Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Nya bitar 2012

Startat av Ras 74, 18 Oktober 2011 kl. 13:14

Föregående ämne - Nästa ämne

Skrytsson

Citat från: Ras 74 skrivet 07 November 2011 kl. 15:40
Då skulle vi kunna lägga ner en stor del av forumet som bara är öppet för nya alster från våra medlemmar
och att man bara kan göra ett inlägg per MOC eller så. För gluttandet på formet i sig tar en jäkla del i
anspråk som alla här istället skulle kunna lägga på tid att bygga. Men jag förstår hur du menar ;)

Mitt inlägg var alltså inget generellt klagomål mot att medlemmar skriver för mycket och bygger för lite :P

Jag ville bara ventilera min åsikt om att spekulationerna i denna tråd gått ganska långt. Det började ju trots allt med att vi listade bitar som kommer under 2012 som vi med säkerhet vet är nya, för att sedan mynna ut i Larry Lars & Co detektiv-tråd (inget fel med det i sig alls!)
Bara det att jag för egen del finner det mer intressant att bygga än att spekulerar (nåja, jag spekulerar väl också ibland iofs). Jag menar, i förlängningen hamnar vi i samma träske som Eurobricks långa Rumour-trådar där det är omöjligt att få ut någon fakta eftersom man måste bläddra igenom nnn antal spekulationssidor :P

Nu kommer någon säkert kvickt påtala att jag ju kan hålla mig borta från denna tråd om den inte passar, istället för att skriva ännu mer off topic. Så det är väl bäst jag gör det ;)

Citat från: Tobbe Arnesson skrivet 07 November 2011 kl. 16:31
Allmän statistik - Skrytsson
Total tid som användaren varit online:    32 dagar, 17 minuter.
:P

Well, well. Med hänsyn taget till min medlemstid är det runt 1 h/dag. Med tanke på att jag gör annat parallellt som jag är online är ju det faktiskt inte alls speciellt mycket.
Sen är ju jag en av de på forumet som bygger mest också... så jag förstår inte riktigt vad du vill ha sagt  :P

robban

Tycker denna tråden är riktigt rolig att följa, kul att se att det finns sådan glöd i själva bit jackten och inte bara  jackt efter själva seten..

Det är ju bitarna som räknas för mocarn.. som mjölet för bagarn.

Varning för starka scener och känsliga läsare varnars för allmänt språk

Nextuz

Tobbe Arnesson

Fast Robban är väl en sockerbagare och har därmed inte rent mjölk i sin påse?

För att inte bara vara OT: Här är de 1 473 bitarna som släppts i år (än så länge): http://www.bricklink.com/catalogList.asp?catType=P&catID=&itemYear=2011&searchName=Y&searchNo=Y&q=&catLike=W

2012 är än så länge tomt, men det lär ramla in saker på denna länk: http://www.bricklink.com/catalogList.asp?catType=P&catID=&itemYear=2012&searchName=Y&searchNo=Y&q=&catLike=W
Blogg: Robotkampen

Ras 74

Bra länkar Tobbe!
Jag lägger till dem i första posten så blir de lättare att hitta i all villervalla här.
We meet again, at last. The circle is now complete. When I left you, I was but the learner. Now I am the master.

colonel

Citat från: Larry Lars skrivet 20 Oktober 2011 kl. 06:38
Hittade just en bild som stödjer teorin med olika mönster på tegelbitens två sidor.

Jeg sidder med "biten" i hånden og kan bekræfte, at der er forskel på siderne!

Superkalle

Hur kan du ha biten redan nu? Är settet redan släppt?

colonel

Nej, sættet er ikke ude endnu, men da jeg er igang med at bygge "noget" til LEGOLAND, som skal udstilles først på LEGO World i februar og senere i Billund, så har jeg adgang til "bitar" som andre ikke har.
Men jeg kan ikke vise dem!

Jesperallen

Citat från: Nextuz skrivet 07 November 2011 kl. 07:14
Detta måste väl vara höjden av nörderi :P :P :P

Tänkte precis samma tanke. Härligt att vara en del av det!

Teabox

Hittade en liten MOC med den nya Brick-biten. Personligen har jag fortfarande blandade känslor till biten.

Fightin Crime by .:DarkDragon:., on Flickr

Ferdik

Citat från: Nextuz skrivet 25 Oktober 2011 kl. 22:56
Citat från: Superkalle skrivet 25 Oktober 2011 kl. 22:37
Vad är det för mekanik för att tippa flaket då? Rotationsaxeln måste ju vara längt ute i bakkant. Och eftersom bakskärmarna tar upp utrymme blir det bara två stud kvar att göra nått med innanför.
Denna? 3324c01 HAHA..

Eller inte :P

Du är inte helt ute och cyklar. Det är säkert samma nya gångjärnsbit som används i 4432 som kan beskådas här:
http://www.youtube.com/watch?v=-7m_xfSHRoA&feature=relmfu

Tre bitar i harmoni.

Superkalle

Citat från: Ferdik skrivet 18 November 2011 kl. 16:22
Du är inte helt ute och cyklar. Det är säkert samma nya gångjärnsbit som används i 4432 som kan beskådas här:
http://www.youtube.com/watch?v=-7m_xfSHRoA&feature=relmfu
Yes baby. Där satt den.  ;D

Har nämligen försökt få till en likadan gångjärnsfunktion i en MOC men inte lyckats, så jag gissade att LEGO hade något trumf-kort i ärmen.

Superkalle

Citat från: teabox skrivet 18 November 2011 kl. 15:54
Hittade en liten MOC med den nya Brick-biten. Personligen har jag fortfarande blandade känslor till biten.
Jag är också kluven. När jag såg hur "delningen" på biten gjorts lekte jag lite med alternativa designmönster. Har bifogat i posten. Vad tycker ni?

Etzel

Citat från: Superkalle skrivet 18 November 2011 kl. 16:43
Citat från: teabox skrivet 18 November 2011 kl. 15:54
Jag är också kluven. När jag såg hur "delningen" på biten gjorts lekte jag lite med alternativa designmönster. Har bifogat i posten. Vad tycker ni?
Problemet uppstår ju bara när man bygger i zick-zack. Sätt bitarna rakt ovanpå varandra så blir ju inte delningen något problem. Visst, det kanske inte är lika stabilt men upp till 5 klossar höga i alla fall kan man ju bygga utan problem. Särskilt om man dessutom har andra bitar på sidorna och ovanpå, vilket i mitt tycke nog kommer att behövas för att inte det ska bli alltför monokromt. Det är nog mitt största problem med den nya biten, att det blir för enfärgat att använda sig av den i stor skala. Men som den används i exemplet ovan så funkar den fint tycker jag. :)

Superkalle

Citat från: Etzel skrivet 18 November 2011 kl. 17:18
Problemet uppstår ju bara när man bygger i zick-zack. Sätt bitarna rakt ovanpå varandra så blir ju inte delningen något problem. Visst, det kanske inte är lika stabilt men upp till 5 klossar höga i alla fall kan man ju bygga utan problem.
Sant, men TLG har ju sedan urminnes tider arbetat för att få oss alla att bygga omlott. Det är ju på något sätt hela grundprincipen med att bygga med LEGO för att få stadga. Så det känns lite skumt att behöva bygga enskilda "staplar" för att få mönstret att hänga ihop. Dessutom brukar det gapet/glappet mellan bitarna bli så synligt när man inte bygger ihop dem omlott.