DA-lok - klassisk svensk arbetshäst

Startat av Selander, 18 Juli 2012 kl. 13:33

Föregående ämne - Nästa ämne

Selander

Hade tänkt posta detta tillsammans med Klossboda, men eftersom SuperMario var så "på", så fick det bli separata trådar.

DA-loket är en svensk klassisker, vår kanske historiskt pålitligaste arbetshäst i tågvärlden. Den är pensionerad sedan länge men fick så sent som härom året rycka ut och röja snö- och isfyllda banor eftersom de moderna efterföljarna inte klarade uppgiften  ;D
Det är min första 8wide modell, och det var ett måste för att få till rätt utseende och proportioner och jag måste tillstå att 8wide blev riktigt bra.... det är faktiskt min mest skaltrogna modell, och tillika den mest byggtekniskt avancerade. Chassit är byggt av technicbitar och är ledat (till resp styrhjul) för att kunna köras i kurvor och växlar. En PF medium motor driver axel 1 & 3 i det mittre (statiska) delen av chassit.
Karossen är SNOT:ad på alla tänkbara ledder för att få rätt utseende & proportioner. Den rymmer även batteribox och IR-mottagare så att loket är helt autonomt.
Pantographerna är en rip-off av Flickr användare Steinkopf, och bara måttligt justerade för att passa på det här loket, och de går att fälla upp & ner på ett verklighetstroget sätt.
För att matcha bredden håller jag på att modda några bruna SJ personvagnar till att bli 7-wide vilket jag tror blir en bra kompromiss.

Referensbild:



SuperMario

Oj oj oj!!!

Vilket snyggt lok du fått ihop Thomas!!
Bra proportioner och fiffiga lösningar!
Gillar speciellt strömavtagaren och i synnerhet dess kontaktskena (byggd av upp- och nedvända skridskor).

10 av 10 och guldstjärna!

AndersI

#2
Åh vad snyggt! Fast de flesta bilder (och lok) jag har sett har mycket mörkare kylargaller på taket - dark gray, eller t.o.m. svart kanske? http://www.jarnvag.net/index.php/lokguide/ellok-i-trafik/da

Och jag ska inte säga nåt om att ett hjul och blindhjulet saknas - det är alldeles för snyggt för att man ska racka ner på såna detaljer. Nästa gång får du bygga i 12-wide, så hjulen blir lagom stora :-))
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

janimakaj

riktigt snyggt du har fått till den jäkligt bra.   :D bara och fixa till en massa vagnar till den då, så den har något och dra. ;)
Unless you try, you will not know if it works! ;)

Jesperallen

Ett helt fantastiskt fint bygge, många fina detaljer har du fått till.

Roger Brickjet

Vackert! Ser verkligen ut att vara perfekt skala också!

micke

Som "gammal" Märklin nörd kan jag bara ge beröm, snyggt klossat
Mvh
Micke

Finns på Cuusoo som Micke

Tobbe Arnesson

Blogg: Robotkampen

Tommy_la

Vackert!

Det där ser jag fram emot att se på nästa tågträff. :)
Min bricklinkbutik "Tommy's Store":
http://www.bricklink.com/store.asp?p=tommy_la

marpe

Instämmer med tidigare beröm och tillägger att du har lyckats bra med järnvägsatmosfären.

Selander

Citat från: AndersI skrivet 18 Juli 2012 kl. 14:00
Åh vad snyggt! Fast de flesta bilder (och lok) jag har sett har mycket mörkare kylargaller på taket - dark gray, eller t.o.m. svart kanske? http://www.jarnvag.net/index.php/lokguide/ellok-i-trafik/da

Och jag ska inte säga nåt om att ett hjul och blindhjulet saknas - det är alldeles för snyggt för att man ska racka ner på såna detaljer. Nästa gång får du bygga i 12-wide, så hjulen blir lagom stora :-))

Tvekade också på takventilationen, har provat tre kombinationer:
Dark bluish grey (DBG) tile på DBG plate.
Svart tile på DBG plate.
Svart tile på svart plate.
Det blir lite olika känsla - vilket tror ni mest på ?

Hjularrangemanget är en kompromiss för bra körbarhet.
Man kan inte sprida hjulen mer, och symmetrin i chassit går förlorad.
Har provat BBB medium size hjul, men de är för små och driver sämre pga inga oringar.
De hjul jag använder är bara marginellt för stora skalmässigt.(jag har kollräknat ! )
Det som fattas är själva motorhjulet - vad det nu heter....
Axelföljden är "korrekt" som 1 + 3 + 1.

AndersI

Citat från: Selander skrivet 18 Juli 2012 kl. 18:00
Hjularrangemanget är en kompromiss för bra körbarhet.
Man kan inte sprida hjulen mer, och symmetrin i chassit går förlorad.
Har provat BBB medium size hjul, men de är för små och driver sämre pga inga oringar.
De hjul jag använder är bara marginellt för stora skalmässigt.(jag har kollräknat ! )
Det som fattas är själva motorhjulet - vad det nu heter....
Axelföljden är "korrekt" som 1 + 3 + 1.

Jag kan uppenbarligen inte räkna. Visst är det bara blindhjulet som saknas. Går det inte att använda flänslösa hjul i ena drivänden, och flytta ett hjulpar en liten aning?
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

Teabox


LarsC

ett ruggigt bra bygge, ser fram emot att se det live

Stigge72

Snyggt, och hög igenkänningsfaktor.