Bildlagring på Nätet (Flickr PRO(utbrutet ur "Ett befäst gods))

Startat av Ras 74, 20 Juli 2011 kl. 08:46

Föregående ämne - Nästa ämne

Teabox

Utöver Swebrick och Eurobrick, så browsar jag bara Flickr. Brickshelf utseende känns antikt och inte inbjudande till utforskning. Mocpages ser jag inget större fel med, men tycker Flickr uppfyller mitt dagliga intag av MOCs :)

Någon med konto på Mocpages? Kan man markera en bild som favorit som på Flickr eller motsvarande? Använder mig av den funktionen till att samla ihop MOC med intressanta byggtekniker osv.

Skrytsson

Flickr, Swebrick och ibland Eurobricks (MOC-trådarna ligger ju osorterat under respektive temas underforum vilket ibland gör det bökigt att hitta MOCs på Eurobricks :P)

Citat från: Larry Lars skrivet 15 Augusti 2011 kl. 12:32
Sedan måste jag erkänna att jag även behandlat andra sajter orättvist till förmån för Flickr. Hittade jag något stiligt på Brothers Brick och upptäckte att länkade bilder låg på t.ex. "MOCpages" brukade jag genast stänga fönstret.

Precis samma för mig.

Ras 74

Citat från: Skrytsson skrivet 15 Augusti 2011 kl. 21:30Flickr, Swebrick och ibland Eurobricks (MOC-trådarna ligger ju osorterat under respektive temas underforum vilket ibland gör det bökigt att hitta MOCs på Eurobricks :P)

Faktiskt något jag har funderat över de sista dagarna. Att vi borde göra ett index på de MOCs som
finns idag på Swebrick. Det kommer innefatta extremt mycket jobb helt klart.
We meet again, at last. The circle is now complete. When I left you, I was but the learner. Now I am the master.

Teabox

Citat från: Ras 74 skrivet 16 Augusti 2011 kl. 09:04
Citat från: Skrytsson skrivet 15 Augusti 2011 kl. 21:30Flickr, Swebrick och ibland Eurobricks (MOC-trådarna ligger ju osorterat under respektive temas underforum vilket ibland gör det bökigt att hitta MOCs på Eurobricks :P)

Faktiskt något jag har funderat över de sista dagarna. Att vi borde göra ett index på de MOCs som

Skulle inte vara helt fel. Men som du säger kommer krävas en del. Speciellt ifall man ska gruppera dem i tema eller liknande. Om vi någonsin får en "första sida" på Swebrick (blog eller liknande) så hade jag tänkt förslå att efter varje månad så postas en sammanställning på den månadens MOCs där (något jag kan tänka mig stå för i så fall).

Sen har jag haft fundering på att föreslå en Swebrick grupp på Flickr. Är medveten om att alla inte använder sig av Flickr, men kan vara ett sätt för Swebrickare att hitta varandra där samt dra lite trafik från Flickr hit. Jag kan försöka sätta upp gruppen ifall det finns intresse.

Ras 74

Låt oss diskutera det vid tillfälle Teabox. Men det är helt klart värt att ta med i beräkning när den nya
plattformen kommer finnas tillgänglig.
We meet again, at last. The circle is now complete. When I left you, I was but the learner. Now I am the master.

Stigge72

Citat från: teabox skrivet 16 Augusti 2011 kl. 10:44
Sen har jag haft fundering på att föreslå en Swebrick grupp på Flickr. Är medveten om att alla inte använder sig av Flickr, men kan vara ett sätt för Swebrickare att hitta varandra där samt dra lite trafik från Flickr hit. Jag kan försöka sätta upp gruppen ifall det finns intresse.

Har också tänkt lite åt det hållet, men mest att jag finns på Flickr, även om jag inte är så väldigt aktiv, och har hittat några andra swebrickare, och undrat lite vilka andra som finns där.

Skrytsson

Skulle inte vara helt fel. Men som du säger kommer krävas en del. Speciellt ifall man ska gruppera dem i tema eller liknande. Om vi någonsin får en "första sida" på Swebrick (blog eller liknande) så hade jag tänkt förslå att efter varje månad så postas en sammanställning på den månadens MOCs där (något jag kan tänka mig stå för i så fall).

