Hur sorterar/förvarar ni erat Lego? Tips och inspiration!

Startat av Nextuz, 27 Januari 2009 kl. 20:32

Föregående ämne - Nästa ämne

SvanteOlof

Onödigt med vokaler :)
ordvits: studsmatta = 4186

cptCalavera

Citat från: Teabox skrivet 23 September 2014 kl. 13:38
Citat från: lingonfil skrivet 23 September 2014 kl. 01:30
Citat från: cptCalavera skrivet 23 September 2014 kl. 01:04
Klockrena förvaringstermer :)

Jag köpte en byrå och två ljuslådor idag. Mer förvaring och en proper och stilren displayyta var något jag saknade.

Jag är lite nyfiken på ljuslådorna. Hur funkar de för fotografering? Går det att ta bilder genom glaset/plasten, eller behöver man lägga lådan på sidan? Skulle vara kul att se exempel på hur det ser ut när man stoppat ned något där i.

Ja, en lite recension på ljuslådan hade inte varit fel :)

Där ser man, jag trodde att det var flera andra som hade sådana lådor och redan visat lite. Men jag ska försöka få fram lite bilder då :)
Se mig spela spel och ibland bygga LEGO på twitch.tv/cptcalavera

Record

Någon som vet vart man kan köpa SmartStore™ organizer 29 och 38 med vit botten, fysisk butik?
Har köpt en 29 någon stans men vet inte vart det var. Har typ Bauhaus dom?
Skall ut och åka på söndag.
Friskt satsat, hälften vunnet..

andreas E

Bauhaus lagerför en del smartstore. De har tydligen bara svart botten.

City gross har även de en del smartstore produkter.
Kolla även på K-rauta

Record

Citat från: andreas E skrivet 25 Oktober 2014 kl. 12:46
Bauhaus lagerför en del smartstore. De har tydligen bara svart botten.

City gross har även de en del smartstore produkter.
Kolla även på K-rauta

Tack.Jag får kolla i dom butikerna.
Friskt satsat, hälften vunnet..

Magnus den store

Vet inte hur det är med just den produkten men har sett SmartStore hos Järnia, Clas Ohlson, Ica Maxi och webbutiken Förvara.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

carinalin

Hej!
Hur sorterar ni era legobitar så att de blir lätta att hitta men ändå fungerar i längden; d.v.s. att bitarna lätt kommer tillbaka på rätt ställe igen  ??? ?

Nextuz

Hej carinalin :)

Det finns en hel tråd att plöja igenom här: http://www.swebrick.se/index.php?topic=41.0
Det är en stor tråd, så de finns mycket matnyttigt i den :)

Risgrynsgrot

Någon här som kör med ziplock-påsar modell grövre för set? Hur gör ni isådanafall, lägger ni i alla bitar i påsen bara, eller lägger ni i manualen också (så man ska se vilket set det är)? Och lägger ni bara de fulla påsarna i en låda sen.. eller?

Ashman

Citat från: Risgrynsgrot skrivet 02 Januari 2015 kl. 23:41
Någon här som kör med ziplock-påsar modell grövre för set? Hur gör ni isådanafall, lägger ni i alla bitar i påsen bara, eller lägger ni i manualen också (så man ska se vilket set det är)? Och lägger ni bara de fulla påsarna i en låda sen.. eller?
Jag kör det på en del små eller mittimellanstora set. Det är lite olika om jag stoppat i manualen eller inte, ibland får den inte plats. Alla bitar i samma påse och ligger inte manualen i så skriver jag set-nr på en liten lapp och stoppar i.  Jag tycker det är ett smidigt, enkelt och billigt sätt att förvara på. Än så länge har jag bara 7-8 set på detta viset, men jag kommer köra vidare på det tror jag. Har inte hittat nåt riktigt bra annat sätt. Kör man påsar kan man ju stacka dem på varandra så de tar minimalt med plats i t ex ett skåp eller lådor.

