Hur sorterar/förvarar ni erat Lego? Tips och inspiration!

Startat av Nextuz, 27 Januari 2009 kl. 20:32

Föregående ämne - Nästa ämne

marpe

Citat från: Risgrynsgrot skrivet 02 Mars 2014 kl. 18:29
Hur gör ni med era modeller och liknande som ni har på display? Är ju ganska paranoid när jag hört berättelser om bleknade klossar osv.
nkt
Hur farligt är solljus? Hur illa är det att ha grejerna på en vanlig hylla som får sig någon timme morgonsol på sig?
Finns utrett här och var på forumet. Sökord: uv-ljus   :)

ubjs

Hej

Jag har rätt nyligen tagit upp det här med legobyggande och har funderingar kring hur snabbt bitarna blir repiga.
Kör med samma typ av lådor som Shutter (Stanleylådor och mindre röda lådor från Classe) och när man bygger rotar man runt i facken och troligen får bitarna små repor.
Kanske tar lång tid innan det blir något som man störs av?
Eller skulle man hellre sätta ihop bitarna när man förvarar dom?

Genomskinliga bitar verkar extremt känsliga för repor så fönster borde man hitta någon särskild förvaringslösning för.

Mvh UB

mechamike

Bitarna åker ju runt i en pre-pack påse med en massa andra bitar ett bra tag och tex skakar runt på lastbil från Cz innan de når dig som konsument. Stora fönster är de enda jag staplar i en liten ziplock påse resten får leva vidare med sina kompisar i en låda..
?

Record

Jag tycker att rent allmänt repas tiles och i synnerhet fönster och paneler rätt så snabbt, jag försöker sortera tiles på bit och färg i typ sorteringslådor, då slipper man rota runt i högen innan man hittar just den bit man vill ha, och så länge de bara ligger så händer ju inget. 

Någon hade en ide om att ställa bit för bit i en pizza kartong, det funkar säkert, men då lär man nog ha nerver av stål och stora utrymmen, jag saknar nog båda dessvärre när det kommer till Legosorterande ;)
Friskt satsat, hälften vunnet..

:::::::

Figurer i numer väl uppmärkta lådor :)
Bra gjort för att bara vara 1 månad gammal förstaklassare.

Skafte

lindyhep

Aha...det är barnen man skall ta hjälp av....
SÜPRJLTAR var också underbar ;D

ByggareDan

Star Wars och City stavades det rätt på, men det är väl kopierat från någon kartong eller är engelskans bättre kanske?
Sen är ju Ridare en lurig är det figurer som rider eller är det riddare.
Sen ska man inte underskatta den enkla stavningen då alla som läser förstår och sen ger ju övning färdighet.
Sen gillar jag att det gjorts tydlig uppmärkning i ett organiserat sorteringssystem, men det kanske är arv/miljö.

/ByggareDan

:::::::

Star wars och City kommer nog sig av att han sett det på så många lådor.
Ja vi försöker hålla ordning så gott det går med det vi har mycket av (Lego och annat).
Varken han eller jag har den fallenheten men vi är av nöd tvungna att försöka.
Mitt jobb är omöjligt att utföra på ett bra sätt utan ordning och reda och den mängd Lego vi har
gör att det är samma situation hemma :)

Huvudfoting

cptCalavera

Klockrena förvaringstermer :)

Jag köpte en byrå och två ljuslådor idag. Mer förvaring och en proper och stilren displayyta var något jag saknade.

Se mig spela spel och ibland bygga LEGO på twitch.tv/cptcalavera

lingonfil

Citat från: cptCalavera skrivet 23 September 2014 kl. 01:04

Jag köpte en byrå och två ljuslådor idag. Mer förvaring och en proper och stilren displayyta var något jag saknade.

Jag är lite nyfiken på ljuslådorna. Hur funkar de för fotografering? Går det att ta bilder genom glaset/plasten, eller behöver man lägga lådan på sidan? Skulle vara kul att se exempel på hur det ser ut när man stoppat ned något där i.

humlan

Ljuslådan var rätt cool, synd att den bara fanns i en storlek...
För övrigt behöver jag en ny signatur.....

Teabox

Citat från: lingonfil skrivet 23 September 2014 kl. 01:30
Citat från: cptCalavera skrivet 23 September 2014 kl. 01:04

Jag är lite nyfiken på ljuslådorna. Hur funkar de för fotografering? Går det att ta bilder genom glaset/plasten, eller behöver man lägga lådan på sidan? Skulle vara kul att se exempel på hur det ser ut när man stoppat ned något där i.

Ja, en lite recension på ljuslådan hade inte varit fel :)