Hur sorterar/förvarar ni erat Lego? Tips och inspiration!

Startat av Nextuz, 27 Januari 2009 kl. 20:32

Föregående ämne - Nästa ämne

AndersI

Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

Anders67

Citat från: AndersI skrivet 02 Maj 2013 kl. 12:03
Snyggt! Men den är ju redan full! Hur ska du få plats med nästa bygge...  ;)

Tack!, Jag funderar hur det ska gå, får köra ole dole doff och börja riva :-)

Citat från: MartinAberg skrivet 02 Maj 2013 kl. 13:11
Snyggt.
Är det IKEAs Bestå-bokhylla du har där kanske?

Det är faktiskt en billy hylla som från och med i år finns som 40 djup (39cm), med vanliga billy glasdörrar och tillhörande glashyllor samt led belysning också från IKEA

Gideon

Citat från: Anders67 skrivet 02 Maj 2013 kl. 15:15
Det är faktiskt en billy hylla som från och med i år finns som 40 djup (39cm), med vanliga billy glasdörrar och tillhörande glashyllor samt led belysning också från IKEA
Intressant! Då rymmer man alltså precis ett bygge på en 48x48-platta där? :)

Jag har själv äntligen fått en hyfsad arbetsplats för legot men det brister svårt i utställningsyta. Just nu är det bara ett Ikea DETOLF vitrinskåp i glas med fyra hyllor. Har utrustat det med en list DIODER belysning ovanför varje hylla, blev rätt nice.
Men så små MOCs brukar jag aldrig lyckas bygga, och när jag för ovanlighetens skull gjorde det så var det i 8x8-tävlingen som fick mig att bygga för högt istället :P
Så nu står det ett Haunted House, ett dubbelt slott från Kingdoms Joust (utan murar och tornering), Bag End samt en folkabuss där istället... Och jag som kallar mig MOCare och inte samlare ;)
Ska försöka ta någon bild på min legovrå någon gång när den är lite mer i ordning.
Regionansvarig Gävle-Dala
Flickr   Instagram

Anders67

Citat från: Gideon skrivet 02 Maj 2013 kl. 21:45
Intressant! Då rymmer man alltså precis ett bygge på en 48x48-platta där? :)

Tyvär inte 48x48plattan sticker ut 2 pluppar, men det går precis att få plats med 32x48 tack vare att vitrindörrens glas sitter i en 2 pluppar bred ram, och på samma sätt saknas det plats för 96pluppar i bredd, saknas 2 pluppar, men man kan inte få allt på ikea!

minus

dlo

Jag fann ett bättre sätt att förvara vägplattorna på. Om det är samma format på lego-varianten som duplo-varianten vet jag inte, men jag antar det.

o0ger

Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

perlan

Förvaring kan man aldrig få för mycket av. Jag är med på ett bulkköp.

stej123

Går de ordna med leverans till Skellefteå så är jag också intresserad.

Gideon

Citat från: stej123 skrivet 28 Maj 2013 kl. 00:28Går de ordna med leverans till Skellefteå (i samband med [...]-bitarna?) så är jag också intresserad.
Om det inte är någon vansinnig mängd lådor eller bitar som ska upp, och de hinner hitta till Ludvika innan slutet på juni så kanske jag kan lösa det.
Regionansvarig Gävle-Dala
Flickr   Instagram

Myko

Snack om samköp utbrytet till två trådar:

Hammarplast: http://www.swebrick.se/index.php?topic=5335.0
Bra plast: http://www.swebrick.se/index.php?topic=5336.0

En del inlägg (o0ger, perlan, stej123, Gideon) ligger kvar då jag inte vet vilket samköp ni var intresserade av.

marpe

Keso 500 g.

Skrymmande bitar jag inte använder så ofta (t.ex Bionicle) är onödigt att ha i Raaco förvaringsskåp. Istället använder jag kesoburkar med genomskinligt lock placerade i IKEA samla. Det är både funktionellt och minskar miljöbelastningen. Nackdelen är att det är inte så snyggt. Kesoburkarna håller mot förmodan riktigt bra.  :)

Edit: Jag bör kanske tillägga att det mesta Legot är sorterar på bit i Raacoskåp, om inte volymen är för stor förstås. Om volymen är för stor bryter jag ut en nyans, använder flera stora Raacolådor eller IKEA Samla.

pehter aka ibbe

40-6980, en per färg för studless. Klassisk Technic har jag klämt ihop i lite blandade sortimentskåp.
40-6978 för drev, axlar och liknande delar, underbart med smålåder som man kan plocka upp och ställa på arbetsytan.
Hjul, motorer, pneumatik har jag i några olika Hammarplast-lådor.

Sedan har jag ett för gamla blandade delar. Första riktiga förvaringen jag fick, vilken lycka  ;D
Instruktioner till en del av mina byggen.   Flickr