Senaste versionen av LDD Manager (första posten hålls uppdaterad)

Startat av Superkalle, 09 Augusti 2012 kl. 11:00

Föregående ämne - Nästa ämne

o0ger

Aha, visste inte att den var SÅ ny. Tack för ett fantastiskt verktyg!
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Superkalle

Citat från: o0ger skrivet 25 Januari 2013 kl. 16:14
Tack för ett fantastiskt verktyg!
Tack:)

Och kom gärna med önskemål på nya funktioner!

Det jag håller på och jobbar med just nu är en mirroring-funktion, dvs att kunna spegla delar av en modell kring en mittlinje. Har lite problem med matematiken bara. Tänkte först att detta skall nog inte vara några problem - bara lite enkla matrisoperationer för att flytta punkter. Men...eftersom alla bitar i LDD har ett eget lokalt koordinatsystem med en "zero-point" (som inte alltid ligger i bitens centrum), så blev det plötsligt väldigt knöligt. Så är det någon som har lust att hjälpa till med detta, så får ni gärna höra av er  :)

Myko

Citat från: Superkalle skrivet 25 Januari 2013 kl. 17:45

Ta bort beroendet mot Access... :/

Det jag håller på och jobbar med just nu är en mirroring-funktion, dvs att kunna spegla delar av en modell kring en mittlinje. Har lite problem med matematiken bara. Tänkte först att detta skall nog inte vara några problem - bara lite enkla matrisoperationer för att flytta punkter. Men...eftersom alla bitar i LDD har ett eget lokalt koordinatsystem med en "zero-point" (som inte alltid ligger i bitens centrum), så blev det plötsligt väldigt knöligt. Så är det någon som har lust att hjälpa till med detta, så får ni gärna höra av er  :)

Jag har en hel del erfarenhet med 3d-programmering i alla fall. Vanligtvis kan man ju multiplicera med [[-1, 0, 0], [0, 1, 0], [0, 0, 1]] för att spegla runt x-axeln, men jag vet inte hur LDD reagerar på det. (Eller hur nånting lagras i LDD över huvud taget.) Sen måste du ju ha speciallösningar för alla höger/vänster-bitar; Vingar, dörrar, osv.

o0ger

Det jag håller på och jobbar med just nu är en mirroring-funktion, dvs att kunna spegla delar av en modell kring en mittlinje.

Wow! Denna funktion skulle ja verkligen behöva just nu.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Stigge72

Citat från: USS Myko skrivet 25 Januari 2013 kl. 18:43

Ta bort beroendet mot Access... :/

Jag har en hel del erfarenhet med 3d-programmering i alla fall. Vanligtvis kan man ju multiplicera med [[-1, 0, 0], [0, 1, 0], [0, 0, 1]] för att spegla runt x-axeln, men jag vet inte hur LDD reagerar på det. (Eller hur nånting lagras i LDD över huvud taget.) Sen måste du ju ha speciallösningar för alla höger/vänster-bitar; Vingar, dörrar, osv.
För att inte tala om de bitar som inte är symmetriska. Vissa kan man iofs vrida ett kvarts varv...

Spegla i horisontalplanet är ännu värre...

Superkalle

Det bitar som inte är symmetriska (typ wedge plates) hade jag tänkt behandla mha av en lookup-tabell, så att algoritmen vet när den har en "höger eller vänster"-bit framför sig. Så det skall inte vara några problem hoppas jag

I övrigt har jag inte ännu hittat så många fall av bitar som inte går att spegla. Ett exempel är dock 30595, som är olika i alla fyra hörnen. Men det viktigaste i de fallen är om knopparna sitter symetriskt.
http://www.bricklink.com/catalogItem.asp?P=30596

Tufs

Finns det någon möjlighet att se en lista på alla bitar man har använt sig av och i vilken mängd?
Om man då skulle vilja bygga den IRL.
Det är tidskrävande och jobbigt att 'plocka isär' sin model och för hand räkna alla bitarna.

o0ger

Dels kan du exportera ut hela modellen från LDD till en excel-fil. (Export BOM)

Eller så använder du LDD Manager och importerar modellen i det. Från LDD Manager kan du sedan exportera till excel eller skapa en wish-list på bricklink.

Tufs

Stigge72

Citat från: Tufs skrivet 18 Februari 2013 kl. 09:49
Tack! Bara lite synd att man inte har Excel då..
Det går att öppna Excel-filer med OpenOffice också. (Kan hämtas fritt och gratis på nätet).

o0ger

Citat från: stigge72 skrivet 18 Februari 2013 kl. 09:59
Citat från: Tufs skrivet 18 Februari 2013 kl. 09:49
Tack! Bara lite synd att man inte har Excel då..
Det går att öppna Excel-filer med OpenOffice också. (Kan hämtas fritt och gratis på nätet).

Eller google docs

Tufs

Jag får tacka för hjälpen. :) Detta kommer underlätta en hel del.

Superkalle

Ny version ute nu: 1.13, med support för LDD 4.3.6.

Ladda ner här som vanligt på min extremt väldesignade och informativa hemsida:  ::)
https://docs.google.com/folder/d/0B9Ysf2u0fN8pbzcwVmxWSWthdFE/edit

:D

KizzE

Hur gör man för att använda detta egentligen?
Har laddat ner men är ingen programfil där i ?

malmen

Citat från: KizzE skrivet 21 Mars 2013 kl. 18:32
Hur gör man för att använda detta egentligen?
Har laddat ner men är ingen programfil där i ?
Tror du måste ta ner LDD från http://ldd.lego.com/ först :)