Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Nya bitar 2012

Startat av Ras 74, 18 Oktober 2011 kl. 13:14

Föregående ämne - Nästa ämne

Tobbe Arnesson

Citat från: Tobbe Arnesson skrivet 18 Oktober 2011 kl. 13:55
I Mini Crane och Logging Truck kommer det en ny mindre version av turntable, typ 28T. Förhoppningsvis runt hål i mitten så man kan ha en Technic-axel snurrande.

Nu är biten väldokumenterad här: http://technicbricks.blogspot.com/2011/10/details-about-new-mini-turntable.html

Ser ruskigt användbar ut! Gimme-gimme-gimme!  ;D
Blogg: Robotkampen

Larry Lars

Citat från: Ferdik skrivet 20 Oktober 2011 kl. 09:20
Du har rätt, något slags wall-element som fästs nedåt måste det vara.

Studs åt båda hållen längst bak låter otänkbart. Yttre delen av gångjärnet/vinkelbiten kan ju faktiskt ansluta genom ha sina studs inåt på motsatt sida.  :)

Nja. Det skulle ju kräva att "plattan" var tjockare åt det hållet, och så är det ju undersidan av vikplattan vi ser. Det ser helt klart ut att handla om tjocklecken i toppen av ett wall-element.
Biten baktill har troligen en normlatjock bas med anti studs nedåt, vilket skulle förklara att de inte tvingats ha den senare tidens förstärkta kanter.
Den kanten kan man istället se på insidan längs flakets långsida. Hur bra de bitarna är kommer lite an på hur djup "basplatta" de har in i flaket. Hela vägen med två väggar vore det värsta, men det skulle antagligen vara en alldeles för ömtålig bit om fästet var djupare än ett eller två. Gissningsvis har de två rader med tre ihåliga studs.

Är du nu så att det rör sig om en serie nya wall-elements förvånar det att de inte använts på fler ställen i city-temat. Lastbilsflak har ju traditionellt fått egna bjässe-bitar, så detta kanske är expriment i att fasa ut dessa. (Törs vi hoppas på det.) ;D
Får hålla utkik i andra stora teman som kommer, men än så länge verkar det hela väldigt mystiskt.
Kolla gärna in mina byggen på Flickr!

Stigge72

Citat från: AndersI skrivet 19 Oktober 2011 kl. 23:59
Citat från: stigge72 skrivet 19 Oktober 2011 kl. 22:09
Är det inte en 6134 där då?

Inga skarvar...

Citat från: Larry Lars skrivet 20 Oktober 2011 kl. 06:38
Jag baserar inte min teori på avsaknaden av skarvar, utan på att man kan se "anti studs" av varianten rör på undersidan av biten.

När jag tittade såg det bara svart ut på undersidan, tyckte jag, men med den fina bilden som Anders bidrog med, så kommer saken i ett annat ljus.

AndersI

Citat från: stigge72 skrivet 20 Oktober 2011 kl. 14:31med den fina bilden som Anders bidrog med

Det är bara ett utsnitt ur originalbilden (om man låter browsern visa den i fullstorlek). Du kunde ha sett det direkt  :P
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

Larry Lars

Det har varit mycket snack om nyttan med tegelmönstrade bitar, men det jag är mest upphetsad över är rund 1x1 tile. Den har nämnts tidigare i tråden och bilderna på nya set är fullsmetade med dem. Dock tycker jag man lätt missar hur underbar biten kommer vara att ha i MOC:s när det enda Lego kan komma på är att ha dem som lyktglas. ;)

När jag bara hade hört talas om den hade jag svårt att se hur den skulle komma att se ut och när den väl är här är det långt över förväntan. Eftersom den saknar "sockeln" som rund plate har och inte heller har "falsen" från en tile, ser den nästan inte ens ut som LEGO.

