Östhamnstråden (var Stad på 1,6m^2)

Startat av Tommy_la, 01 September 2009 kl. 14:40

Föregående ämne - Nästa ämne

Anders Nolberger

Det är inte bara Etzel som ivrigt ser fram emot nästa del i följetongen om Östhamn!

Riktigt snyggt alltihop, men jag gillar nog rådhuset lite mer.

Sirre

Wow! Snygga nya byggnader du byggt då. ;D

Håller absolut med om att det är en snygg färgkombination på Taxiskrapan. Den byggnaden är nog min favorit hittills! (Fast så är jag svag för höga hus ;))

Gillar dina intressanta inrednings-kombinationer på husen (dvs butik/lägenheter/verkstad osv). Att sådant inte finns i SimCity-spelen är det enda som är riktigt dåligt med dessa, eftersom det är så viktiga komponenter i en stad.

Men det är tur att jag kan få den tillfredsställelsen här istället. :D

Frasse

Stiligt. Udda färgval till Taxiskrapan men det funkar ju. Gillar även husets tak.

Östhamn påminner lite om Åre kommun där jag jobbar som planarkitekt. Fast här är det fjällturism snarare än skärgårdsturism.

För övrigt håller jag med Sirres kommentar om Sim City.

Merkurius

Kan bara hålla med övriga. Lysande!

(Någongång (brist på bitar och pengar just nu.. det är dyrt med 12v-tåg..) ska jag börja sätta ihop MOCs för min egen stad, fast den kommer vara uteslutande i 80-talsstil, (mindre, lägre hus osv))
Panem et solanum habemus. Quid nobis male evenire potest?

Tobbe Arnesson

Oj! Tjusigt Tommy! Keep 'em coming!
Blogg: Robotkampen

Tommy_la

Jättekul med alla uppmuntrande ord!  :D

I kvarteret Strömmingen har vi tidigare besökt kyrkan och det är nu dags att besöka kvarterets återstående två byggnader. Halva kvarteret upptas av ett rött vinkelhus, som inhyser ett vandrarhem.

I bottenvåningen serveras på mornarna frukost till vandrarhemsgästerna, men nu på kvällen bedrivs istället ett pub-liknande verksamhet. Idag spelas det Texas Holdem-poker. Fursten själv ses spelande i röd kavaj mitt emot den schweiziske ambassadören i grönt. Att dömma av höjden på furstens markerstapel verkar det gå rätt bra, kanske är det ambassadören som försöker hålla honom på gått humör. Bredvid puben finns en liten butik - Malin Johanssons blomsteraffär.

Kvarteret Strömmingen är insprängt mellan Stortorget och Strandgränden som i sin tur vetter ut mot Nötöfjärden. Bredvid vandrarhemmet och kyrkan ligger bagarhuset, vars namn vittnar om tidigare bageriverksamhet i huset. Två av husets yngre invånare leker idag utanför entrén med en radiostyrd leksaksbild. Lina fick inte provköra bilen, men hennes mamma tröstar henne genom att bjuda på glass.

Cermonin i kyrkan är över nu och brudparet ses vänslandes ute på en av bryggorna. Men vad är det för någon skummis som smyger omkring längs Strandgränden? Antingen är det stans lajv-förening som har nåt på gång, eller så har staden fått ett terroristproblem på halsen...

Hittar ni de fem djuren som finns med på den stora bilden?
Min bricklinkbutik "Tommy's Store":
http://www.bricklink.com/store.asp?p=tommy_la

AndersI

Somliga har för mycket LEGO  :P

Underförstått: Jag är avundsjuk, och kan varken bygga sådär eller tota ihop historier om det jag har byggt.

Fantastiskt bygge, det är väl bara och ta hela staden och åka till Malmö  ;)

PS. Jonatan hälsar till <han som inte hette Eric>
DS.
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

Anders Nolberger

Jättesnyggt "som vanligt". Jag gillar verkligen det röda huset och det är så mycket liv och rörelse på överallt så det blir roligt att titta på.

Det är också roligt med de starka färger som du använder på de flesta hus. Det ser både verkligt ut men har en ordentlig Legokänsla.

Tommy_la

AndersI: Du får börja byggträna mer helt enkelt!  :)  Och så hälsa till Jonatan!

Tommy_la

Det är nu dags att besöka riksbankshuset som är uppfört i nyklassisk stil och beläget på Hertig Karlsgatan mitt emot stadsparken.

