Hur sorterar/förvarar ni erat Lego? Tips och inspiration!

Startat av Nextuz, 27 Januari 2009 kl. 20:32

Föregående ämne - Nästa ämne

Corpset

Citat från: Nybohov Creation Ltd. skrivet 01 Juli 2021 kl. 09:08

Jag gör ungefär som Magnus. Antonius tror jag att Ikeas lådinsats heter.

Är det Antonius i Trofast?

Magnus den store

Citat från: Magnus den store skrivet 16 Oktober 2017 kl. 20:18
En granne har köpt sitt sortimentsystem på Bauhaus:
https://www.bauhaus.se/ladsystem-stanley-9-lador.html
https://www.bauhaus.se/ladsystem-stanley-30-lador.html

Jag är lite lockad av de stora lådorna.

Började köpa på mig Bauhaus skåp med 9 lådor i somras. 20 stycken har det blivit hittills.

Om någon annan baserat sin förvaring på Bauhaus sortimentskåp kan jag meddela att hyllorna börjat gapa tomma under sommaren. Produkten är inte utgående i Bauhaus system, men de har heller inte beställt nya. Vad det beror på kan Bauhaus inte svara på. Förhoppningsvis är det bara en produktions- eller leveransstörning kopplat till pandemin.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

andli

Citat från: Corpset skrivet 18 Augusti 2021 kl. 13:37

Det ser väldigt mycket ut som https://www.ikea.com/se/sv/p/antonius-ladinsats-transparent-50043573/

Jag kör stenhårt på dem, men mitt system har nog havererat stenhårt....
Jag har försökt stapla de i varandra, vilket funkar dåligt, särskilt när de olika facken är olika fyllda.
Jag har byggt två hyllsystem för dem, så jag kan ha de lite som de ser ut på Nybohovs bild, men för att få in de i en pax gardrob behövde jag vända på dem 90 grader. Det systemet innehåller 27 lådor, bitarna däri är sorterade efter funktion men alla färger tillsammans. Ett system som havererar när div bulkbeställningar dyker upp, då blev det efter färg och funktion.
Sen började besvikelselådorna rulla in, setpåsarna i de grovsorteras i färg och de färger jag är intresserad av och kan behöva bitar i sorteras lite noggrannare...
Att hitta någon modified plate/brick med en specefik funktion är typ hopplöst, man behöver gå igenom alla färger om det skulle funka med en annan färg, så det blir färgmatchat eller en annan lösning..
Bitpåsarna från besvikelselådorna sortera ofta upp i biltemas 1 och 3 liters zippåsar med en bittyp i varje färg.
Så varje färg jag har lite fler bitar av har ofta en större stor plastlåda med en massa zippåsar i med specefika bitar, en låda eller stor zip påse med osorterade bitar i den färgen i och några Antonius med ofta halvsorterade bitar på typ brick, plate och tile, takbitar osv..

Men sen finns det bitar jag särbehandlar takbitar har jag en speciell stash sorterad på färg/typ, fönster och dörrar särbehandlas ungefär på samma sätt, löv och andra bitar som klassas som natur hamnar i en annan stash.

Det som det är bäst ordning på är helt klart technics, där är det sorterat på typ, och alla småbitar är sorterade i sortimentlådor (typ fiskedragslådor).
(Men inte sagt att det finns en hel hög osorterat technics med... Särskilt hjul är ett sorgebarn, men bygger inte så mycket fordon...

Jag börjar starkt fundera på att gå över till Bra Plast lådor i typ 0.8 och 1.3l storlek, mycket för de är mer stapelbara, men det skulle nog behövas en större också. Jag är hopplös med att förvara LEGO på golvet, det finns väl knappt 3 meter gardrobsvägg, men LEGOt hamnar inte där i av någon anledning...

2022 borde jag fokusera på att sortera....
I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.

