Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Town hall Modular

Startat av micke, 17 Januari 2012 kl. 21:42

Föregående ämne - Nästa ämne

shutter

CitatJag får erkänna att det är min första modulära. Men även utan att jämföra med andra kartonger så är jag imponerad. Det är så mycket bitar. Samtidigt!

Låter lovande :D

Record

Jag väntar med spänning på att det skall dimpa ner, men lär nog få vänta tills 1,5 vecka innan snigel schenker behagar åka till min by :P
Friskt satsat, hälften vunnet..

bj-brick

Nu har jag byggt färdigt hela Town Hall, min första modulära byggnad. Jag slås av att den är väldigt kompakt och gissar att de andra i serien också är det. Man har verkligen inte sparat på bitarna känns det som. När jag bygger hus själv så brukar jag använda bitar jag har många av i bakgrunden där de inte syns, men inte i Town Hall.

Sen en fråga till er som byggt tidigare modulars. Brukar det vara logik i vilka bitar som ligger i de olika påsarna? Samma typ av bit var fördelade på åtminstone två olika påsar i ett flertal fall.

Byggandet var som helhet var nästan lite beroendeframkallande. Just nu står den på skrivbordet i Lego-rummet men den kommer snart monteras ner för att ge liv åt nya byggnader i Åstad.

Myko

Citat från: bj-brick skrivet 08 Mars 2012 kl. 22:19
Sen en fråga till er som byggt tidigare modulars. Brukar det vara logik i vilka bitar som ligger i de olika påsarna? Samma typ av bit var fördelade på åtminstone två olika påsar i ett flertal fall.

De är förstås indelade efter vilken instruktionsbok de hör till, men ibland finns samma bit i flera påsar inom samma bok. Du kanske noterade att i de fallen där det var så så var påsinnehållet helt identiskt. På så vis kan de optimera hur bitarna packas i påsar på fabrik, och helt enkelt lägga med två sådana påsar i kartongen.

Man ser också att biturvalet är väldigt optimerat för tillverkning och förpackning i fabriken. Det finns exempelvis en hel del ställen i Town Hall där det varit bäst med en 1x4 i dark orange, men genom att istället använda två 1x2 eller 1x3 + 1x1 så behöver de inte tillverka några 1x4.

AndersI

Citat från: bj-brick skrivet 08 Mars 2012 kl. 22:19Byggandet var som helhet var nästan lite beroendeframkallande.

:-) Det är en av de faktorer som gör Lego lönsamt :-)
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

Brickchaser

Såg att den hade stigit till 1999kr nu.

Carl T

Citat från: Brickchaser skrivet 09 Mars 2012 kl. 18:35
Såg att den hade stigit till 1999kr nu.

Borde man då ångra att man inte köpte ett dussin eller så? Näääee... :)
När jag plockade isär bitar lärde jag mig att reddish brown tar allting bokstavligt.

micke

Där ser man, lite synd. Trodde att detta var LEGO:s nya giv när det gäller Europeiska priser. Men om det är så att TLG kommer att ha ett lägre pris vid kommande lanseringar så är jag helt nöjd
Mvh
Micke

Finns på Cuusoo som Micke

Anna

Som jag misstänkte. Bra att man köpte två då.

/Anna

Record

Har byggt mitt town hall. tycker det nog var det roligaste modular huset att bygga hittils, trevlig inredning och bra variation, mycket bitar vilket är ett +.
Friskt satsat, hälften vunnet..

tgadler

Såg nu att lägsta pris på prisjakt är 3000kr och det ryktas om att den är påväg att försvinna. :/
Nån med mer information?

ByggareDan

Då Petshop finns att köpa på Lego's hemsida borde ju Town Hall fortfarande vara kvar eftersom PetShop borde utgå före.
Det som talar för att Town Hall verkar ha utgått är att den inte finns med på Lego's hemsida, men då jag inte har någon riktig koll så enklast är kanske att ringa Lego's kundtjänst och höra efter om Town Hall utgått.

/ByggareDan

LarsC

Town hall fanns i legos butik på lego world, tänkte ej på om den fanns inne i Köpenhamn i den butiken

spendabel

Det verkar som det utgått, passa på nu om ni hittar det.
Min BrickOwl butik.

Jasminkov

Citat från: spendabel skrivet 16 Februari 2015 kl. 16:02
Det verkar som det utgått, passa på nu om ni hittar det.

Jo tack, fick pröjsa 3 tusen på Webhallen när dom bara hade 4 st kvar för några veckor sen.