Den helstatligt ägda banken hanterar idag huvudsakligen euro. Just idag är det dags att fylla på kassan, men det verkar vara något som har gått snett. Jobbet som förare av värdetransportbilen är nog snart ledigt ifall någon är intresserad... Tur att de flesta av stans invånare är ovanligt hederliga av sig.

Nextuz

ÖJ.. Tommy... jag ser att du använder en orginal lego bankbil? =) har du de settet?

Tobbe Arnesson

Citat från: Nextuz skrivet 16 November 2009 kl. 10:04
ÖJ.. Tommy... jag ser att du använder en orginal lego bankbil? =) har du de settet?

Frågar du Herr "Den har jag"? :D
Blogg: Robotkampen

Tommy_la

Jo, det settet har jag.

Dock har jag inte 780 stycken av settet, som Tåg-Jonas hade av ett set.  ;D

Eller var det 870 stycken?

Tommy_la

De senaste sex veckorna har det hänt mycket i Östhamn. Det har förstås firats både jul och nyår och mycket snö har det kommit också. Före jul var det klimatmötet i Köpenhamn det stora samtalsämnet. Både fursten och statsministern närvarade vid mötet och förde där en ganska radikal linje, vilket ådrog en del kritik på hemmaplan. Kritikerna menade att statsminister Sandell själv saknar en konkret politik för utsläppsminskningar på hemmaplan. Den eventuella elbilssatsning Sandell talar sig varm för är beroende av utländsk teknikutveckling och kritikerna framhöll att orsaken till att regeringens siffror visar på en minskning av landets koldioxidutsläpp är att produktionen av den finskimporterade elen räknas in i siffrorna. Den finska kärnkraftssatsningen ger därmed sken av en positiv utveckling i furstendömets siffror.

Några som inte kommer att dra ner på användningen av fossilt bränsle inom överskådlig tid är den gamla redarfamiljen Eriksson vars containerfartyg Beatrice III även fortsättningsvis kommer vara dieseldrivet. Familjens överhuvud Erik Eriksson för befälet på bryggan och besättningen utgörs av äldsta dottern Anna, som ses skrubba däcket på bilden nere till höger, samt sonen Tomas som verkar ta en tupplur i våningssängen på nedre däck. Livet till sjöss kan vara både tufft och långtråkigt ibland, men sex generationer Eriksson har försörjt sig på det här sättet. Det var dock nära att det tog slut redan i andra generationen, då halva familjen förolyckades tillsammans med klipperskeppet Beatrice I när en häftig storm drabbade fartyget under en resa till Buenos Aires. En modell av det förolyckades fartyget ses stående på en byrå på nedre däck. Idag går sällan resorna särskilt långt, fartyget är nu nyligen inkommet från Stockholm.

Vi tar också en titt in i familjen Erikssons hus på bottenplanet där vi kan se köket, ett garage och trappan upp till andra våningsplanet. Frun i huset, Carina Eriksson står vid diskbänken i, medan sonen Tomas flickvän sitter vid köksbordet. Yngsta dottern Agnes, som fortfarande går på grundskolan, ses komma ner för trappan. Det gamla huset användes förr mestadels som lager, men i takt med containeriseringen av sjöfarten har nästan hela huset kunnat inredas för bostadsbruk, något som kommit väl till pass nu när två av barnen blivit vuxna och behöver mera plats när de är hemma från sjön. Dessutom har Tomas utlovat att pappa ska få ett barnbarn senast till sin sextioårsdag.

Mitt emot Redarhuset, över lastplanen, ligger Hamnlängan, två sammanbyggda äldre trähus med en nyare betongförstärkt konstruktion längst ut mot kajen, vilken utgör basen för en hamnkran. Husen inhyser både små bostäder och mindre förrådsutrymmen. Men vad är det egentligen för fisk som de håller på att fira upp från en av ekorna? Finns det verkligen sådanna bjässar i Östersjöns vatten?

Både Redarhuset och Hamnlängan har hängt med i ganska många år nu och fanns med i min gamla stad Skansholm, men har genomgått ombyggnationer. Redarhuset fick sin tredje större ombyggnad nu strax före jul när det fick ett garage och inredning i bottenvåningen. Hamnkranen kommer från containerhamnen 7994.

Stigge72

Citat från: Tommy_la skrivet 06 Januari 2010 kl. 22:38
... besättningen utgörs av äldsta dottern Anna, som ses skrubba däcket...
... Yngsta dottern Anna, som fortfarande går på grundskolan...
En liten undran: Hur många döttrar har redare Eriksson? Heter de Anna allihop? :P