Sådant brukar jag vara lite skeptisk till, men med just denna biten tycker jag det är det fina i kråksången.
Avsaknaden av tydlig skarv kommer ge väldigt fina kombinationer med andra bitar och ge möjlighet till mycket pilliga detaljer i en skala där rund plate bara ser "bökig" ut. Ett givet exempel skulle vara som lock på burkar i en affär.

Av de bilder jag sett tycker jag denna visar biten på ett lite mer kul och inspirerande sätt.

Stigge72

Citat från: Larry Lars skrivet 20 Oktober 2011 kl. 16:39
Det har varit mycket snack om nyttan med tegelmönstrade bitar, men det jag är mest upphetsad över är rund 1x1 tile. Den har nämnts tidigare i tråden och bilderna på nya set är fullsmetade med dem. Dock tycker jag man lätt missar hur underbar biten kommer vara att ha i MOC:s när det enda Lego kan komma på är att ha dem som lyktglas. ;)

När jag bara hade hört talas om den hade jag svårt att se hur den skulle komma att se ut och när den väl är här är det långt över förväntan. Eftersom den saknar "sockeln" som rund plate har och inte heller har "falsen" från en tile, ser den nästan inte ens ut som LEGO.

Sådant brukar jag vara lite skeptisk till, men med just denna biten tycker jag det är det fina i kråksången.
Avsaknaden av tydlig skarv kommer ge väldigt fina kombinationer med andra bitar och ge möjlighet till mycket pilliga detaljer i en skala där rund plate bara ser "bökig" ut. Ett givet exempel skulle vara som lock på burkar i en affär.

Av de bilder jag sett tycker jag denna visar biten på ett lite mer kul och insirerande sätt.
I tomte-setet sitter det en under gnistskyddet framför öppna spisen.

Nextuz

Falsen i nederkant har den...
Kolla vänster "framlykta"  http://www.brickshelf.com/gallery/grogall/Cars/9480/c_9480_detail_1.jpg

Etzel

Citat från: Nextuz skrivet 20 Oktober 2011 kl. 17:16

Kolla vänster "framlykta"  http://www.brickshelf.com/gallery/grogall/Cars/9480/c_9480_detail_1.jpg
Och tur är väl det, annars är det ju bra besvärligt att få loss dem.

Larry Lars

Citat från: Nextuz skrivet 20 Oktober 2011 kl. 17:16

Ser onekligen så ut där, och det är väl egentligen vettigt. Annars skulle det ju behöva ställas orimliga krav på nya "brick separatorn" ;)

En höjdarbit blir det hur som helst.

Superkalle

Citat från: Larry Lars skrivet 19 Oktober 2011 kl. 19:43
En av de mer vettiga verkar vara en sån här slope som är två bred. Ser i alla fall ut så på denna bilden.
Är inte den biten redan ute i de nya cars-setten, eller är jag helt ute o cyklar?

http://www.bricklink.com/catalogItem.asp?P=93606

Larry Lars

Citat från: Superkalle skrivet 20 Oktober 2011 kl. 19:24
Är inte den biten redan ute i de nya cars-setten, eller är jag helt ute o cyklar?

http://www.bricklink.com/catalogItem.asp?P=93606

Du har helt rätt. Ny för det här året alltså och finns med i några få set. Hade helt missat den.
Ganska ny åtminstone. Det är inte helt lätt det här botaniserandet. ;)

Superkalle

Citat från: Larry Lars skrivet 20 Oktober 2011 kl. 21:33
Det är inte helt lätt det här botaniserandet. ;)
Nä, men kul  :D

shutter

Det blir till att köpa ännu en sortimentlåda för nya bitar...
:)

Larry Lars

Nya Dino-temats dinosaurier är riktigt snygga och de är väl egentligen "nya bitar".
Skall vi prata om mer användbara bitar där är det kanske mest det nya geväret med ett clip-fäste ovanpå.

Myko

De gula rundade bitarna högst upp på denna är väl nya?