Hjälp mig att bygga en tunnelbanevagn (C4-C14 typen)

Startat av federico, 20 Mars 2012 kl. 21:36

Föregående ämne - Nästa ämne

federico

Kul att du gillar strukturen jesper

När jag beställde rutor så tog jag också fyra gröna 4035 fönster, blev sugen på att bygga en C1 Vagn.

Eftersom det fanns 4035 fönster i grönt så tänkte jag att skulle beställas, men det visar sig att Lego aldrig tillverkat gröna för den officiella marknaden. Sökte vidare och hittade en forumsida med information och tips http://www.1000steine.de/1000steine/forum2/mix_entry.php?id=215315

Sökte lite till och hittade ett alldeles nytt set där två fönster i  grönt ingår 60594, nu är frågan om man kan montera en ruta i det här fönstret och om/var/hur man kan köpa det?

Bifogar en bild på mina gröna 4035 fönster som vill bli kompis med ett gäng gröna 60594

federico

Hej! här kommer lite nya bilder. Taket är helt klart, alla fönster och rutor på plats, underrede med hjul och andra detaljer.

Har även börjat skissa lite smått på en C1 vagn, den första urmodellen från 1949/50 som användes under 50-talet. Som man kan se i referensbilden är fronten och rutorna mindre, även sidorutorna är något mindre. Med inspiration från andra tåg och legobyggarguider så har jag konstruerat framrutorna med snot-teknink, något som är helt nytt för mig. Gröna fönster är en bristvara därför hade jag inget val. Kom gärna med tankar och idéer på hur man kan förbättra.

mechamike

Spännande tråd..   jag har ett projekt som involverar en tunnelbanevagn.. kommer snegla på den här tråden för byggtips!
?

federico

Jag hoppas det kan inspirera andra och den hjälp jag får kan vara till nytta för andra, jag har ju sett att det finns riktiga tågbyggarproffs här på forumet.

Det är lite designjobb kvar för att få till fronten på C1 tåget, rutorna behöver komma högre upp mot taket, få se hur man kan lösa det.
Beställde ett gäng 6215 till taket, bättre än det jag skissat med nu, 6215 sänker taket med en platthöjd.

federico

flyttade om lite bitar på fronten och retuscherade takbitarna för att efterlikna 6215

Tufs

Riktigt snyggt!
Jag minns att jag försökte mig på att bygga en C4-C14 vagn i yngre dar. Men lyckades inte.
Det skulle jag inte idag heller.. såvida jag inte får tag på mycket mer bitar som jag inte har just nu.
Sugen blir man!

federico

Citat från: Tufs skrivet 15 Maj 2012 kl. 22:38
Riktigt snyggt!
Jag minns att jag försökte mig på att bygga en C4-C14 vagn i yngre dar. Men lyckades inte.
Det skulle jag inte idag heller.. såvida jag inte får tag på mycket mer bitar som jag inte har just nu.
Sugen blir man!

Tack! ja, det går åt en del. Jag har kortat av den blå vagnen med ett dörrpar, till viss del av det ekonomiska, fyra dörrar och en hel del annat. Men när det dyker upp fyra blå dörrar till ett rimligt pris så kanske vagnen kan blir full längd, då kan man dela lite mer på avståndet i boggien också.

Tufs

Citat från: federico skrivet 15 Maj 2012 kl. 23:19
Citat från: Tufs skrivet 15 Maj 2012 kl. 22:38
Riktigt snyggt!
Sugen blir man!

Tack! ja, det går åt en del. Jag har kortat av den blå vagnen med ett dörrpar, till viss del av det ekonomiska, fyra dörrar och en hel del annat. Men när det dyker upp fyra blå dörrar till ett rimligt pris så kanske vagnen kan blir full längd, då kan man dela lite mer på avståndet i boggien också.

Jag tror att åtta i bredd skulle göra din vagn mycket gott, och mer lik originalet. Och kan du få ut den till full längd så kommer det se riktigt bra ut!
Jag ville försöka lite i LDD, men det bara kraschar hela tiden..

federico

Citat från: Tufs skrivet 15 Maj 2012 kl. 23:32
Jag tror att åtta i bredd skulle göra din vagn mycket gott, och mer lik originalet. Och kan du få ut den till full längd så kommer det se riktigt bra ut!

