Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

FAQ: Lego-ordlista

Startat av Nextuz, 24 Januari 2009 kl. 17:43

Föregående ämne - Nästa ämne

dalle

Purist = se Superkalle  ;)

shiftaltcmd

Gerillabygge. Bygger med de bitar man har utan tanke på färg.

lingonfil

lingonfil

LU = LEGO Unit. Ett praktiskt räknemått vid legobyggande. 1 LU = höjden på en plate (ej räknat pluppen) dvs 1,6 mm. En 1x2 brick är därmed 3 LU hög och 5 LU bred.

andreaseldh

Rainbow Warrior = Bygge utan tanke på färg, man tar bara de bitar man råkar ha närmast. Kan beskriva nästan allt man gjorde som barn, när man inte hade tillräckligt många bitar i samma färg. Eller om man som vuxen provbygger en teknisk konstruktion för att se om den fungerar, innan man beställer nya bitar och/eller bygger snyggt.

lingonfil

Citat från: andreaseldh skrivet 19 September 2014 kl. 00:19
Rainbow Warrior = Bygge utan tanke på färg, man tar bara de bitar man råkar ha närmast. Kan beskriva nästan allt man gjorde som barn, när man inte hade tillräckligt många bitar i samma färg. Eller om man som vuxen provbygger en teknisk konstruktion för att se om den fungerar, innan man beställer nya bitar och/eller bygger snyggt.

Besläktat med

Citat från: shiftaltcmd skrivet 25 Mars 2014 kl. 23:14
Gerillabygge. Bygger med de bitar man har utan tanke på färg.

wikin kallas det även för regnbågsbygge.

andreaseldh

Clutch power = Namnet på kraften som håller ihop bitarna.
Clutch Powers = Namnet på hjälten i en Legofilm från 2009.

Sesse

Nu har ordet greebling dykt upp lite här och var under en tid och jag har nickat och tänkt att ja, okej det verkar vettigt.

Skulle någon vänlig själ kunna förklara vad det ordet innebär ?  :o

Vibora

Citat från: Sesse skrivet 30 November 2014 kl. 19:39
Nu har ordet greebling dykt upp lite här och var under en tid och jag har nickat och tänkt att ja, okej det verkar vettigt.

Skulle någon vänlig själ kunna förklara vad det ordet innebär ?  :o
http://en.m.wikipedia.org/wiki/Greeble

o0ger

Det handlar om att överösa en yta med random bitar för att få det att se genomtänkt och high-tech ut.

Brukar förekomma i modellbyggen, tex när man byggde modellerna till de första Star Wars-filmerna. Då ägnar man sig åt en teknik som kallas kit-bashing. Man köper en massa plastmodeller och sen tar man bitar från dem och limmar på sin modell.

https://www.google.se/search?q=greebling

http://en.wikipedia.org/wiki/Greeble

Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

byStfn

Finns det något speciellt namn på byggen med bitar från ett befintligt set annat än att bara kalla det alternativt bygge?

malmen

Citat från: mystepho skrivet 24 September 2015 kl. 11:15
Finns det något speciellt namn på byggen med bitar från ett befintligt set annat än att bara kalla det alternativt bygge?
MOD?

Stigge72

Citat från: malmen skrivet 24 September 2015 kl. 12:29
Citat från: mystepho skrivet 24 September 2015 kl. 11:15
MOD?
Jag skulle säga att alternativt bygge eller alternativbygge är bättre.
Mod, för mig, är mer en modifiering av den modell som TLG tänkt sig. Med eller utan inblandning av andra, egna, bitar.

Tektor

Citat från: Stigge72 skrivet 24 September 2015 kl. 15:02
Jag skulle säga att alternativt bygge eller alternativbygge är bättre.

"Ett altbygge" alltså :)

byStfn

Så, inte skrivet i sten alltså? Jag håller med om att det skulle kunna räknas som en MOD, men kanske inte om jag bygger en bil av ett hus!

Altbygge ligger väldigt bra i munnen! Tack Stigge72 och Tektor!