Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Town hall Modular

Startat av micke, 17 Januari 2012 kl. 21:42

Föregående ämne - Nästa ämne

Kwagge

Citat från: Anna skrivet 27 Februari 2012 kl. 21:54
Citat från: Fredrik skrivet 19 Februari 2012 kl. 13:19
Fantastiskt!  :D

Det verkar som att priset är satt till 1999:- på svenska S@H, det kan ju förstås ändras för att det är nog ett tag till release men man kan ju alltid hoppas  ;D
http://shop.lego.com/en-SE/Town-Hall-10224?_requestid=4367504
När jag gick in idag så stod det 1499kr, det priset hoppas jag på.

/Anna

;D

Duchessa

Oj. Måste vara en miss. Men jag ska iaf hålla koll på setet de närmaste dagarna. Kostar det bara 1499 på S@H så tänker jag lägga min första beställning där på vääääääldrig länge....

colonel

Det lyder som en OK pris. I Danmark koster den DKK 1499,-.

micke

Då har dem ytterligare en kund isåfall. Hade tänkt att köpa den när jag åker till USA men då slipper jag släpa på den  ;D
Mvh
Micke

Finns på Cuusoo som Micke

Carl T

Det verkar som att priset är satt till 1999:- på svenska S@H

Om det blir 1499 kr - och det verkar sannolikt eftersom flera stora set den senaste tiden fått växelkursen 10 SEK/GBP (eller 1 SEK/DKK) - så är det ett jämförelsevis riktigt bra pris vi får här i Sverige.
När jag plockade isär bitar lärde jag mig att reddish brown tar allting bokstavligt.

Duchessa

Citat från: Carl T skrivet 28 Februari 2012 kl. 07:32
Det verkar som att priset är satt till 1999:- på svenska S@H

Om det blir 1499 kr - och det verkar sannolikt eftersom flera stora set den senaste tiden fått växelkursen 10 SEK/GBP (eller 1 SEK/DKK) - så är det ett jämförelsevis riktigt bra pris vi får här i Sverige.

Min gissning är att det är fel. Modulhusen som går för $149 kostar 1899 (tror jag det var) här i Sverige. Priset på Town Hall sägs vara $199, och då bör det rimligtvis kosta nånstans mellan 2200-2500.

micke

Kanske vi inte borde prata så mkt om det så får vi se vad som händer när det släpps  ;)
Mvh
Micke

Finns på Cuusoo som Micke

Duchessa

Prata? Vaddå? Jag hörde ingenting.
*går vidare till nästa ämne*

Gray

Rätt bisarrt om priset för Town Hall blir 1499 då pyttelilla (i jämförelse) Pet Shop kostar 1899. Men det är mer än dags för dom att justerade ner de hutlösa svenska priserna. Man kan bara hoppas att dom sänker priserna på de andra modulhusen de fortfarande säljer i samma veva.

Jag skrev faktiskt ett argt mail till LEGOs kundtjänst när senaste Star Wars-setten kom då X-Wingen hade ett hutlöst pris i Sverige jämfört med USA (nästan dubbla priset!) och hon som svarade var överraskande ärlig i sitt svar om varför priserna i Sverige är så löjliga. En av anledningarna var helt enkelt att Amerikaner är fattigare, plus att vi svenskar så klart ska betala en massa extra skatter och avgifter. Men det är ju ändå konstigt att ha så skev prissättning när vi bor i EU och väldigt enkelt kan beställa från England, Tyskland, Frankrike, m.m. utan några tull/skatt-problem alls. De enda som tar skada av sånna ockerpriser är ju svenska butiker som helt enkelt inte kan konkurrera, inte ens priser lägre än LEGOs officiella.

Sorry, blev lite off-topic. :D

studbringer

Citat från: Gray skrivet 28 Februari 2012 kl. 23:37
Rätt bisarrt om priset för Town Hall blir 1499 då pyttelilla (i jämförelse) Pet Shop kostar 1899. Men det är mer än dags för dom att justerade ner de hutlösa svenska priserna. Man kan bara hoppas att dom sänker priserna på de andra modulhusen de fortfarande säljer i samma veva.