Tack för input! Ska bli spännade att se en LDD bild om din dator vill det

Jag ska vid tillfälle prova att bygga en åtta bred. Proportionerna är just nu mitt största problem vagnen blir för smal/hög med nuvarande 6 i bredd. Hur tror du att 8 bredd kommer att se ut med tåghjulen? Jag vill gärna kunna köra den på vanlig lego räls som jag har idag.

Tufs

Citat från: federico skrivet 16 Maj 2012 kl. 00:04
Citat från: Tufs skrivet 15 Maj 2012 kl. 23:32

Tack för input! Ska bli spännade att se en LDD bild om din dator vill det

Jag ska vid tillfälle prova att bygga en åtta bred. Proportionerna är just nu mitt största problem vagnen blir för smal/hög med nuvarande 6 i bredd. Hur tror du att 8 bredd kommer att se ut med tåghjulen? Jag vill gärna kunna köra den på vanlig lego räls som jag har idag.

Jag har 'experimenterat' med åtta bred med de vanliga tåghjulen förr. Jag tror det kan se riktigt bra ut om man kan få till det helt rätt.
Din vagn skulle se mer proportionerlig ut, höjden du har är bra, det är bara bredden som 'stör' mig. Men det är kanske också en smak sak.

federico

Citat från: Tufs skrivet 16 Maj 2012 kl. 11:38

Jag har 'experimenterat' med åtta bred med de vanliga tåghjulen förr. Jag tror det kan se riktigt bra ut om man kan få till det helt rätt.
Din vagn skulle se mer proportionerlig ut, höjden du har är bra, det är bara bredden som 'stör' mig. Men det är kanske också en smak sak.

Tittar man på riktiga vagnars front så är själva korgen/den blå delen lika bred som den är hög, kanske inte exakt men man upplever det så. Med 6 bredd blir vagnen för smal och det finns inget sätt att göra den lägre om man vill ha alla detaljer, eventuellt att man gör dekaler som stripes i stället för plattor, men det är inte samma legokänsla tycker jag. Sidorutorna är också med och styr proportionerna och från sidan tycker jag att höjden är ganska perfekt med ungefär en fönsterhöjd under varje fönsterruta.

AndersI

Med tanke på att (i verkligheten) spårvidden är 1435mm och vagnskorgen uppemot tre meter, så kan korgen sticka ut ganska mycket utanför hjulen. Lego 6-wide har ju hjulen precis i ytterkanten på korgen, och så ser det normalt inte ut.

Om vi säger att spårvidden i Lego är 4 studs (mellan insidorna på rälerna), så får vi:

6-wide:  1435 * 6 / 4      ~ 2.15m
8-wide:  1435 * 8 / 4      ~ 2.87m

Dvs. 8-wide är mera 'rätt'.
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

federico

Hittade lite info:

Spårvidd som sagt: 1435 mm

klassiska RC lok som går på vanlig järnväg:
Korgbredd 3149 mm

C1 Vagn:
Korgbredd   2700 mm

C4 Vagn:
Korgbredd 2780 mm

C7 Vagn:
Korgbredd 2800 mm

C20 Vagn (nya varianten):
Korgbredd 2900 mm

Tufs

Jag började 'bygga' på en vagn med bredden 8 i huvudet på vägen till jobbet i morse. Antecknade med teckningar också. Det var lite annorlunda att 'bygga' Lego med papper och penna. Men det nog om det.
När jag kom hem sen så började jag utifrån mina teckningar och fick till en början fram en något 'ful' vagn. Men efter några justeringar så såg det mycket bättre ut. Jag kan också tro att det är en vanesak. Då man vuxit upp med Lego's egna tågbredd på 6 studs.

Jag undrar hur det går för dig, då inga nya bilder har postats på ett tag nu. Kanske bara tar en paus. Det kan hjälpa kreativiteten väldigt mycket!

federico

Hallå! nu är jag tillbaka efter en helg på resande fot. Har inte hunnit bygga något ännu, återkommer så fort det finns något att visa.

Tack för att du hjälper mig Tufs, lägg gärna upp en bild om du känner för det, behöver inte vara något som du är 100% nöjd med. Den här tråden innehåller redan massor med mer eller mindre lyckade skisser.