Hjälp mig att bygga en tunnelbanevagn (C4-C14 typen)

Startat av federico, 20 Mars 2012 kl. 21:36

Föregående ämne - Nästa ämne

federico

Efter att ha köpt Lego City Public Transport 8404 till sonen i julkapp så vill vi nu bygga egna tåg, spårvagnen var det han gillade bäst i 8404 (den påminner lite om tvärbanan i Stockholm).
Tunnelbanetåg av den gamla typen är det vi vill bygga, jag är ingen tågexpert men efter lite snabbsökning verkar det som att vagntypen heter C4 upp till # C14. Här en bild: http://www.melkerlarsson.com/wp-content/uploads/2011/02/173_7341-1024x680.jpg
Vi har så klart tittat på Skrytssons fantastiska skapelser och man blir extremt sugen på att börja bygga. Målet är inte att göra ett tåg i Skrytssonklassen utan en vagn som man kan leka med och kanske bygga stationer till.

Jag har skissat lite snabbt och provat ut tänkbara bitar för bygget, men eftersom jag aldrig har byggt legotåg tidigare så behöver jag hjälp med allt från vilken botten jag ska basera bygget på till hur vagnen ska byggas på snyggaste sätt.

Finns det olika längd på legotåg? Jag hittar 24 längd på en botten med boggie.

här kommer några bilder /federico

SuperMario

Trevligt att du/ni vill bygga tunnelbanevagnar.

Jag kan inte hjälpa så mycket, men jag har ett förslag:
Gå in på Brickshelf och MOCpages och sök efter "Metro", "Subway" och "Underground".
Du kommer hitta massor av inspiration.  ;)

Stigge72

De började iofs med C1, och jag tror att de gick upp till C19, och jag tror inte medelstockholmaren ser vilken som är vilken....
C5 känner man igen, även om man inte vet att det är C5 (silverpilen), men jag vill minnas att alla 8 som fanns är skrotade idag.

Jag tycker att du har en bra start, och gillar scenen. :)

federico

Tack för tips! jag ska kolla Brickshelf.

Jag tror att C4 och uppåt är vagnar som fortfarande går i trafik, skrammeltåg som sonen säger.  C5 är som du säger silverversionen, men den var väl ovanlig redan på 50-talet, fanns bara ett tågset tror jag.

här kommer nya skisser på uppbyggnad av vagnen, har förskjutit dörrarna en halv plupp in (heter säkert något på Legobyggarspråk)

Silence101

Citat från: stigge72 skrivet 20 Mars 2012 kl. 23:36
De började iofs med C1, och jag tror att de gick upp till C19, och jag tror inte medelstockholmaren ser vilken som är vilken....
C5 känner man igen, även om man inte vet att det är C5 (silverpilen), men jag vill minnas att alla 8 som fanns är skrotade idag.

Jag tycker att du har en bra start, och gillar scenen. :)

En silverpil finns bevarad på ett museum i Örnsköldsvik
http://sv.wikipedia.org/wiki/Silverpilen_(tunnelbanet%C3%A5g)
Peter Karlsson, Region Syd
It all seems so stupid, it makes me want to give up.
But why should I give up when it all seems so stupid?

mechamike

Att Yoda och Jar-Jar dricker fulöl förvånar mig inte , men jag trodde nog Vader föredrog finsprit och inte Kir? :D

Här har du en vagn som inspiration set
?

federico

Citat från: mechamike skrivet 21 Mars 2012 kl. 08:48
Att Yoda och Jar-Jar dricker fulöl förvånar mig inte , men jag trodde nog Vader föredrog finsprit och inte Kir? :D

Här har du en vagn som inspiration set
http://www.bricklink.com/SL/4855-1.jpg?0

Tack för inspirationstips! fin vagn

Mikael Sol

Det här gick jag igång på. Vill också försöka mig på att bygga en vagn.

Tycker din skiss var väldigt fin. Det handlar väl mycket om vilja klossar man har tillgång till när det gäller exakt hur likt man vill att det ska bli. Dörrar tycker jag alltid är svårt.

federico

Citat från: Mikael Sol skrivet 21 Mars 2012 kl. 22:52

Tycker din skiss var väldigt fin. Det handlar väl mycket om vilja klossar man har tillgång till när det gäller exakt hur likt man vill att det ska bli. Dörrar tycker jag alltid är svårt.

Kul! bygg du också så kan vi hjälpas åt att lösa designproblem. Håller med om dörrarna, min son gillar dörrar som kan öppnas på legofordon men det finns inget som passar in, har sett några blå tågdörrar men dom är för breda och så får man ingen vit rand som går över.

Stigge72

Citat från: federico skrivet 23 Mars 2012 kl. 00:08
Citat från: Mikael Sol skrivet 21 Mars 2012 kl. 22:52

Kul! bygg du också så kan vi hjälpas åt att lösa designproblem. Håller med om dörrarna, min son gillar dörrar som kan öppnas på legofordon men det finns inget som passar in, har sett några blå tågdörrar men dom är för breda och så får man ingen vit rand som går över.
Det fanns en lösning på hur man skapar öppningsbara föńster på lok i railbricks för några nummer sedan... det kanske är användbart? (minns inte vilket nummer det var nu, men det var deras "reverse engineering challenge", tror jag det heter.

federico

Citat från: stigge72 skrivet 23 Mars 2012 kl. 10:36

Det fanns en lösning på hur man skapar öppningsbara föńster på lok i railbricks för några nummer sedan... det kanske är användbart? (minns inte vilket nummer det var nu, men det var deras "reverse engineering challenge", tror jag det heter.

Tack! Suveränt! har laddat ner och ska läsa igenom, mycket värdefull info för mig som är nybörjare på tåg.

federico

Sitter och skissar på lysen. Vagnen har ju både fram och bakljus på samma sida, och bakljusen är betyligt mindre på den riktiga vagnen därför blir känslan helt fel när båda blir lika stora på legomodellen (se exempel under vagen). Testade en alternativ lösning genom att sticka in en trollstav (det enda jag hade i transp röd), men för att kunna bygga in den måste man kapa och det är väl inte ok? eller vad säger ni? finns det alternativa bitar i transp red som är kortare och går att sticka in i en headligtbrick?

Stigge72

Kanske en 4865 bakom? Jag orkar inte kolla om det räcker just nu... eventuellt en 6231 bakom den... om det inte blir för långt.

AndersI

Trollstaven ser ju väldigt bra ut! Kanske du ska sätta strålkastaren på en headlight brick också? Och stigges förslag kan mycket väl fungera om du vrider stjärnan så den står diagonalt.

Edit: Ljussvärd går väl också? Då slipper du utrymmesproblemet med stjärnan.
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

federico

Citat från: AndersI skrivet 25 Mars 2012 kl. 23:55
Trollstaven ser ju väldigt bra ut! Kanske du ska sätta strålkastaren på en headlight brick också? Och stigges förslag kan mycket väl fungera om du vrider stjärnan så den står diagonalt.

Edit: Ljussvärd går väl också? Då slipper du utrymmesproblemet med stjärnan.

Tack stigge72 och Anders för tips, 6231 blir perfekt mot dörren.

Testade och trollstaven är för lång, den kommer att gå in i dörren, skulle behöva något kortare i samma färg, typ en minifig screwdriver liknande sak som finns i trasp röd. Båda ska sitta på headligtbrick, det blir nog snyggare och jämnare.