Jag skrev faktiskt ett argt mail till LEGOs kundtjänst när senaste Star Wars-setten kom då X-Wingen hade ett hutlöst pris i Sverige jämfört med USA (nästan dubbla priset!) och hon som svarade var överraskande ärlig i sitt svar om varför priserna i Sverige är så löjliga. En av anledningarna var helt enkelt att Amerikaner är fattigare, plus att vi svenskar så klart ska betala en massa extra skatter och avgifter. Men det är ju ändå konstigt att ha så skev prissättning när vi bor i EU och väldigt enkelt kan beställa från England, Tyskland, Frankrike, m.m. utan några tull/skatt-problem alls. De enda som tar skada av sånna ockerpriser är ju svenska butiker som helt enkelt inte kan konkurrera, inte ens priser lägre än LEGOs officiella.

Sorry, blev lite off-topic. :D

Ingen fara då jag tror dom flesta här delar din frustration ;) visst är dom trevliga och ärliga men tror knappast dom kommer göra något åt det hela... det är ju som hon säger olika marknader och konsumenter har olika inkomst mm., jag blev ju så sne att jag gjorde något åt det men i det stora hela och vart du än köper dina set i världen så landar ju ändå slantarna i Danmark till slut ändå så för dom gör det väl inget men visst blir det ju skev konkurrens affärer kontra EU här men det struntar nog våra kära danskar i när pengarna ändå rullar in från hela världen ;)

Town Hall då för att gå on-topic igen, det är ju självklart fel och justeras säkert innan release... som skrivet ovan ska det ju vara 2299:- eller 2499:- rimligtvis :D

Undrar dock vad Town Hall skulle kosta i världens fattigaste land då om dom hade en Lego store där ??? ;D ;D ;D   

Teabox

Vill minnas att såldes för en tredjedel av sitt nuvarande pris på S@H ett tag och att flera Swebrickare fick hem billiga flygplatser. Så om ingen gör något dumt och frågar TLG om priset är korrekt så tror jag det sannolikt att folk kommer få köpa Town Hall billigt :)

Tobbe Arnesson

Citat från: Gray skrivet 28 Februari 2012 kl. 23:37En av anledningarna var helt enkelt att Amerikaner är fattigare, plus att vi svenskar så klart ska betala en massa extra skatter och avgifter.

Det där är ren bullshit, för att använda ett amerikanskt uttryck.

Medianpeng per individ, räknat i "köpkraftsparitet" (köpkraft är alltså hur mycket som finns kvar i kassan när alla utgifter är betalda), för 2004/2005 var:

USA: 26,672
Sverige: 19,736

Det vill säga: Amerikaner har i median 25% mer pengar att spendera (ej medel, dvs. att Bill Gates är rikare än Kamprad påverkar inte).

Källa.

Sett till detta ska alltså TLG kunna ta ut en 25% högre marginal i USA, alltså ska Lego kosta 25% mer där om TLG tog hänsyn till "fattigdom".

Svensk moms: 25%
Amerikansk moms: 10% (fast det här är luddigt, speciellt om man handlar över delstatsgränser)

Sett till ovanstående bör alltså Lego kosta ungefär 15% mindre i USA.

Totalt sett bör alltså Lego kosta 10% mer i USA än det gör i Sverige.

Vad det handlar om, på riktigt, är att intill Legokartongerna i amerikanska leksaksbutiker står andra askar från Megabloks. Det finns helt enkelt en konkurrens om samma marknad och för att få sälja måste TLG anpassa priserna.

Det sitter självklart anställda på TLG som räknar på hur de ska tjäna mest pengar, sälja få set med god marginal eller många set med mindre marginal. Att tjäna pengar är hur som helst hela syftet med företaget, precis som alla andra företag.

Att Lego kostar så mycket i Sverige (jämför med andra länder) beror således på en enda sak: De kan ta så mycket betalt.
Blogg: Robotkampen

Skafte

Citat från: Teabox skrivet 29 Februari 2012 kl. 09:02
Vill minnas att såldes för en tredjedel av sitt nuvarande pris på S@H ett tag och att flera Swebrickare fick hem billiga flygplatser. Så om ingen gör något dumt och frågar TLG om priset är korrekt så tror jag det sannolikt att folk kommer få köpa Town Hall billigt :)

Dödsstjärnan var felmärkt när den kom ut. Köpte min för 3200, en vecka senare kostade den 3800 om jag minns rätt. Nu är den uppe i 4200...

Tobbe Arnesson

Blogg: Robotkampen

Skafte