Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

LEGO i media (samlingstråd)

Startat av Nextuz, 23 Januari 2009 kl. 18:37

Föregående ämne - Nästa ämne

Godtfred

Larry Lars

Citat från: Gideon skrivet 12 Maj 2025 kl. 13:36Lite som andra koncept där varumärket blivit ett substantiv?
Termos, nylon, plexiglas, dynamit, keso, permobil, gladpack, ...
..eller Lolita. ;)

Men språkpoliser i all ära, exemplet från Nordkorea är väl ändå inte att använda ordet "lego" för alla typer av byggleksaker.
"Det här är deras version av Lego." Uppfattar jag som att detta är det närmaste de har till det vi känner som original-leksaken LEGO.

Ibland måste ju ett ord kunna användas i en beskrivning av vad något inte är. Även om Google själva ogillande ordet "ogooglebar". :)
Kolla gärna in mina byggen på Flickr!

Gideon

Citat från: Larry Lars skrivet 12 Maj 2025 kl. 17:11Men språkpoliser i all ära, exemplet från Nordkorea är väl ändå inte att använda ordet "lego" för alla typer av byggleksaker.
Språkpolisen bör nog snarare sucka högt över "pansarvagn"?
(Vet inte ens om "anti-aircraft carrier" är en term, men antar att något som bär på luftvärn kan kallas för det?)
Regionansvarig Gävle-Dala
Flickr   Instagram

Joacim

Citat från: Gideon skrivet 12 Maj 2025 kl. 17:18Språkpolisen bör nog snarare sucka högt över "pansarvagn"?
(Vet inte ens om "anti-aircraft carrier" är en term, men antar att något som bär på luftvärn kan kallas för det?)
Som militär nörd så borde en anti aircraft carrier bära på sjömålsrobotar modell RB 15 eller liknade då aircraft carrier är ett hangarfartyg så en direkt översättning ger anti hangarfartyg...
Jag skulle nog säga bepansrat luftvärn eller luftvärn monterat på en pansarbandvagn (BMP säkert BMP1)
Vid närmare eftertanke så fanns det ett koncept som hette AAC som Boeing 747 AAC samt Lookhed tittade påminner -60 och -70 talet, så då kan det stämma att de skulle vara utrustade med luftvärnsrobotar.
Innan vi grottar ner oss för mycket i hårklyveri så säger jag:
Slut

CopMike

Klassiskt bandgående luftvärnssystem, typ ryska SA-6/SA-11.
Håller med om att "anti aircraftcarrier" skulle syfta på system av bekämpa hangarfartyg vilket blir svårt då dels skeppen är för stora och dels omges av en mängd fartyg för distans- & närskydd. Men inte lätt att snabbt säga rätt i tv!

Eriol

Han säger ju själv att han inte vet så noga vad det är. För övrigt är det nog bäst att inte briljera så mycket med sina MÖP-kunskaper när man är i Nordkorea. Annars finns ju risken att man inte får åka hem igen...

andreaseldh

VARNING: EXTREMT POLITISKT INNEHÅLL!

I dokumentärserien om Sveriges nya kärnkraft illustreras modulära minikraftverk med hjälp av Duplo. En knapp minut totalt.
https://www.svtplay.se/video/jBw3AGb/spelet-om-karnkraften/2-buss-till-tjernobyl?position=505

matgri

Magnus den store

Låst artikel men den handlar om en vit Volvo som byggts upp med 420 000 Lego-bitar. Den är tydligen klar nu.

https://www.jp.se/artikel/legobilen-klar-nu-vantar-nagot-annu-storre/
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

andreaseldh

Citat från: Kwagge skrivet 05 Juni 2025 kl. 22:24Fjärde generationen tar över..

För att vara exakt, så övertar hon posten som ordförande i Ole Kirks Stiftelse.

Hennes bror Thomas tog redan 2023 över posterna som ordförande i Kirkbi, LEGO A/S och LEGO Fonden.

Tillägg
Å andra sidan kan det mycket väl vara den sista posten som Kjeld avgår från!

CopMike

Kjeld RULES 8)!

Klas Almqvist

Känner igen killen i glasögon MEN han i hockey tröja har jag aldrig sett!  8)  ;D  (y)

andreaseldh

Kan du lista ut svaret snabbare än gästerna?

VARNING: "LEGOS"

robinnilsson403

Citat från: andreaseldh skrivet 10 Juni 2025 kl. 03:58Kan du lista ut svaret snabbare än gästerna?

VARNING: "LEGOS"

Nyligen börjat lyssna på den podden när jag jobbar, men inte kommit till det avsnittet än. Mycket rolig och udda trivia!
I min skalle brann en motsats, En skogsbrand i en park
Där hundratusen apor, Fyller tonårsblanka ark