Hur sorterar/förvarar ni erat Lego? Tips och inspiration!

Startat av Nextuz, 27 Januari 2009 kl. 20:32

Föregående ämne - Nästa ämne

marpe

@Myko. Menar du vidhäftningen?
Inga problem med oformliga eller tunga bitar. Gummerade bitar fäster också bra. Bitarna sitter kvar om en oförsiktig hand stöter till dem. Så länge inte bitarna sticker ut så att de fastnar i lådorna intill är det ok. Det är lite bökigt om bitar sticker fram mer än 5 cm från lådans front. De flesta lådbitar är dock mindre än så.  :)

mechamike

Det där med häftmassa var inte så dumt.. Just nu ser det ut så här på min byggplats.. men tanken är att det ska bli lite bättre ordning..
?

Limpfittz

postade nyss dessa bilder i en annan tråd: http://www.swebrick.se/index.php?topic=14.705

tänkte att ni var intresserade av att se mitt nyinköpta sorteringssystem, fungerar hur bra som helst, hade det i liuggande sorteringslådor innan, detta är en stor skillnad, men fungerar bra som tusan. Ska ha alla lådor vid ett bord i nästa lägenhet som komma skall.

-Time you enjoy wasting is not wasted time-
Instagram: instagram.com/kattstrumpa
Flickr: flic.kr/ps/2Gp9Ck
Reddit: reddit.com/user/Kattstrumpa/submitted/

marpe

@Limpfittz. Välkommen. Det ser ut som Raccoliknande skåp? Vilket fabrikat och inköpsställe.
Om det inte är Raaco: Hur är kvaliteten? För och nackdelar?

Limpfittz

Citat från: marpe skrivet 23 Augusti 2013 kl. 16:03
@Limpfittz. Välkommen. Det ser ut som Raccoliknande skåp? Vilket fabrikat och inköpsställe.
Om det inte är Raaco: Hur är kvaliteten? För och nackdelar?

Tackar! Dem blåa är köpta på Biltema, 279:-/st och den svarta med större lådor är av samma typ, alltså går det byta lådor rakt av mellan dem, men är köpt på Claes Olssons. 150 nånting spänn. lådorna är från IKEA.

Dem är robusta som satan, tunga. Lådorna är av hårdplast och fungerar helt OK. det finns hål på baksidan om man vill hänga upp dem på en vägg! (Vilket jag ska göra)
-Time you enjoy wasting is not wasted time-
Instagram: instagram.com/kattstrumpa
Flickr: flic.kr/ps/2Gp9Ck
Reddit: reddit.com/user/Kattstrumpa/submitted/

Länken

Hur förvarar ni era bitar för att undvika repor helt? T.ex. svarta 87079 är nästan oanvändbar efter en liten repa, då repor syns extra bra på svart.  :(

Jag har allt nytt i sortimentlådor, men blir fortfarande skador vid själva letandet, hur ska man komma ifrån det?

marpe

Härligt seriös sorterarfråga.  :)

Jag har faktiskt samma huvudbry med 150 st svarta 3684c. Jag ska leka med en effekt som kräver att de förblir orepade.

Jag spånar lite...
1. Singelförpacka dem i zip-påsar, men det känns omständigt.
2. Sätta upp dem på en basplatta med mellanrum? För dina tiles krävs då ett mellanlägg t.ex 4073.

Länken

Var själv inne på zip-påsar först, men precis som du säger så är det ett otyg att behöva öppna en påse varje gång en bit ska användas.
Men kan nog vara värt det då det är rätt få bitar som måste vara i perfekt skick.

Ett tredje alternativ är att skära till skumplast så bitarna sitter skyddat och samtidigt är lättåtkomliga.
Frågan är om det blir mer eller mindre jobb med det än med påsar.

marpe

Citat från: Länken skrivet 31 Augusti 2013 kl. 20:47
Var själv inne på zip-påsar först, men precis som du säger så är det ett otyg att behöva öppna en påse varje gång en bit ska användas.
Men kan nog vara värt det då det är rätt få bitar som måste vara i perfekt skick.

