Hjälp mig att bygga en tunnelbanevagn (C4-C14 typen)

Startat av federico, 20 Mars 2012 kl. 21:36

Föregående ämne - Nästa ämne

Skrytsson

Citat från: isola skrivet 27 Mars 2012 kl. 02:34
:-\ Klockan är mycket och jag har spenderat på tok för många timmar framför ldd.

Här är mitt förslag.

Intressant. Hur har du åstadkommit den väldigt lilla nivåskillnaden mellan dörrarna och väggarna?

isola

Citat från: Skrytsson skrivet 27 Mars 2012 kl. 18:52
Citat från: isola skrivet 27 Mars 2012 kl. 02:34
:-\ Klockan är mycket och jag har spenderat på tok för många timmar framför ldd.

Här är mitt förslag.

Intressant. Hur har du åstadkommit den väldigt lilla nivåskillnaden mellan dörrarna och väggarna?

Såhär:

(edit: hade en liten annan lösning för fronten såg jag.)

Hoppas att det är tydligt.

AndersI

Nedanstående bild är hämtad från "The Unofficial LEGO Advanced Building Techniques Guide" och visar att man kan uppnå nästan vilken offset som helst (i steg om 1/10-dels plate) genom att kombinera rätt bitar.
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

Skafte

Citat från: AndersI skrivet 27 Mars 2012 kl. 21:21
"The Unofficial LEGO Advanced Building Techniques Guide"

Är det en riktig bok, eller nåt på nätet?

AndersI

PDF-fil av Didier Enjary: http://news.lugnet.com/announce/?n=3429
Följ länken i hans annonserings-post och klicka sedan på 'download document'

Edit: Den finns tydligen redan länkad under "Din hjälp i LEGO-världen" här på forumet, men tyvärr inte i en sticky.
http://www.swebrick.se/index.php?topic=113.msg456#msg456
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

Skrytsson

@Isola: Jadå, det var tydligt  :)

@AndersI: Mmm, just det. Har sett nått liknande på Flickr förut. Kan vara bra att ha åtanke.

federico

Tack för tipset om LEGO Advanced Building Techniques pdf:en!

Nu väntar jag på lite bitar så det kan dröja några dagar innan uppdatering

/federico

federico

Några bitar som kom med posten idag!

federico

Nu har jag byggt ihop en vagn att leka med, saknar fortfarande lite bitar men inga fönster eller andra hard to find bricks.

Stigge72

Ser ju riktigt likt ut.

Behövs bara en strömavtagare mellan hjulen i boggien... lite småsaker som sitter under vagnar mellan boggierna,,, ;)

federico

Citat från: stigge72 skrivet 10 April 2012 kl. 18:05
Ser ju riktigt likt ut.

Behövs bara en strömavtagare mellan hjulen i boggien... lite småsaker som sitter under vagnar mellan boggierna,,, ;)

Tackar!

Jag har bara plattor under vagnskorgen just nu, ska fixa en lång tågplatta med rörliga boggies så man kan köra i kurvor.
Så det blir ett par små beställningar innan vagnen är klar.

En station ska också byggas :)

Måste passa på att tacka för hjälpen så här långt, det är kul att bygga tillsammans med erfarna legobyggare här på forumet. Det skulle vara kul att bygga isolas version, men det kräver en hel del bitar som jag inte har just nu.

federico

Testar en alternativ vindruta 772p01 som jag hittade av en slump när jag skulle köpa rutor till alla sidofönster och dörrar. Det finns ju en liknande bit idag men den tror jag har bars under och tillverkas inte i trans-clear färg 3245b
Jag har "baksidan" ut och trycket på insidan, tycker att det blir snyggast runt hörnet och linjen som man ser igenom skulle kunna vara solskyddet som finns på dom riktiga vagnarna.

Jag har exprimenterat lite med vagnens sidor för att få fram horisontella ränder likt förlagan. Har testat flera olika varianter men fick bäst resultat genom att varva tiles 4162 med vanliga plates. Tiles har ju en fasad underkant vilket försärker det randiga intrycket. Vad tycker ni?

Green2

riktigt fin att varva tilesen med plates, blev riktigt snygga "liner". den ideén ska jag nog sno!  ::)
tyckte att varianten med 772p01 fönstren var bäst!

federico

Citat från: Green2 skrivet 27 April 2012 kl. 16:22
riktigt fin att varva tilesen med plates, blev riktigt snygga "liner". den ideén ska jag nog sno!  ::)
tyckte att varianten med 772p01 fönstren var bäst!

Tack! jag byggde en ny testsida i grått med "1 x 10 plates" varvat med "1 x 1 plate" + "1 x8 tile" + "1 x 1 plate".

Ringde Modelteam i förmiddags som hade alla bitar i lager! Hämtade en påse ett par timmar senare, fantastiskt att ha en butik med det utbudet i närheten.

Jesperallen