Risgrynsgrot

Citat från: Ashman skrivet 03 Januari 2015 kl. 00:50
Jag kör det på en del små eller mittimellanstora set. Det är lite olika om jag stoppat i manualen eller inte, ibland får den inte plats. Alla bitar i samma påse och ligger inte manualen i så skriver jag set-nr på en liten lapp och stoppar i.  Jag tycker det är ett smidigt, enkelt och billigt sätt att förvara på. Än så länge har jag bara 7-8 set på detta viset, men jag kommer köra vidare på det tror jag. Har inte hittat nåt riktigt bra annat sätt. Kör man påsar kan man ju stacka dem på varandra så de tar minimalt med plats i t ex ett skåp eller lådor.
Låter bra, får man fråga hur stora påsarna är och vart du köpt dom?

BeardedNerd

Så här ser min byggarvrå ut i städat skick. Jag sorterar efter typ i de små sortimentskåpen först, och sedan flyttar jag över till större fack eller sen till de fristående lådorna allt eftersom de inte längre får plats. De halvstora lådorna (2x2 på en hylla) kostar 29 kr styck på Clas Ohlson, och kan staplas eller lyftas ner för att leta i, så det är en ganska överkomlig modell. Jag köper några stycken varje gång jag har vägarna förbi. Jag fasar ut de gamla godiskartongerna/kakburkarna allt eftersom. Dessa håller nu mest enstaka stora/unika/oanvändbara delar.

Allt under arbetsytan är förvaring av tidningar och album, men jag har alla Lego-ritningar i tidskriftssamlarna längst in i hörnet.

Vid fotografering hänger jag upp ett bakgrundstyg från krokarna (knappt synliga på den vita övre hyllan) och sätter upp bättre belysning. Jag ska ordna en bättre lösning för detta.

Det som står dolt på bordet är mitt senaste projekt som snart kommer att visas upp. ;)

Manne

Vacker topp hylla, mycket godis där!

Räcker 60*60 byggytan när du klossar ?

Med vänlig hälsning, Manne
Nybörjare igen som gärna bygger med plast..
Mannesalt, on Flickr

Eigenbrötler

Citat från: BeardedNerd skrivet 04 Januari 2015 kl. 22:58
Så här ser min byggarvrå ut i städat skick. Jag sorterar efter typ i de små sortimentskåpen först, och sedan flyttar jag över till större fack eller sen till de fristående lådorna allt eftersom de inte längre får plats. De halvstora lådorna (2x2 på en hylla) kostar 29 kr styck på Clas Ohlson, och kan staplas eller lyftas ner för att leta i, så det är en ganska överkomlig modell. Jag köper några stycken varje gång jag har vägarna förbi. Jag fasar ut de gamla godiskartongerna/kakburkarna allt eftersom. Dessa håller nu mest enstaka stora/unika/oanvändbara delar.

Allt under arbetsytan är förvaring av tidningar och album, men jag har alla Lego-ritningar i tidskriftssamlarna längst in i hörnet.

Vid fotografering hänger jag upp ett bakgrundstyg från krokarna (knappt synliga på den vita övre hyllan) och sätter upp bättre belysning. Jag ska ordna en bättre lösning för detta.

Det som står dolt på bordet är mitt senaste projekt som snart kommer att visas upp. ;)

snyggt och kompakt, men jag förstår inte hur den bordsytan räcker till att bygga på  :o

Jag har ca 8 meter bordskiva i mitt rum, och tycker det är fullt överallt  ;D
Ta en titt i min butik, jag kanske har bitarna du behöver?
 ▶▶▶𝕰𝖎𝖌𝖊𝖓𝖇𝖗𝖔𝖙𝖑𝖊𝖗𝖘◀◀◀

BeardedNerd

När jag bygger stora grejer med en massa delar sitter jag vid köksbordet, det här är mer för experimenterande.