Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Låg röd öppen sportbil

Startat av Selander, 25 Juli 2011 kl. 20:55

Föregående ämne - Nästa ämne

Skrytsson

Citat från: SuperMario skrivet 26 Juli 2011 kl. 18:06
Citat från: Skrytsson skrivet 26 Juli 2011 kl. 17:56Nu vet jag förstås inte hur innandömet ser ut, men du har inte möjlighet att använda någon bit i stil med denna  för att figuren ska kunna sitta i den utan att det ser galet ut?
Annars kan man kanske ta bort benen och ersätta med en enkel tile precis framför torson.

Sant. Men det är ju ännu mer elegant om figuren får plats med benen ;)

Selander

Intressant diskussion det här  :D
Här kommer en liten anatomi- och bilinformation:

Vi antar att en normal lego minifig, (42mm) motsvarar en vuxen person på 180cm.
En normal person är sittande bra precis halva sin längd från golv till hjässa.
(jag har just kollmätt på mig själv 185 cm / 93cm sittande).
Men en lego minifig sittande (inkl ben) mäter 34mm eller 145cm omräknat.
Alltså på tok fel proportionellt.
Bara torson (utan ben) mäter 25mm, eller 107cm omräknat alltså för mycket även det.
Anatomisk slutsats: om man vill göra en skalenlig bil, så får inte ens torson plats i den.....
(Supermarios förslag att bara använda torson är förstås bättre)

Bilfakta:
en MGB GT som kan antas vara förebilden till den röda MOC:en mäter 125cm på riktigt.
Min röda är 32mm hög (högsta punkten) vilket omräknat i minifig scale blir 137cm.
Så t o m min låga bil är skalmässigt högre än originalet.
Slutsats: Antingen bygger man ett fordon som skalmässigt liknar verkligheten,
eller så bygger man något "högt" för att få in minifigen.
Var & en gör förstås som man själv vill  ;D

Den car base som jag använt är 2441 så det är av samma typ som den du tänker på Skrytson.
(men det hjälper alltså inte)

Här kommer till sist ett par bilder som visar att minifig-benen får plats under ratten,
och en annan bild som visar den längs- och sidoförskjutna rattkonstruktionen.
Ratten är den "vanliga" men borttagen från 3829c01

Ras 74

Tack för de nya bilderna. Kul lösning av ratten. Har inte sett den förrut!
We meet again, at last. The circle is now complete. When I left you, I was but the learner. Now I am the master.

Nextuz

Modern, med höj o sänkbar ratt :)

Tobbe Arnesson

Citat från: SuperMario skrivet 26 Juli 2011 kl. 18:06Annars kan man kanske ta bort benen

Blir det en permoBil då?  ;)
Blogg: Robotkampen

Skrytsson

Återigen är det minifigurernas galna proportioner som ställer till det; de är för breda, har för korta ben och för stort huvud.

Smart ratt-lösning, Selander.  :)

Men hur fick du av ratten från 3829c01? Den sitter ju stenhårt  :-\

shutter

Jag har precis börjat annama 5-wide stuket på bilar till minifigs...

håller med om problem med skalan. (Ett vinkraftverk i proportionerlig minifigskala skulle bli 1,5 meter hög).

Bygg små fina skalenliga bilar och skippa minifigsen. ;D

Larry Lars

Mycket trevlig liten bil. Tillräckligt nära originalet för att vara imponerande i denna skala.

Citat från: shutter skrivet 28 Juli 2011 kl. 23:33
Bygg små fina skalenliga bilar och skippa minifigsen. ;D

Skippar vi minifigs är det ju bättre att bygga jättestooora bilar. Då kan du ju få verklig detaljrikedom.
Anta istället utmaningen att bygga så verklighetstroget det går för minifigs. Se det som en tecknad värld. Då förväntas man inte vara så petig med proportionerna utan kan lägga krutet på look och feeling.

För mej känns det väldigt bakvänt att det nu skulle bli en trend att bygga 4_wides utan figurer bara för att Lego släpper ett licenstema med färdiga bilformer som baseras på stora Duplo-liknande "fuskbitar". ::)
Kolla gärna in mina byggen på Flickr!

Selander

Citat från: Larry Lars skrivet 30 Juli 2011 kl. 16:59
Mycket trevlig liten bil. Tillräckligt nära originalet för att vara imponerande i denna skala.

Skippar vi minifigs är det ju bättre att bygga jättestooora bilar. Då kan du ju få verklig detaljrikedom.
Anta istället utmaningen att bygga så verklighetstroget det går för minifigs. Se det som en tecknad värld. Då förväntas man inte vara så petig med proportionerna utan kan lägga krutet på look och feeling.

För mej känns det väldigt bakvänt att det nu skulle bli en trend att bygga 4_wides utan figurer bara för att Lego släpper ett licenstema med färdiga bilformer som baseras på stora Duplo-liknande "fuskbitar". ::)

Tack för berömmet Larry Lars, och dina (som alltid) intressanta synpunkter, som jag alltid läser med stor behållning. Jag tror att det finns utrymme för många inriktningar.
Personligen beundrar jag 5-wide mycket, ta dina egna kreationer samt exv Henrik Hoexbroe:s fantastiska personbilar i 5-6wide.
http://www.eurobricks.com/forum/index.php?showtopic=55736

Dock, för min egen högst personliga del, så var det Legotåg (i 6-wide) som väckte mig ur min dark age.
Sedan dess har det blivit många tåg och lok, även MOC:s, i 6-wide - den klassiska legotåg-skalan.
Till detta väcktes önskan att ha andra matchande fordon, främst då lastbilar i 6-wide, eftersom tåg och lastbilar IRL har i princip samma bredd (ca 2,5meter). Och även för att 6-wide lastbilar är tillräckligt brett för att ge många bra möjligheter att göra verklighetstrogna MOC:s.
För att ytterligare komplettera denna (stora) flotta av 6-wide fordon, så valde jag att hålla mig till 4-wide personbilar. 5-wide blir väl nära skalmässigt. Jag har genom åren byggt ett gäng 4-wide personbilar...
och tillsammans lirar allt ihop på ett bra sätt i min lilla värld.

När så CARS-temat kom, med sina "duplo-bitar" (som du uttrycker det) så tycker jag bara det är perfekt, då jag kan få lite realistisk variation på mina 4-wide bilar.

Vid en övergång (kanske i en framtid?) till personbilar i 5-wide så borde tåg & lastbilar bli 7-wide. och det skulle betyda en total omstart från ruta ett.