Ett tredje alternativ är att skära till skumplast så bitarna sitter skyddat och samtidigt är lättåtkomliga.
Frågan är om det blir mer eller mindre jobb med det än med påsar.
Precis. Det är många aspekter att ta hänsyn till och i slutändan handlar det om vilken sorts legonörd man är.  :) Man behöver ju inte äga maximalt antal bitar som alla är lättåtkomliga för att bygga med. Ordentligt arkiverade bitar är ett lika bra slutmål. :)

Om du vill att nämnda tiles ska vara både snabbåtkomliga och orepade kanske du kan stapla dem i raacolådor med en vikt pappersremsa emellan? (Se bild.) Jag har inte provat.

shiftaltcmd

Testade att skära en massa små kvadrater ur en wellpapp.
I full skala skulle jag göra plattan så att den får plats i en pizzakartong. Skydd från damm och uv-ljus, plus att de går att stapla så man får plats med en del.

mechamike

Jag har ungefär 800 Svarta. 1500 mörkgrå och 1000 ljusgrå.. tan, dk tan och vita kanske ett par hundra av varje.. min fundering så här en fredag blir:

1. hur stor yta skulle behövas för att få plats med mina plates?(hur många pizzor skulle jag behöva smaska i mig?)
2. hur lång tid skulle det ta att placera alla i kartongen?
3. hur mycket skulle jag gråta om en vindpust tog tag i kartongen och välte den?

:D

Seriöst: cool idé.. men är det inte bättre att förvara dom i ett större antal ZIp bags så man inte behöver rassla runt i en stor hög varje gång man bygger?

?

Myko

Bättre att knapra lyckopiller om man inte orkar med lite smårepor.  8)

Eigenbrötler

borde det inte gå att lägga ut dem på täcket i sängen med ett par cm mellanrum samt bomma igen fönstret så inget ljus kommer in och sen sova på soffan resten av livet?

om inte alla får plats i ett lager, så kan man ju köpa ett till duntäcke och täcka försiktigt med, så vips, har man ett par kvadrat till att lägga tiles på, helt skyddade från allt.
::)

Ta en titt i min butik, jag kanske har bitarna du behöver?
 ▶▶▶𝕰𝖎𝖌𝖊𝖓𝖇𝖗𝖔𝖙𝖑𝖊𝖗𝖘◀◀◀

shiftaltcmd

Nej, jag skulle inte förvara mina bitar på det sättet men det var kul att spinna vidare på idéerna ovan.
Jag har upptäckt att "legorasslet" är en mycket viktig ingrediens i byggandet. Jag vill att Lego ska också höras när man bygger och då får man ju ta en del repor på köpet.

2x4 tiles som Länken ville förvara skulle fungera bättre än mina 2x2.
Den biten jag gjorde är ca 10 x 10 cm och rymmer 64 bitar om jag minns rätt. Om en pizzakartong är 30 x 30 (?) så blir det 576 bitar.
Det ser riktigt mäktigt ut när man fyller en större yta, så kanske nåt för sorteringsnördarna.
Jag kan nog tänka mig att göra ett par stycken och förvara mina tiles som har tryck. Det går jäkligt snabbt att hitta rätt.
Kanske göra samma sak med riddarsköldar.

Majkel

Jag gillar att ha mina verktyg välorganiserade, och om det finns någon mer träbearbetningsnörd därute så kanske ni kan tänka er in i känslan av att öppna en systainer och där hitta det som är på bilden. Kanske lite dyrt men skummet går att köpa löst, se: http://www.festool.se/Produkter/Accessories/Pages/Detail.aspx?pid=497878&name=Skumgummiinsats-foer-SYSTAINER-SYS-VARI-RM-TL
och för riktig hardcoreförvaring så ska det självklart förvaras i:
http://www.festool.se/Produkter/Accessories/Pages/Detail.aspx?pid=497563&name=SYSTAINER-utan-insats-SYS-1-TL
(det finns konkurrenter men priserna brukar vara de samma)