Classus

Jag tror att mitt system är ohållbart (det tar alldeles för lång tid att komma åt bitarna) men det kändes som ett bra val i början. :)

Fyra huvudkategorier:

• technic i sortimentskåp
  • minifigurrelaterat i sortimentlådor
  • bitar i större mängder i IKEA-byttor med lock
  • resten sorterat på färg i SmartStore-lådor och inuti dem även i mindre zip-påsar

Nybohov Creation Ltd.

Citat från: Corpset skrivet 18 Augusti 2021 kl. 13:37

Har missat denna fråga. Skenorna låg i källarförrådet när jag flyttade in, tror att de var från Mio. De skruvade jag fast i träskivor som jag placerade på lagom avstånd i ramen av en Kallax-hylla från Ikea.
Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

Nybohov Creation Ltd.

Citat från: Classus skrivet 06 Oktober 2021 kl. 23:41
Jag tror att mitt system är ohållbart (det tar alldeles för lång tid att komma åt bitarna) men det kändes som ett bra val i början. :)

Fyra huvudkategorier:

• technic i sortimentskåp
  • minifigurrelaterat i sortimentlådor
  • bitar i större mängder i IKEA-byttor med lock
  • resten sorterat på färg i SmartStore-lådor och inuti dem även i mindre zip-påsar

Detta är det typiska för ett system. Det funkar bra ett tag, sedan gör det inte det längre.
Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

Magnus den store

Bob som gillar att bygga saker har uppgraderat sin Lego-förvaring.

Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

RetroBricker

Hej!
Vill höra lite åsikter om bästa sätt att förvara när man har både nytt och gammalt Lego...

Det mesta Legot är från 80-talet och väl använt (slitet, matt och lite gulnade bitar), men jag gillar ändå retro-känslan och vill ha kvar det och använda det. Men jag vill även köpa mer modernt Lego för att t.ex. kunna bygga för utställningar och liknande.

Frågan är då om jag kommer ångra mig senare, om jag inte skiljer på nytt & gammalt nu när jag ska sortera upp allting?
Av var och en efter förmåga, åt var och en efter behov

swemixon

Citat från: RetroBricker skrivet 03 November 2021 kl. 18:59
Hej!
Vill höra lite åsikter om bästa sätt att förvara när man har både nytt och gammalt Lego...

Det mesta Legot är från 80-talet och väl använt (slitet, matt och lite gulnade bitar), men jag gillar ändå retro-känslan och vill ha kvar det och använda det. Men jag vill även köpa mer modernt Lego för att t.ex. kunna bygga för utställningar och liknande.

Frågan är då om jag kommer ångra mig senare, om jag inte skiljer på nytt & gammalt nu när jag ska sortera upp allting?

Hej

Jag har också en del 80-tals Lego från när jag var liten och det är precis som ditt; i ganska dåligt skick. Det är absolut inget jag tänker slänga, däremot har jag gått igenom det och rensat ut trasiga bitar samt kört det en runda i tvättmaskinen (handtvätt, i örngott som lagts i tvättpåse). Jag kan tänka mig att använda dessa gamla bitar som utfyllnad inuti byggen eller att jag helt enkelt bygger upp gamla set som fortfarande är kompletta. Men därifrån till att faktiskt blanda in bitarna med nya i förvaring är steget för långt för mig. Jag har mitt gamla Lego sorterat på bittyp i zip-påsar medan det nya är sorterat på bittyp och färg (beroende på kvantiteten) förvarat i Stanley sortimentskåp och i Smartstore-lådor.

Det blev visst ett långt raljerande detta men kontentan av det är att JAG hade ångrat mig om jag blandat nytt och gammalt.

