Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Nya bitar 2012

Startat av Ras 74, 18 Oktober 2011 kl. 13:14

Föregående ämne - Nästa ämne

Tobbe Arnesson

Det som utgör sargen är det intressanta och de har definitivt ploppar på sidorna, annars skulle inte tilesen sitta fast... Tittar man under gångjärnet längst bak ser det ut som det är hål i plopparna.

Edit: Fast det är tydligt på motstående kant att hålen inte går rakt igenom.
Blogg: Robotkampen

Larry Lars

Citat från: Nextuz skrivet 24 Oktober 2011 kl. 16:09
De som sitter på sidorna av flaket ser inte ut att ha ploppar på sidorna.. det är nog bara fram och bakstycke som har ploppar på sidorna...

med "sidorna" menade jag naturligtvis inte den kortsidan som är tunn som en panel! Precis som en modifierad 1x1 kan ha knoppar åt olika håll tänkte jag att dessa paneler kunde ha knoppar på "utsidan", vilket det ju syns tydligt att de har. På flakets insida ser man hur bitarna "står", med vad som ser ut som förstärkta panelkanter mot varandra. Hur bitarna ser ut undertill blir det riktigt intressanta att se.
Kolla gärna in mina byggen på Flickr!

lindyhep

Citat från: Nextuz skrivet 24 Oktober 2011 kl. 16:09
Citat från: Larry Lars skrivet 24 Oktober 2011 kl. 14:59
Det här är ett ämne som intresserar mej som ni ser. :) Mycket därför att jag fastnat i vad som fortfarande är en olöst gåta.
Vi har lyckats lista ut det mesta, men jag kan fortfarande inte släppa tanken på vilka bitar (nya eller gamla) som flaket är byggt av.

3. Det kan röra sig om en serie nya vägg-element/paneler utan plattan i toppen och med knoppar på sidorna.

De som sitter på sidorna av flaket ser inte ut att ha ploppar på sidorna.. det är nog bara fram och bakstycke som har ploppar på sidorna...

Jag tolkar det som 'knoppar längs sidorna fast på framsidan'  och tänker nåt i stil med det här

fast knoppar i 3 kanter och inte samma fasade kant utan en vikt kant.

Larry Lars

Citat från: lindyhep skrivet 24 Oktober 2011 kl. 20:40
Jag tolkar det som 'knoppar längs sidorna fast på framsidan'  och tänker nåt i stil med det här
[ Bild ]
fast knoppar i 3 kanter och inte samma fasade kant utan en vikt kant.

Inte så avgörande kanske, men jag gissar på 3 vertikalt placerade studs längs varje kant och tomt i mitten upptill. 4 eller 8 antistuds i botten.
(4 vore mer logiskt, men då ser bitarna ut att "hänga fritt" på bilden.)

Kom igen nu! Vi får hjälpas åt att hitta bättre bilder och fler ledtrådar. :)

Myko

Det är inte helt lätt att avgöra från bilden, men det ser ut att kunna vara en skarv mellan en plate längst ner och själva sidan (mysteriebiten). Det skulle förklara hur de "hänger i luften".

Larry Lars

Citat från: Myko skrivet 25 Oktober 2011 kl. 16:22
Det är inte helt lätt att avgöra från bilden, men det ser ut att kunna vara en skarv mellan en plate längst ner och själva sidan (mysteriebiten). Det skulle förklara hur de "hänger i luften".

Mystiken tätnar. :)
Har också set antydan till ett streck där, men då tror jag den skarven skulle ha varit tydligare i änden mot "bakflärpen". Jag tänkte att skillnad i tjocklek på ett panelelement kunde ge en sådan knappt skönjbar linje.

Sedan får vi räkna lite på måtten här. Fram till nu har jag lite slarvigt antagit att "höjden" skulle vara 4 studs och att det är en knopp slät yta längst ned. Nu har jag en teori som jag tycker stämmer bättre med hur LEGO brukar göra bitar. (även om ju dessa känns ganska utflippade :))

Ett panelelement som detta ser ut att vara är rimligen 3 bricks högt. (Motsv. 9 plates.)
Jag tycker det ser ut att stämma med bilden, även om det avbildade objektet ser lite "ihoptryckt" ut vid en närstudie. Ingen separat plate nedtill i så fall.
Då skulle höjden på biten vara 3 bricks -1 plate (Motsv. 8 plates.) eftersom det inte ser ut att få plats en stud till jäms med den nedersta.

