar burkarna i varandra tar sorteringen i stapeln mer eller mindre plats helt beroende på hur många plates man har i den färgen :)
Regionansvarig Gävle-Dala
Flickr   Instagram

Magnus den store

Citat från: marpe skrivet 17 Augusti 2013 kl. 22:34
Har du provat att bryta ut de nyanser som du har stora volymer av? Skåpen har kort söktid och accesstid, så det är dumt att göra sig av med dem.

Det kanske är så jag är tvungen att göra. För stunden har jag bara omstrukturerat lite. Problemet är lite av ett i-landsproblem. Samlingen växer fortfarande och därför kommer det drabba fler och fler bitar. Nackdelen med att bryta ut är att vissa bittyper hamnar på två olika ställen.

bj-brick

Men även trevliga i-landsproblem kräver lösningar. Jag har bricks och plates i sortimentlådor med en färg i varje låda och sen efter storlek i lådorna. Praktiskt när man bygger så finns allt på ett ställe, och det går lätt att avgöra hur många bitar man har att tillgå och vilken storlek man ska välja. Och det blir ju krångligare när man måste bryta ut och till exempel göra två sortimentlådor per färg. Just nu jobbar jag efter principen att bitar med extremt stora kvantiteter får egen separat vid sidan förvaring. Det känns dessutom lite lyxigt att ha så mycket bitar av samma sort. 

marpe

Test

Märkning av Raacolådor m.h.a. häftmassa.

För ett år sen skrev jag ett inlägg här i tråden. Frågan gällde hur man bäst skulle märka Raacolådorna för att kunna hitta rätt bit snabbt. Jag fastnade för ett oprövat förslag. Fästa bitar på utsidan av lådan med häftmassa. Tack Myko  :)

Jag har provat det under ett års tid för att undersöka om det fanns några negativa konsekvenser. Testet utfördes på de 6-8 skåp jag ägde augusti 2012 och under året utvidgats till 12 skåp. Mitt LEGO utsätts för kyla på vintern och värme på sommaren.

Jag har använt Pritt vit häftmassa. (God kvalitet, missfärgar inte)

Slutsatser
+ Det är mycket lätt att hitta rätt bit, även om lådorna står i fel ordning i respektive skåp.
+ Det går lätt och snabbt att märka om lådor allteftersom sorteringen utvecklas.
+ Bitarna missfärgas inte av häftmassan. (Pritt, vit)
+ Häftmassan sitter kvar lagom hårt sommar såväl som vinter.
+ Häftmassan fäster lika bra nu som för ett år sen.
+ Kort uppstartstid, kort avvecklingstid.
+ Inga skador på skåp.
+ Låg kostnad.

- Små lådor går inte att märka med stora bitar, eftersom lådorna då skulle haka i varandra.
- Häftmassan kan kila in sig för mycket i vissa märkbitar, vilket är retligt om man vill använda den sista biten i den nyansen. Detta avhjälps dock lätt, eftersom häftmassan kan sugas loss genom att gnugga med ytterligare en klutt.

Jag kommer att fortsätta att använda häftmassa och rekommenderar det varmt.

:)
/Marpe

Myko

Häftigt (hö hö), blir lite sugen på att testa det själv. Hur fungerar det med runda "konstiga" bitar? Typ 30553.