Eriol

För oss som förvarar Lego i IKEA:s Samla-lådor så är det en glad nyhet att 5-literslådorna nu fått ett nytt lock med "snäpp"-funktion. Fortfarande inte någon hermetisk tillslutning av lådan, men vi får i alla fall ett lock som inte ramlar av vid minsta stöt.  :)

Godtfred

Upptäckte att Bauhaus har gjort om designen på sina förvaringsvagnar typ: https://www.bauhaus.se/forvaringsvagn-med-hjul-10-lador
+ Samma tillverkare
+ Lådorna är lite högre och ramen tunnare, totalhöjden är oförändrad
+ lådorna volym är alltså större
+ lite mindre spärr/stoppklack för att få loss lådorna (jag brukar iofs klippa bort den på ena sidan så spärren funkar, men fortfarande enkelt att få loss lådan)
- Handtaget har annan design och sticker ut 2cm mer.
- Mycket svårare att dela upp och bygga om, "nästan omöjligt", men det går med verktyg och tålamod.

BeardedNerd

Jag tänkte precis beställa ett gäng förvaringsvagnar från Bauhaus (tillsammans med lite annat grejs jag behöver) men de större varianterna är slut för tillfället. Finns det någon annan i Sverige som har liknande, eller är det bara att vänta på att Bauhaus fyller på?

matgri

Citat från: Godtfred skrivet 15 Mars 2022 kl. 07:19
Upptäckte att Bauhaus har gjort om designen på sina förvaringsvagnar typ: https://www.bauhaus.se/forvaringsvagn-med-hjul-10-lador

+ lite mindre spärr/stoppklack för att få loss lådorna (jag brukar iofs klippa bort den på ena sidan så spärren funkar, men fortfarande enkelt att få loss lådan)

Gör också det. Väldigt irriterande när man vill komma åt något längst in och inte kommer åt det.
Har också märkt att om man som jag fixar till indelning med fack så att botten tryck ner lika mycket överallt så måste man klippa bort mer av ingjötet på undersidan av lådan. Annars hakar det i lådan under.

BeardedNerd

Bauhaus-vagnarna med 6 lådor är i lager igen.

MrUzagi

Citat från: matgri skrivet 01 Maj 2022 kl. 08:15
Citat från: Godtfred skrivet 15 Mars 2022 kl. 07:19

Gör också det. Väldigt irriterande när man vill komma åt något längst in och inte kommer åt det.
Har också märkt att om man som jag fixar till indelning med fack så att botten tryck ner lika mycket överallt så måste man klippa bort mer av ingjötet på undersidan av lådan. Annars hakar det i lådan under.

Mjo, det är lite mycket kvar av lådan inne i "hyllan" när man dragit ut den, men som den är konstruerad är det nog det bästa man kan få till. Jag lekte lite med tanken att modifiera en låda så det gick att dra ut den mer utan att trilla ur helt, men var man än sätter eventuella stopp (annat är de redan sitter) så blir det problem. Antingen med att stoppet tar i bakkanten när man skjuter in den eller att det inte går att dra ut lådan helt om sidorna är blockerade (av andra lådor t.ex. eller en vägg.)
Någon som kommit på något alternativ annars? (Bortsett att köpa annan förvaring där lådorna kan dras ut hela vägen på t.ex. skenor, men det är en anna prisklass och därmed en helt annan diskussion.)

Långsmala askar som täcker delen av lådan som blir kvar i hyllan och sticker ut en bit till kan ju funka. Eller om man har overflowpåsar e.dyl. längst bak som man inte behöver komma åt så ofta.

Däremot har jag haft lite svårt att hitta vettiga avdelningar eller småaskar som passar utan att deformera lådan eller vara för höga. Så långt har jag mest kört med avklippta mjölkförpackningar (1l och 1,5l) men de är lite små för en del saker, samt några glassbyttor och godisburkar. Glassbyttorna och godisburkarna jag har (som jag köpt med glass och godis i) är inte fyrkantiga som man sumpar en hel del utrymme och några av burkarna behöver ligga ner vilket ökar böket, men de rymmer lite mer än mjölkbottnarna i alla fall.