Kvalitetsproblem med bitar

Startat av Ras 74, 30 Maj 2012 kl. 12:01

Föregående ämne - Nästa ämne

colonel

Citat från: Selander skrivet 21 Augusti 2012 kl. 12:24
Citat från: Skrytsson skrivet 21 Augusti 2012 kl. 11:06
Jag upplever att de största färgvariationerna förekommer bland de mörkröda bitarna. Ibland är det en hiskeligt stor skillnad.

Instämmer, just Dark Red verkar vara en svår nyans för TLG.
Enig i at Dark Red er et problem - MEN gul (Yellow) er et større problem. Der findes 5-6 gule nuancer, måske anda flere  :(

Pekblom

När jag byggde Emerald Night minns jag at jag blev mycke besviken på att fyra tan färgade bitar på varje vagn avvek något. Det var 2921 1x1med hantag  samma sak på alla tre vagnarna jag kände det som mycket irriterande. Funderar fortfarande på om jag borde skriva till TLG men nu har det ju gått en tid.. men det irriterar mig fortfarande. >:(
Skön att få gråta ut  ;)

Ras 74

@ Pekblom: Ring LEGO Direct. Vet att flera gjort det runt om i värden på liknande saker och fått en ny uppsättning.
We meet again, at last. The circle is now complete. When I left you, I was but the learner. Now I am the master.

mechamike

Sitter o bygger noterade att skylten "SHOP" i gult hade markant färgskillnad på du gula plate modified with clip som håller skylten på plats jämfört med de övriga bitarna i skylten.. De övriga ser smutsgula ut i jämförlese med de pippi gula clips bitarna.

Sen har baseplaten rest sig från bordet i alla trottoarhörn mest rakt ut från entrén där baseplaten glipar 2-3 millimeter från den plana bordsytan..  ser inte så snyggt ut..

?

Skafte

Citat från: mechamike skrivet 22 September 2012 kl. 09:28
Sen har baseplaten rest sig från bordet i alla trottoarhörn mest rakt ut från entrén där baseplaten glipar 2-3 millimeter från den plana bordsytan..  ser inte så snyggt ut..

Så gör det på min också, antagligen bitarna i huset som påverkar plattan på något sätt (jag är ingen fysiker så jag vet inte varför. Eller är det tekniker man skulle varit?)

Citat från: Superkalle skrivet 22 September 2012 kl. 12:56
Citat från: mechamike skrivet 22 September 2012 kl. 09:28
pippi gula
Där satt den... Perfekt beskrivning av färgen  ;D

Förutom särskrivningen.  :P

Illuwatar

Citat från: mechamike skrivet 22 September 2012 kl. 09:28Sen har baseplaten rest sig från bordet i alla trottoarhörn mest rakt ut från entrén där baseplaten glipar 2-3 millimeter från den plana bordsytan..  ser inte så snyggt ut..

Så gör min också - ser lite dumt ut. Basplattan är tunnare än vanliga plates, så den flexar mer och kanske påverkas av alla tiles så den dras uppåt.
Inget är omöjligt - det omöjliga tar bara mer tid...
http://www.illuwatar.se

Jesperallen

Citat från: Illuwatar skrivet 22 September 2012 kl. 13:55
Citat från: mechamike skrivet 22 September 2012 kl. 09:28Sen har baseplaten rest sig från bordet i alla trottoarhörn mest rakt ut från entrén där baseplaten glipar 2-3 millimeter från den plana bordsytan..  ser inte så snyggt ut..

Så gör min också - ser lite dumt ut. Basplattan är tunnare än vanliga plates, så den flexar mer och kanske påverkas av alla tiles så den dras uppåt.

Detta blir ett problem även när man klär vanliga plates med tiles. Har blivit så när jag täcker tak med plates. tiles.

