Bildlagring på Nätet (Flickr PRO(utbrutet ur "Ett befäst gods))

Startat av Ras 74, 20 Juli 2011 kl. 08:46

Föregående ämne - Nästa ämne

Ras 74

Byt från BS till Flickr de Gothia. Med tanke på problemen som BS haft genom åren,
så är det inte en dum idé. Själv har jag gjort det, även om jag inte fått ordning på mitt konto och
lagt upp mycket på mitt Flickr konto. Men det skall komma.
We meet again, at last. The circle is now complete. When I left you, I was but the learner. Now I am the master.

Teabox

Att ladda upp och organisera foton på flickr är smidigt. Dock så måste man betala (skaffa Pro-account) ifall man vill ha mer än 200 bilder upp samtidigt.

Ras 74

Dublar vad Teabox säger. Men det är ju inga stora pengar det handlar om för att ha ett Pro-konto.
Det lönar sig i längden helt klart!
We meet again, at last. The circle is now complete. When I left you, I was but the learner. Now I am the master.

Skrytsson

Ras & Teabox, har ni Pro-konton?

Funderar på att skaffa det, men jag gillar inte rullande utgifter (man betalar väl för varje år?)
Finns det några andra meningsfulla fördelar än att slippa 200-begränsningen?

Ras 74

Ja det har jag. Men bollar över frågan till Teabox som använder sitt konto mer än vad jag använder mitt.

Larry Lars

Riktigt tjusigt medeltidsdiorama. Skall kommentera lite mer specifikt lite senare, men börjar att haka på OT-diskussionen om Flickr.

Citat från: Skrytsson skrivet 20 Juli 2011 kl. 14:29
Ras & Teabox, har ni Pro-konton?

Funderar på att skaffa det, men jag gillar inte rullande utgifter (man betalar väl för varje år?)

Gratiskontot är bra och har ganska vettiga begränsningar som ändå gör det värt att gå "Pro".
Antalet bilder är ju en sak. När du passerar gränsen försvinner de bilder du lade in först. Dessa bilder fanns sedan med igen när jag startade med betalversionen. Gratisversionen ger dej bara möjlighet att ha några få mappar och oavsett storlek blir bilderna som bredast 1024.

I Pro-konton har du också möjlighet att redigera ett foto med online-bildeditor utan att bilden får en ny identitet när du sparar. En bild med mycket kommentarer och som många bokmärks kan alltså ljusas upp eller ändras lite i färgen om du varit för snabb att ladda upp.

Eftersom Lego-Communityn på Flickr är så stark och funktionaliteten så bra så tycker jag helt klart det är värt att betala. Senast betalade jag för två år i stöten och då var dollarkursen sådan att det kändes mycket överkomligt.

Så bli medlem och känn dej för lite och ta sedan ställning till Pro när du börjar få mycket bilder. Om inte begränsningarna känns avgörande för dej.
Kolla gärna in mina byggen på Flickr!

Skrytsson

@Larry Lars: Jag är redan medlem  ;)

All right. Jag ligger på 200+ (eller snarare 300+) bilder redan, så det får nog bli en uppdatering. De övriga "fördelarna" Pro-kontot ger låter rätt så överkomliga - men numera är det med viss tveksamhet bilder laddas upp då tidigare "försvinner".

Hursomhelst: 160 ,-/år är väl okej (ett battlepack/år mindre :P)

Ledsen för offtopic, de Gothia  :-[

Teabox

man betalar väl för varje år?

Ja och som jag förstod det så autoförnyas det inte iaf. Men har bara haft pro i en månad nu.

De jag märkt av är att man kan organisera sina set i collections och att man får daglig statistik på vad som ses av andra.

Tobbe Arnesson

Enda anledningen att välja Flickr är väl att LEGO-communityt är just starkt där, funktionsmässigt har jag väldiga problem med dem.  >:(

Jag håller mig till Picasa.
Blogg: Robotkampen

de Gothia

mechamike

Nu är det inte Off topic längre.. Så nu kan ni fortsätta diskutera fördelarna med ev Pro konton  :D

(ev så kanske jag flyttar den här tråden till nån bättre del.. men det får bli en senare fråga)
?

Larry Lars

Citat från: Tobbe Arnesson skrivet 21 Juli 2011 kl. 15:10
Enda anledningen att välja Flickr är väl att LEGO-communityt är just starkt där, funktionsmässigt har jag väldiga problem med dem.  >:(

Jag håller mig till Picasa.

Jag trivs väldigt bra med Flickr och skulle vilja veta lite mer om vad du ogillar där.
Har inte själv testat Picasa så berätta gärna lite om dess fördelar.

BTW: Bra initiativ med separat diskussion och mycket rolig titel på nya tråden. "Bildlagring på Nätet (Flickr PRO(utbrutet ur "Ett befäst gods))" :D

Superkalle

Brickshelf är dock bra om du vill ladda upp något annat än bilder. För oss som håller på med LDD (eller annat CAD-program) så kan man t ex ladda upp LXF-filer. Tillgängligheten har också varit bra på sistone verkar det som.

Larry Lars

Jag har ett gammalt konto med en del bilder på Brickshelf, men har egentligen övergett stället.
Den stora Lego-communityn på Flickr gör att det alltid finns mycket att titta på där. Jag har nästan helt slutat att besöka MOC-forum eftersom där behöver ju en MOC generera stort intresse åt något håll för att hålla sig uppe bland de aktuella trådarna.

Sedan måste jag erkänna att jag även behandlat andra sajter orättvist till förmån för Flickr. Hittade jag något stiligt på Brothers Brick och upptäckte att länkade bilder låg på t.ex. "MOCpages" brukade jag genast stänga fönstret.

Såg nu att de bytt till en mer Flickr-liknande layot så kanske jag får bättra mej där. ;)

Vore roligt med mer diskussion i denna tråden om hur ni använder och besöker olika sajter där det visas MOC:s.