Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

LEGO i media (samlingstråd)

Startat av Nextuz, 23 Januari 2009 kl. 18:37

Föregående ämne - Nästa ämne

AndersI

Citat från: Kvarnbacka skrivet 02 Februari 2025 kl. 18:47NT skriver om TCAS och hans spårvagn:

Spårvagnsprojektet: Joakims hyllning till Norrköping

Krävs dock prenumeration för att läsa.

Om man väntar ut reklamen så kommer i alla fall filmen från KF fram, och där får man bl.a. en snabb glimt av spårvagnen (och andra byggen)!
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

Larry Lars

Citat från: Kvarnbacka skrivet 02 Februari 2025 kl. 18:50Nu är jag inte jurist, men det kan väl inte vara olagligt att inte köpa en viss annonsplats?
Nej, det verkar märkligt. Läser man lite mellan raderna kan man nog gissa att det handlar om huruvida en grupp företag får gå ihop och genomföra en gemensam bojkott. Att företag beslutar om sitt agerande i grupp anses ofta vara till nackdel för konsumenten.
Kolla gärna in mina byggen på Flickr!

Kvarnbacka

CopMike

Kvarnbacka

Citat från: CopMike skrivet 09 Februari 2025 kl. 15:20Kul! Artikeln är dock låst för oss utbölingar ;D!
Jo jag vet, jag har inte heller NT.  :)
Fick några skärmdumpar skickade till mig:

Skärmavbild 2025-02-09 kl. 09.40.43.jpg
Skärmavbild 2025-02-09 kl. 09.41.07.jpg
Skärmavbild 2025-02-09 kl. 09.42.08.jpg
Skärmavbild 2025-02-09 kl. 09.43.23.jpg
Skärmavbild 2025-02-09 kl. 09.43.57.jpg
Skärmavbild 2025-02-09 kl. 09.45.17.jpg

mrlind

Roligt att höra att tidningen uppmärksammar dig och ditt projekt. Du är en bra ambassadör för LEGO och hur man kan förena två intressen.
Have a great build day!
Instagram Flickr

dalle

Lego är homofobiskt ?
CitatLego is anti-LGBT and promotes the idea that there are only two genders, an exhibition at the Science Museum in the UK has claimed, according to a report in The Telegraph. Titled "Stories of Queer Communities, Experiences and Identities", a self-guided tour at the London-based museum includes a display of Lego bricks and a message, supporting the argument that the toy item can be against the idea of inclusion.

"The top of the brick with sticking out pins is male, the bottom of the brick with holes to receive the pins is female, and the process of the two sides being put together is called mating," it states, without adding any source that people consider Lego to be gendered, or that sticking bricks together is called "mating".

The museum claims this is "an example of applying heteronormative language to topics unrelated to gender, sex and reproduction".

Notably, the tour has been put together by the Gender and Sexuality Network, a group of staff and volunteers who say they are "committed to creating more visibility and inclusion for the LGBTQ+ community in the Science Museum".

Internet reacts
As the controversy snowballed, even Tesla boss Elon Musk chimed in by sharing the story with a clown face emoji. Meanwhile, other users called out the museum for its stance.

"Stop seeing things "queerly." Problem solved," said one user, while another added: "What about magnets? They have two poles! Magnets are transphobic! What about batteries? They have an anode and a cathode! Batteries are transphobic!"

A third commented: "Are they going to make nonbinary Lego parts now?"

shiftaltcmd

GustavF

Citat från: dalle skrivet 12 Februari 2025 kl. 22:46Lego är homofobiskt ?
Herregud  ;D Folk kan verkligen rota upp skit från ingenting. När blev människor så lättkränkta? 

Claude76

Citat från: GustavF skrivet 13 Februari 2025 kl. 10:49Herregud  ;D Folk kan verkligen rota upp skit från ingenting. När blev människor så lättkränkta?
Jag skulle säga såhär som "svar" på din fråga.
!!!OBS!!! Jag drar inte alla över en kam här nu (för att inte riskera att kränka någon).

Många gånger tror jag inte att det handlar om kränkthet, tror att det handlar om att få sin tid i rampljuset. Folk verkar göra vad som helst för att bli kända idag.
T o m i vissa fall kränks å någon annans vägnar.
Har bevittnat en hetsig diskussion på stan där en person gapade på en annan gällande en tredje som den första tyckte att den andra hade kränkt. Den tredje blev tillfrågad av en fjärde hur det stod till varpå den tredje svarade att den inte kunde bry sig mindre.
Så, lite som redan skrevs i kommentarerna ovan i Dalles urklipp. Sluta leta.
Lego is my drug of choice

Claude76

Och för övrigt.
Jag trodde att minifigs va ett tecken på rätt inkluderande.
Jag har aldrig lyft på kjolen eller dragit ner brallorna för att kolla på någon av mina om det kan skvallra om vilket kön dom har.
Och vill jag ta en "kvinnlig" torso och placera dit ett huvud med skägg och mustasch och sen långt hår med flätor så är det fritt fram för mig att göra det.
Är inte det inkluderande?

Just my two cents.
/ Kent Brockman
Lego is my drug of choice

janhansson

Citat från: GustavF skrivet 13 Februari 2025 kl. 10:49Herregud  ;D Folk kan verkligen rota upp skit från ingenting. När blev människor så lättkränkta?
Inte senare än 80-talet i alla fall!

https://www.reddit.com/r/KotakuInAction/comments/30ogzh/offensensitivity_a_bloom_county_comic_strip_from/

andreaseldh

Men politisk korrekthet kan också gå för långt.

På nittonhundratalet, långt före #metoo, hörde jag ett rykte om att alla kurser på utbildningen skulle inkludera genusperspektiv. Jag försökte föreställa mig hur det skulle påverka en datorkurs. Visst fanns det andra problem att ta hänsyn till, exempelvis synnedsättning. Men det närmaste genus jag kunde komma var joystick eller mus.

shiftaltcmd

Rätt gjort ser jag inga problem.
Men jag arbetar ju med "design för alla", universal design.

I skolan fick jag bara höra om Karl-Erik Forsberg, det tog många år innan vi förstod hans fru Geiths bidrag.
Eller Charles Babbage och Ada Lovelace.
Alltför många kvinnor har hamnat i skymundan.

Larry Lars

Citat från: dalle skrivet 12 Februari 2025 kl. 22:46Lego är homofobiskt ?
Det lilla som gick att utläsa från texten du klistrat kändes ganska typiskt i en sådan här fråga, som kan vara berättigad, men där man skjuter över målet med "språk-analys for dummies". ;)

Vilken orättvisa man än vill titta på så kan man hitta spår i språket av vad som är de mest etablerade tanke-figurerna. Eftersom språk är levande och kan förändras över tid, märker man också när det inte behövs. Ord och uttryck har en tendens att frikopplas från sina ursprung på ett sätt som gör att de nödvändigtvis inte bär med sig de värderingar de skapades ur. I de fall de gör det kan man ändra, men sådana förslag uppfattas som kontraproduktiva då de ofta retar upp språk-användare, utan att något egentligen förändras i själva värderings-frågan.

I det här fallet känns det också som att olika översättningar ställer till det. I svenska språket har vi "hona" och "hane" för det som ska stickas i varandra och därmed "paras ihop". Djur som blir kompisar typ, och ett språkbruk som inte per automatik känns exkluderande för människor.

LEGO kan precis som många andra företag ha problem med hur de vänder sig till olika kundgrupper, men det arbetet måste rimligen få börja någon annanstans än vid val av ord i patentets beskrivning av klossens sammankopplings-feature.
Kolla gärna in mina byggen på Flickr!