Myko

En annan möjlighet är att de motstående sidorna är samma bit, dvs en bit som är typ 4 gånger 6 studs i botten. Som en slags låda eller kartong med öppna sidor. På liknande sätt kunde gavelbiten vara 1 gånger 6 med anti-studs i botten, och knopparna som gånghjärnen sitter i sitter då på sidorna istället för på motsatta sidor. (Något som väl inte existerar annars?)

Larry Lars

Citat från: Myko skrivet 25 Oktober 2011 kl. 17:37
En annan möjlighet är att de motstående sidorna är samma bit, dvs en bit som är typ 4 gånger 6 studs i botten. Som en slags låda eller kartong med öppna sidor.

Den möjligheten har diskuterats tidigare, och det troliga är väl att en sådan bit skulle vara allt för ömtålig. LEGO jobbar ju kontinuerligt mot att fasa ut eller förstärka svaga bitar. Därav den förstärkning som är ganska ny och som jag tror vi ser på insidan här. Svårt att tro att de då skulle göra en sådan "jättebygel".

Citat från: Myko skrivet 25 Oktober 2011 kl. 17:37
På liknande sätt kunde gavelbiten vara 1 gånger 6 med anti-studs i botten, och knopparna som gånghjärnen sitter i sitter då på sidorna istället för på motsatta sidor. (Något som väl inte existerar annars?)

Det är precis så jag tror att det är. Studs åt båda hållen talar absolut för antistuds nedåt. Jag tror att de har ett problem med de stora flakbitar de använt tidigare. De är nog dyra att tillverka och många hatar ju sådana enkelspåriga bitar. Samtidigt behöver barnen ganska snabbt kunna bygga ihop en realistisk lastbil utan allt för mycket pill med "riktigt" legobyggande. ;)

Min gissning är att den knepiga ekvationen har gjort att de nu exprimenterar med en ganska radikal lösning.
Är detta lite utav en test kan ju det vara skälet till att bitarna inte ser ut att finnas med på fler ställen.

Myko

Om de har såna förstärkningskanter även på botten skulle det kunna fungera.

Larry Lars

Citat från: Myko skrivet 25 Oktober 2011 kl. 18:19
Om de har såna förstärkningskanter även på botten skulle det kunna fungera.

Det stämmer nog. Och/eller en rejäl rundning i övergången mellan golv och sida. En sådan bit skulle ju inte riktigt vara samma våta SNOT-dröm som lösa paneler, men som ersättning för hela flak vore det väl OK.
En större lådliknande bit skulle också bättre förklara varför dessa bitar inte är med i fler teman.

AndersI

Med tanke på att ändstyckena fixerar bredden på flaket så är låd-teorin tyvärr ganska trolig.
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

Nextuz

Hur kan ni få det till att flaket är en enda bit?

Myko

Inte en enda bit. Tre stycken "lådbitar" med öppna sidor. Fast det är ju spekulation, förhoppningsvis är det sex stycken panelbitar.

Nextuz

Citat från: Myko skrivet 25 Oktober 2011 kl. 22:23
Inte en enda bit. Tre stycken "lådbitar" med öppna sidor. Fast det är ju spekulation, förhoppningsvis är det sex stycken panelbitar.
Jag förstår...
Men då är frågan.. hur får ni de till 3 bitar? :P
Jag ser 2 bitar för att bygga flaket.. ;)

Fram och bak är samma typ av bit, och på sidorna sitter de 3 panelbitar på var sida.

Superkalle

Vad är det för mekanik för att tippa flaket då? Rotationsaxeln måste ju vara längt ute i bakkant. Och eftersom bakskärmarna tar upp utrymme blir det bara två stud kvar att göra nått med innanför.