Hur sorterar/förvarar ni erat Lego? Tips och inspiration!

Startat av Nextuz, 27 Januari 2009 kl. 20:32

Föregående ämne - Nästa ämne

Magnus den store

I snart 6 veckor har Brickset tittat närmare på hur förvaringen ser ut hos några Lego-byggare. Värd att se.

https://brickset.com/news/category-Storage
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

mechamike

Anders67 har nog det snyggaste och mest ordningsamma Legorummet jag varit inne i.. Mest imponerande jag sett var nog ett finskt par som kunde backa in med släpet i legorummet för att packa sina modeller till utställningar och som hade sjuka mängder bitar sorterade i blåa sortimentbackar .. sjuka mängder... :o
?

andreas E

Citat från: mechamike skrivet 23 Juni 2020 kl. 09:31
Anders67 har nog det snyggaste och mest ordningsamma Legorummet jag varit inne i.. Mest imponerande jag sett var nog ett finskt par som kunde backa in med släpet i legorummet för att packa sina modeller till utställningar och som hade sjuka mängder bitar sorterade i blåa sortimentbackar .. sjuka mängder... :o
Var det samma par som var på Lego world i Kista så kan jag förstå det. Deras utställning de hade med sig där var sjukt stor och på deras beskrivningar vad de hade hemma så var det mycket.

Anders67

Tack mecha, här är några bilder från rummet

Emma

Anders67, hur mycket byggyta har du för pågående projekt?

Mitt ständigt återkommande problem är att pågående byggen flyttar ut till tv-rummet. Till familjens stora förtret... Jag har problem att få till en bra arbetsyta.
Region Mitten

Anders67

Citat från: Emma skrivet 25 Juni 2020 kl. 19:07

Mitt ständigt återkommande problem är att pågående byggen flyttar ut till tv-rummet. Till familjens stora förtret... Jag har problem att få till en bra arbetsyta.
just nu inget! Så planen är att få ned hela staden i utställningslådor ovh börja på ett nytt bygge, det lutar åt ett medeltidsbygge så att jag delvis kan återanvända de moduler jag har kvar från 2013 CBet. Det ska byggas på moduverse och 4 basplattor djupt!

Emma

Citat från: Anders67 skrivet 28 Juni 2020 kl. 13:25
Citat från: Emma skrivet 25 Juni 2020 kl. 19:07

just nu inget! Så planen är att få ned hela staden i utställningslådor ovh börja på ett nytt bygge, det lutar åt ett medeltidsbygge så att jag delvis kan återanvända de moduler jag har kvar från 2013 CBet. Det ska byggas på moduverse och 4 basplattor djupt!

Skönt att höra att fler har det problemet.
Region Mitten

Magnus den store

Jag använder sortimentlådor för att sortera mina minifigurdelar. I dagsläget har jag tyvärr inte plats för hår, men övrigt sorteras enligt nedan.

• Huvuden: Huvuden med dubbelsidigt tryck kodas med dark azure. Huvuden med enkelsidigt tryck kodas med red. Jag använder otryckta huvuden i respektive färg som platshållare. Lådan innehåller endast manliga huvuden sorterade efter ansiktsbehåring. Kvinnliga huvuden samt huvuden i nougata/bruna toner förvaras på annat vis.
  • Torsos plus ben när de hör ihop med en torso. Den lådan behöver städas.  :-\
  • Ben, armar och händer.
  • Vapen: Tyvärr har jag köpt en del vapen i bulk som inte får plats.
  • Huvudbonader: På samma vis som med vapen så har jag en del hjälmar som inte ryms i lådan.
  • Blandade tillbehör.
VARNING!!! Innan ni klickar på bilderna så vill jag varna känsliga tittare. Det är mycket tredjepartsdelar i min samling.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

darthemil83

Ordning och reda ! Mycket fint . Kul att se vad du har för saker Som jag kan komma och köpa .

Emma

Nu känner jag mig velig. Hur ska jag göra med alla mina 1×1 modified plate med clip?

Hittills har jag haft alla färger i en låda, med de jag har få av i små zips, för att lätt hitta igen dem. Men nu har jag hällt ut lådan på bordet. Ska jag sortera upp dessa?

Hur? Sortementslådor? Zippåsar? Efter färg? Efter färg och bit?

Varför? Behöver jag ha dem mer sorterade än i nuläget?

Varför inte? Tar mer plats. Onödigt?
Region Mitten

Godtfred

Kul problem. Hade exakt samma fundering igår kväll när jag för N:te gången hällde ut alla 1x1 modified plate i en stor låda för att hitta varianten jag letade efter. Jag har alla modified plate som max har totalyta på 1x2 i samma låda.

andreas E

Jag citerar en välkänd serie som gick på Tv.
"Det finns bara en väg till det perfekta" sorterandet.  Sortimentskåp med varje modified för sig. Biltemas 40 skåp är en bra början.

Perfekt julklapp ju!

ColA

Citat från: Godtfred skrivet 21 December 2020 kl. 14:43
Kul problem. Hade exakt samma fundering igår kväll när jag för N:te gången hällde ut alla 1x1 modified plate i en stor låda för att hitta varianten jag letade efter. Jag har alla modified plate som max har totalyta på 1x2 i samma låda.

Jag kör 2 lådor med dom. 1 med 1x1 w clip och 1 med 1x2 w clip underlättar lite.

ColA

Hur sorterar ni era 1x1 bricks 3005

Skulle vara kul att höra lite olika varianter.

Skafte

Smartstore 15 innehållande ziplockpåsar med alla 1x1 färgsorterade. I lådan finns också plats för brick 1x1x3 och 1x1x5 i varsin (stor) påse, ej färgsorterade. Än. Alla påsar med genomskinliga i olika färger ligger i en större påse.