Egna byggen i 60-tals-legosystemet Modulex

Startat av Mattan, 06 April 2012 kl. 03:01

Föregående ämne - Nästa ämne

Mattan

Åh, det låter fantastiskt! Jag fick den som gåva för att jag skickade några askar med bitar till deras lilla museum. Det ska bli spännande att se vilka färger de kommer i. De bitar jag fått är svarta.

andreaseldh

Jag har inte Fejkbook, men Swebrick finns ju! Är firman bakom Modulex fortfarande en del av TLG? Om inte, hur är licensfrågan löst?

Stigge72

Citat från: Mattan skrivet 14 December 2014 kl. 23:52
Åh, det låter fantastiskt! Jag fick den som gåva för att jag skickade några askar med bitar till deras lilla museum. Det ska bli spännande att se vilka färger de kommer i. De bitar jag fått är svarta.
Äsch. något sånt kan inte jag erbjuda.... :/

andli

Citat från: andreaseldh skrivet 14 December 2014 kl. 23:55
Jag har inte Fejkbook, men Swebrick finns ju! Är firman bakom Modulex fortfarande en del av TLG? Om inte, hur är licensfrågan löst?
http://www.modulexbricks.dk/ iof är sidan under konstruktion, men det ger dig det danska aktiebolagets fullstäniga namn "Modulex Bricks A/S", nu gäller det bara att hitta en dansk sida som har ägarinfo om bolag...

edit: http://modulexbricks.dk/The_history_of_the_Modulex_Brick.pdf

Citat
The original Modulex plastic moulds and the rights were acquired from
Modulex A/S. Modulex Bricks® A/S is owned by a close relative to
Godtfred Kirk Christiansen. In other words:
The Modulex Bricks® are back in the Kirk Family
Modulex Bricks® A/S intend to relaunch the Modulex Brick as it was back in
the 1960's and put it back on the market again.
Modulex Bricks® aims to deliver the Modulex Visual Planning System for
Companies/Project Groups and sale of Modulex Bricks® for the vast group of
Modulex Bricks® enthusiast around the world.
Modulex Bricks® A/S does not have any professional relationship with
Modulex A/S, other than continuing the proud heritage of a great quality
product.
I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.

o0ger

Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Majkel

Tror det är Bruno bakom BL-butiken Brunos brick depot (det är säkert fler bakom) som har köpt originalformarna från LEGO och nu ska producera modulex i egen regi. Det var så jag förstod det när jag pratade med Bruno i Skaerback. Så inte LEGO men nästan.

andreaseldh

Inte inom familjeföretaget, men inom familjen i alla fall. Det tycker jag är godkänt!

andli

Lego verkar ha köpt tillbaka vad nu Modulex bricks hade köpt och lagt det hela på is...

Citat från: Modulex Bricks Facebook page
We are pleased to tell that LEGO Juris A/S has acquired Modulex bricks in a mutual agreement. It has been important for the LEGO Group owner family to ensure historic rights stay within the owner family. The potential to produce Modulex bricks has also been addressed and there are no plans to manufacture Modulex bricks in the near future.

I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.

insurrection

Det var ju väldigt tråkigt att höra  :(

Mattan

Det var några år sedan. Men det var dags att göra något i Modulex igen. Gamla byggen finns tidigare i tråden.

CopMike

Riktigt snyggt - 60-tal möter skejtkulturen 8)!

ColA