Dessa förslag tycker jag är mycket bra  :)

Larry Lars

Sen har jag haft fundering på att föreslå en Swebrick grupp på Flickr. Är medveten om att alla inte använder sig av Flickr, men kan vara ett sätt för Swebrickare att hitta varandra där samt dra lite trafik från Flickr hit.

Låter trevligt och så, men jag kan tänka mej att vara lite tråkig och varna för riskerna med en sådan grupp.

Det är ju mer ös i diskussionerna på Flickr så risken är att Swebrickarnas intresse att alls posta MOC:s här falnar. Särskilt om man får känslan att Swebrick har en förankring på Flickr.
Där kommer det ju faktikt "inte" vara Swebrick utan en helt ny "klubb" med Flickr-användare som har det gemensamt att de också är med här.

Diskussionerna kring varje enskild bild där är ju inte gruppspecifik utan sker  öppet och varje bild kan vara knuten till drösvis med grupper.
Med en tydligare Swebrick-klick där riskerar det då bli en förvirrad diskussion med interna spörsmål och Svenska och Engelska blandat. Det sistnämnda något som jag gärna undviker bland kommentarerna på mina bilder.

Jag ansluter många av mina bilder til gruppen "Eurobricks" för då får de bra exponering. Jag är medlem hos "Eurobricks", men hänger inte alls där längre och Flickr-gruppen med det namnet känns inte heller som någon aktiv eller välplanerad del av den sajtens verksamhet.

Risken är också att det ökande intresse som skapas för Swebrick blir globalt och därmed lite svårare att hantera.

Då ser jag hellre en tråd här där Swebrickare presenterar sig med Flickr-namn och länk. Då kan man få lite koll på vilka kontakter från Flickr som också är medlemmar här. Tråden kan dessutom vara ett ställe att utbyta tips och erfarenheter kring hur man använder Flickr och får bäst trafik på sina bilder där.

Är jag en tråkmåns nu? ;)

Edit: Fixat citatstrulet
Tack Larry Lars! ;)
Kolla gärna in mina byggen på Flickr!

Stigge72

Citat från: Larry Lars skrivet 16 Augusti 2011 kl. 15:05
Är jag en tråkmåns nu? ;)

Japp! :P

Men det du skriver låter vettigt och genomtänkt. Bara att inte jag hade tänkt så långt innan jag läste det.
Trist att det ska vara så, men det är väl den mest troliga utvecklingen...

Ras 74

Att Larry Lars: Kan du se till att införa ett [/quote] där ditt quote slutar och din text börjar?

Ser lite rörigt ut, och min hjärna är tillräckligt rörig idag.

Teabox

Citat från: Larry Lars skrivet 16 Augusti 2011 kl. 15:05
Är jag en tråkmåns nu?  ;)

Inte fel att du talar ut när du ser risker. Tycker du ta upp bra poänger. Även om man från början sätter upp regler för användandet av gruppen (som att man bara får lägga till MOCs man först har presenterat här) finns det risk att gruppen får sitt egna liv vid sidan av detta forumet. Speciellt ifall intresset för att underhålla gruppen försvinner.

Så inte mig helt emot att vi kör med en lista på forumet istället. Mindre jobba att moderera och styra upp än en grupp på Flickr. Vi kan hålla den uppdaterad på samma sätt som "Var bor vi?"-listan :)

Det tråkiga med att skippa Flickr grupp är att vi strutar i lite globala exponeringen som jag personligen hade tyckt varit rolig. Men möjligt att vi kan fixa det på något annat sätt istället.

mechamike

Jag har påbörjat en sådant index och jag krokande efter ett tag.
Men om det finns någon som känner att det vore roligt att skapa samlingstrådar så hör av er..

Så här ser det ut i den tråden jag började på:

Selander's PF tåg

de Gothia's borg del I

AndersI's julpynt

Angånde en Flickr tråd så skulle jag gärna lära mig lite basics kring flickr.
Jag orkade inte över tröskeln och har mitt skräp liggande på Brickshelf..
?