Superkalle

Citat från: Skafte skrivet 22 September 2012 kl. 13:02
Förutom särskrivningen.  :P

Jag såg också det...men valde att inte kommentera för att vara lite trevlig och schysst som vi är här på västkusten. Till skillnad från vissa ö-bor  ::)

(jepp, höjer temperaturen inför Swebrick-eventet och det planerade krogslagsmålet på lördag kväll)

8) ;D

Skafte

Kum du bare!

Pass di så ja inte sänkar di äute vid Dämba Misslaupur me en gammel pinnharv kring baini, din käutalabb!

:-*

AndersI

Det kan vara en följd av toleranserna hos Lego-bitarna, men då borde statistiskt lika många bitar orsaka böjning åt andra hållet med ett plant nettoresultat.

Jag tror det är en effekt av processen "sätta fast en bit". Jag tycker mig ha märkt att problemet blir mindre om man är väldigt noga med att trycka ner hela bitarna, både på kanten och i mitten av biten. Och tvärtom så blir resultatet sämre om underlaget är mjukt (tjock duk).

Ovanstående är en teori (=ren gissning), och jag har inga undersökningsresultat som stödjer den, men det borde vara ganska enkelt att prova i verkligheten och se om det finns någon relevans i teorin.
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

Jesperallen

Det borde vara friktionen mellan tilen och knopparna som får knopparna att dra sig en aning mot varandra. Friktionen uppstår väl av att "hondelen" är aning mindre än "handelen".

AndersI

"Friktion" uppstår bara under ytors (försök till) rörelse mot varandra. När allting sitter still är det "spännkrafter" som verkar (OK, friktionen kan 'hålla emot' krafterna). Dessa beror på tillverkningstoleranser och variationer i dimensioner och vinklar, vilka i sin tur beror på:

- Precisionen vid tillverkningen. Såna variationer tenderar att vara mer eller mindre slumpmässiga och normalfördelade och bör alltså i stort ta ut varandra (om de är systematiska kan vi justera verktyget/tillverkningsprocessen och bli av med störningen).

- Monteringsprocessen (dvs. bygget). Eftersom bitarna uppvisar friktion vid montering kan vi sätta fast dem lite snett/böjt, och de sitter kvar i detta sneda/böjda läge. De utöver då en skjuvande/böjande kraft på biten de är monterade på.

Om fästhålen är mindre än studsen får du överhuvudtaget inte ihop bitarna. Eftersom varken hål eller stud är perfekt runda måste hålet vara en viss (kontrollerad) del större än en stud, även om det rör sig om mycket små mått. Dessutom finns det toleranser på hur mycket avståndet mellan två studs/hål (på samma bit) får variera. Dessa toleranser innebär i sig att hålen måste vara ännu större relativt studsen.

(Civilingenjören/mätteknikern/Messerschmitten AndersI har yttrat sig)
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

Carl T

Citat från: AndersI skrivet 22 September 2012 kl. 19:28
Det kan vara en följd av toleranserna hos Lego-bitarna, men då borde statistiskt lika många bitar orsaka böjning åt andra hållet med ett plant nettoresultat.

Problemet verkar vara störst med baseplates, och det är väl inte otänkbart att de har en anings aning större avstånd mellan studs än övriga plattor. Det bör delvis bero på hur mycket de drar ihop sig när de svalnar efter gjutning.

En annan aspekt som bör komplicera det hela är att det kan finnas spänningar eller andra konstigheter i bitarna. När jag doppade en 16x8-tile i kokande vatten blev den spektakulärt deformerad, vilket åtminstone visade att plasten inte är isotrop. Plates verkar på det hela taget vara lättare att böja uppåt än neråt, och om två plates då sitter ihop och utövar diverse krafter på varandra så är det kanske inte så konstigt om resultatet blir att de böjer sig en aning uppåt.

//Fysiker av det icke-experimentella slaget
När jag plockade isär bitar lärde jag mig att reddish brown tar allting bokstavligt.

Ras 74

Hade varit kul att se en bild på den 16x8 tile du pratar om Carl T.
We meet again, at last. The circle is now complete. When I left you, I was but the learner. Now I am the master.