Hur sorterar/förvarar ni erat Lego? Tips och inspiration!

Startat av Nextuz, 27 Januari 2009 kl. 20:32

Föregående ämne - Nästa ämne

RetroBricker

Citat från: swemixon skrivet Igår kl. 14:58Denna lösning är vad jag kommit på men någon annan sitter kanske på en bättre?

Om du vill ha maximal synlighet i en stängd låda, kanske denna variant kan fungera?
3d-avdelare01.png

Eller kanske en variant med stabiliteten i botten?
3d-avdelare02.png
Av var och en efter förmåga, åt var och en efter behov

MrUzagi

Citat från: RetroBricker skrivet Igår kl. 15:53Om du vill ha maximal synlighet i en stängd låda, kanske denna variant kan fungera?
3d-avdelare01.png

Eller kanske en variant med stabiliteten i botten?
3d-avdelare02.png

Snygga alternativ. Det fick mig att tänka på att om man vågar sig på lite mer DIY så kanske man kan använda en tunnare plexiglas med 3D-printade stöd på någon ledd. T.ex. ditt första förslag, men där kortsidorna har spår för plexiglaset. Med tillräcklig tolerans bör man inte ens behöva lim, och behövs det borde det räcka med rätt lite.

Claude76

Har ingen erfarenhet av 3D-printers så tänker i andra banor.
Nu vet jag ju inte om du har tänkt att dessa skiljeväggar ska vara permanenta eller flytbara.
Men jag har tänkt tanken själv i mina Raaco skåp.

Som MrUzagi skriver så tänker även jag en tunn Akrylplast (likt denna: 
https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/beslag-och-byggvaror/inredningsbeslag/plastskivor/akrylplast-028917/
som man skär/sågar till i lämplig storlek (i ditt fall 136x50mm) och sedan stoppar i mellan väggarna och sen tar man till den lilla vännen limpistol och drar en sträng på varje sida.
Eller att man gör den 1mm längre och klämmer ner den så den hamnar i spänn. 
Då blir den även flyttbar.
Lego is my drug of choice

swemixon

RetroBricker

Citat från: swemixon skrivet Igår kl. 19:38Den här var inte så dum!  (y)
Tack, jag tycker nog också den verkar bäst.
Det tråkiga är att jag/vi redan är på väg till Hässleholm, så jag kan inte göra en testutskrift.  :(

Men jag kan i alla fall lägga upp original CAD-filen (FreeCad) och en fil (STL) som kan användas som underlag till 3D-skrivaren: 
StanleyAvdelare.zip

ckk

Hade missat den här tråden! Tänk på att lagervidhäftning är den svagaste punkten i regel, den här kommer nog lite för lätt att gå sönder strax ovanför "fötterna". 

RetroBricker

Citat från: ckk skrivet Igår kl. 21:57Hade missat den här tråden! Tänk på att lagervidhäftning är den svagaste punkten i regel, den här kommer nog lite för lätt att gå sönder strax ovanför "fötterna".
Jo, det är därför jag antytt avrundad övergång mellan fötter och avskiljaren. Den kanske behöver göras större eller kanske fötterna behöver bli bredare? Och så får man förstås fundera på hur mycket stryk en sån här avdelare behöver tåla.

MrUzagi

Citat från: RetroBricker skrivet Idag kl. 10:34Jo, det är därför jag antytt avrundad övergång mellan fötter och avskiljaren. Den kanske behöver göras större eller kanske fötterna behöver bli bredare? Och så får man förstås fundera på hur mycket stryk en sån här avdelare behöver tåla.
Avrundningen hjälper nog en del, men lagervidhäftningen är ändå den svagaste punkten och kommer landa på den tunnaste delen av utskriften, strax ovanför avrundningen.
Därför skulle jag nog personligen föredra alternativ A av dina bilder. Det flyttar så klart bara den svagaste punkten uppåt i modellen, men samtidigt blir hävstången mindre också.