Hur sorterar/förvarar ni erat Lego? Tips och inspiration!

Startat av Nextuz, 27 Januari 2009 kl. 20:32

Föregående ämne - Nästa ämne

ulf_lindstrom

Hos oss är det inte uppdelat i vuxetlego och barnlego, utan allt används av alla, fast ibland samlar jag lite vid sidan av från beställningar till nästa MOC.

Vi hade allt uppdelat i en stooor låda för standardbitar och resten fördelat i 12 mindre lådor, sorterat efter "bitfamilj". Sorteringen baserades på att barnen i ålder 4-8 år ska ha koll på vad som finns var och också kunna sortera lite själva.

Fast efter ett besök av bekanta där allt Lego hälldes ut på golvet och sedan skopades tillbaka i godtyckliga lådor, är det många kvällar innan det finns en sotering hemma hos oss ;(

Magnus den store

Låter som om det är dags att sortera i vuxenlego och barnlego.  ;)
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

marpe

Jag har gjort om min sortering för att kunna bygga och riva effektivare. Allt är sorterat på bit och förvaras i Raaco sortimentsskåp.

Har skaffat ett par Raaco 60-lådors sortimentskåp.

Fungerar bra till små kvantiteter.

Köpte precis ett par Raaco 18-lådors sortimentskåp, eftersom lådorna är lite större. Lite dyrt per låda. (15 kr/bitstorlek.)  :o Vore skönt med nästan samma produkt fast billigare.

Inser att jag behöver märka upp lådorna så det går snabbt att läsa av.

Har ni några förslag?  :)

Myko

Jag har 5 stycken Raaco 18-lådors, väl värt pengarna tycker jag. :) Stora bra lådor som går lätt att dra ut, i ordentlig hårdplast som inte buktar.

Magnus den store

Citat från: marpe skrivet 12 Augusti 2012 kl. 16:52
Inser att jag behöver märka upp lådorna så det går snabbt att läsa av.

Har ni några förslag?  :)

Märk med bilder. Vanligen lättare än text.

Myko

Använd häftmassa för att fästa en exempelbit på lådorna.

marpe

Tack för svaren!  :)
Citat från: Magnus den store skrivet 12 Augusti 2012 kl. 19:43
Märk med bilder. Vanligen lättare än text.
Foton och riktiga bitar läses av snabbare än text.  :) Har just nu 3 *60 + 1*40 + 3*18  = 274 st Raaco lådor och kommer behöva köpa fler givetvis.

Citat från: Myko skrivet 12 Augusti 2012 kl. 17:38
Jag har 5 stycken Raaco 18-lådors, väl värt pengarna tycker jag. :) Stora bra lådor som går lätt att dra ut, i ordentlig hårdplast som inte buktar.
Det är bra med kvalitet. Mina är halvhårda bör tilläggas, vilket ger bättre hållbarhet.

Märkteknik
Citat från: Myko skrivet 12 Augusti 2012 kl. 19:48
Om vi menar samma sak med begreppet häftmassa så håller det för dåligt, tror jag. Mina bitar utsätts för temperaturskiftningar. Men visst ser jag fördelarna med häftmassa. Det är t.ex lätt att byta innehåll i lådan.

Har funderat på att limma fast en skräpbit på varje låda och sen utanpå snäppa fast rätt bit. Min förståndigare hälft avfärdar detta, eftersom jag har en ovana att tänka om när jag sorterar om. Fast om man använder limpistol så sitter det så löst att lådplasten inte blir skadad.

Kanske ska man ha bitar fästa på häftkuddar?
Fast då kanske bitarna blir geggiga efter ett tag, som med annan tejp.

Bilder?
Bilder från BL i arkvis på bra färgskrivare. Klippa ut och fästa med kartplast? Ser både för och nackdelar.

Vad tycker ni?  :)

Magnus den store

Exempelbitar är bättre än bilder. Jag provade det en gång i tiden fast dum som jag är, använde jag lim istället för häftmassa. Fick stå vid spisen och ånga loss bitarna när jag sorterade om i höstas. Jag gillar TLC:s lösning där man har en platta på framsidan som är avsedd för exempelbitar. I mina ögon det bästa alternativet men det kostar även en platta.

http://shop.lego.com/en-US/3-Drawer-Storage-Unit-5000248

Häftmassa är smidigt och bra men inte särskilt hållfast.

AndersI

Genomskinliga lådor/askar är bäst, då behövs ingen etikett (som ofta är fel eller ofullständig). Jag gillar verkligen de här lådorna från Clas Ohlsson - http://www.clasohlson.com/se/Sortimentsk%C3%A5p/Pr406980000

Har 11 stycken just nu, men vill ha fler...
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

TheFritz

Här har ni en sorteringslåda som skulle vara perfekt enligt mitt tycke. Lite dyr bara.....
http://www.blocket.se/orebro/Raaco_sortimentskap_i_karusell_41981922.htm?ca=8&w=1&last=1

Jag kör för övrigt på samma som AndersI och dom är kanon!

boba johan

Citat från: AndersI skrivet 12 Augusti 2012 kl. 21:49
Genomskinliga lådor/askar är bäst, då behövs ingen etikett (som ofta är fel eller ofullständig). Jag gillar verkligen de här lådorna från Clas Ohlsson - http://www.clasohlson.com/se/Sortimentsk%C3%A5p/Pr406980000

Har 11 stycken just nu, men vill ha fler...
Köpte en liknande på biltema http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Arbetsbank-och-forvaring/Sortimentlada-och-modulback/Forvaringsskap-20635/. Får se hur bra den är

marpe

Citat från: Myko skrivet 12 Augusti 2012 kl. 19:48
Jag tror att jag bör ge häftmassa en chans. Det fungerar ju för dig som har samma lådor. Antar att man bör välja en bra sort som håller länge.

Myko

Jag får väl lägga in brasklappen att jag inte testat det, jag håller var alla bitar är i minnet. (På ett ungefär i alla fall...)

Det kanske inte funkar alls med häftmassa. :)

marpe

Citat från: TheFritz skrivet 12 Augusti 2012 kl. 21:54
Här har ni en sorteringslåda som skulle vara perfekt enligt mitt tycke. Lite dyr bara.....
http://www.blocket.se/orebro/Raaco_sortimentskap_i_karusell_41981922.htm?ca=8&w=1&last=1
Har tittat på karuseller. Det är bra på många sätt.

Jag föreställer mig att den perfekta byggmiljön är ett skrivbord med kontorsstol där alla bitar finns inom räckhåll från stolen.

AndersI

Citat från: marpe skrivet 13 Augusti 2012 kl. 10:19Jag föreställer mig att den perfekta byggmiljön är ett skrivbord med kontorsstol där alla bitar finns inom räckhåll från stolen.

Det är nyttigare för kroppen att resa sig upp och vandra omkring lite då och då. Jag tror att en byggbänk i ståhöjd vore väldigt bra, men har lite svårt både att få plats och gehör för den idén hemma...

Skulle nog allra helst vilja ha som på min arbetsplats - höj- och sänkbart skrivbord så att man kan sitta ner ibland, stå upp ibland.
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD