Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Nya bitar 2012

Startat av Ras 74, 18 Oktober 2011 kl. 13:14

Föregående ämne - Nästa ämne

Silence101

Peter Karlsson, Region Syd
It all seems so stupid, it makes me want to give up.
But why should I give up when it all seems so stupid?

Kreufeldt

Citat från: Larry Lars skrivet 19 Oktober 2011 kl. 17:02
Citat från: Superkalle skrivet 19 Oktober 2011 kl. 16:28
Gillar tegelstenarna, men gjorde en liten observation. Mönstret verkar knäppt, för man kan inte bygga en högre mur än 1 kloss om man skall få ett perfekt tegelstensmönster. Bygger man två klossar på höjden omlott (som man lärt sig att göra med LEGO), så blir det inte snyggt längre - mönstret repeterar inte bra (vad är det för svenska ::)). Lite svårt att förklara.

Hm. Du har rätt. Känns som att det borde ha funnits bättre varianter om man nu vill skapa användbara bitar med relief. Sedan funderar jag lite på om biten har ett annat mönster på andra sidan.
Under polisskylten på den här bilden är det inga vertikala "fogar".
Biten under polisskylten ser ut att vara en annan bit, om det inte är baksidan av tegelstensbiten. Och problemet med omlottbygge borde väl lösas om de är spegelvända på baksidan? Känns som inte inte helt orimlig möjlighet.

Myko

Jag stör mig lite på att de böjt till och förstört blad-bitarna på träden.

Larry Lars

Citat från: Kreufeldt skrivet 19 Oktober 2011 kl. 18:50
Biten under polisskylten ser ut att vara en annan bit, om det inte är baksidan av tegelstensbiten. Och problemet med omlottbygge borde väl lösas om de är spegelvända på baksidan? Känns som inte inte helt orimlig möjlighet.

Det som talar emot att det skulle vara en annan bit är att den bara syns just där. Har den ett enklare utseende på en sida verkar det logiskt att de flesta användningarna nu har blivit med den "roligare" sidan utåt. På det sättet skulle biten också vara mer mångsidig än om mönstret bara var spegelvänt eller identiskt.
Har kikat närmare och nog förstått hur de tänker sig tegelmönstret. Du skall inte bygga omlott och skarvarna mellan bitarna behöver tänkas bort helt. Kanske syns skarvarna mindre i verkligheten så att mönstret framträder, men nu börjar jag bli skeptisk. Känns lite som en bortslarvad möjlighet.

Har kikat en del på nya Ninja-Go nu och där kryllar det ju av nya konstiga krumelurer av alla de slag.
En av de mer vettiga verkar vara en sån här slope som är två bred. Ser i alla fall ut så på denna bilden.
Kolla gärna in mina byggen på Flickr!

Stigge72

Citat från: Larry Lars skrivet 19 Oktober 2011 kl. 19:43
Har kikat en del på nya Ninja-Go nu och där kryllar det ju av nya konstiga krumelurer av alla de slag.
En av de mer vettiga verkar vara en sån här slope som är två bred. Ser i alla fall ut så på denna bilden.
Du tror inte att det bara är två 61678 och ett feting-klistermärke?

AndersI

Definitivt inga skarvar där - titta på undersidan på den bortre (högra).
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

Superkalle

Citat från: Larry Lars skrivet 19 Oktober 2011 kl. 17:02
Under polisskylten på den här bilden är det inga vertikala "fogar".
Skarpt iaktaget - där har vi baksidan.
Och därmed är den nya tegelstensbiten inte så användbara för stora tegelstensytor  :-\

Stigge72

Citat från: AndersI skrivet 19 Oktober 2011 kl. 21:48
Är det inte en 6134 där då?

Silence101

Citat från: stigge72 skrivet 19 Oktober 2011 kl. 22:09
Citat från: AndersI skrivet 19 Oktober 2011 kl. 21:48
Det tror inte jag. Biten sitter fast med en svart bit lite höge upp.
Kan ju vara retuscherade bilder men visst ser det ut som en dubbel 61678...
Peter Karlsson, Region Syd
It all seems so stupid, it makes me want to give up.
But why should I give up when it all seems so stupid?

Ferdik

http://www.brickshelf.com/gallery/grogall/City-2010/4434/c_4434_detail_1.jpg

"Flärpen" på flaket, den som öppnas då det töms ser ny ut. En bit med studs i båda ändar?

Även sidorna på flaket verkar nya då jag inte får ihop vad det är för bitar invändigt?

AndersI

Citat från: stigge72 skrivet 19 Oktober 2011 kl. 22:09

Inga skarvar...
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

Larry Lars

Citat från: stigge72 skrivet 19 Oktober 2011 kl. 21:46
Du tror inte att det bara är två 61678 och ett feting-klistermärke?

Jag baserar inte min teori på avsaknaden av skarvar, utan på att man kan se "anti studs" av varianten rör på undersidan av biten.

En annan bit bland nya Ninja-Go ser ut att vara vindruta från "Blixten McQueen" utan tryck.

Citat från: Ferdik skrivet 19 Oktober 2011 kl. 22:46
"Flärpen" på flaket, den som öppnas då det töms ser ny ut. En bit med studs i båda ändar?

Även sidorna på flaket verkar nya då jag inte får ihop vad det är för bitar invändigt?

Just det där med studs åt båda håll verkar mysko. Så brukar de inte vilja göra så det får mej att tro att biten är någon variant av "wall element" som går att fästa nedåt. Väggarna med sina studs utåt skull då kunna vara del i samma "system". Det som talar emot är att samma bitar inte syns på fler ställen.

edit:
Hittade just en bild som stödjer teorin med olika mönster på tegelbitens två sidor.
Kolla gärna in mina byggen på Flickr!

Nextuz

http://www.brickshelf.com/gallery/grogall/City-2010/4434/c_4434_detail_1.jpg

Samma bit ser ut att avra på flakets början oxå...

Ferdik

Citat från: Larry Lars skrivet 20 Oktober 2011 kl. 06:38
Just det där med studs åt båda håll verkar mysko. Så brukar de inte vilja göra så det får mej att tro att biten är någon variant av "wall element" som går att fästa nedåt. Väggarna med sina studs utåt skull då kunna vara del i samma "system". Det som talar emot är att samma bitar inte syns på fler ställen.

Du har rätt, något slags wall-element som fästs nedåt måste det vara.

Studs åt båda hållen längst bak låter otänkbart. Yttre delen av gångjärnet/vinkelbiten kan ju faktiskt ansluta genom ha sina studs inåt på motsatt sida.  :)

Tobbe Arnesson

Mad skills i Paint skapade denna fina illustrering hur tegelbitarna staplar på varandra, från ::)
Blogg: Robotkampen