Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Låg röd öppen sportbil

Startat av Selander, 25 Juli 2011 kl. 20:55

Föregående ämne - Nästa ämne

Selander

Har länge önskat få till en egen 4-wide bil. dock är det svårt pga den lilla skalan....
Här ett försök att göra en Porsche, MG eller Triumph liknande skapelse.
Jag har använt ett nytt element från "Cars" + lite gamla element från samlingen.
vore kul att höra vad ni tycker  :D

Anders Nolberger

Jättekul, du har fått med mycket roliga detaljer i så liten skala.

Kul avgasrör, är det en kikare?

Selander

Tackar, javisst är det en kikare. dubbelpipigt avgasrör ska väl en sportbil ha ?
Den sitter fast i en technic plate 1 x 4, för att kunna vända studs:en.  ;)

Myko

Jag är trög, varför måste du vända studs för kikaren?

shutter

Jag tycker också du fått till fina detaljer. får gubben plats att sitta? känns som rattstången är i vägen eller har du gjort något speciellt här?

Selander

@myko:  hmmmmm... när du säger det... så har jag gjort en helt onödig abrovink.
ursprungliga tanken var att vända studs så att "dubbelpipan" skulle hamna för sig själv allra underst.
Men det var för lite plats för att få till "vändningen" så då hamnade den där den är nu.
Nåja, hoppas du gillar bilen ändå, trots tankevurpan.  :D

@shutter: rattstången är faktiskt en egen speciallösning, (kanske kan ta en bild).
Notera att den är förskjuten i sidled.
En gubbe KAN sitta i den, men pga lego-figurens helknasiga proportioner, så är typ hela huvet ovanför rutan.
(en lego figurs "midja" är ju i höjd med en normal människas knäveck...)
Så den ser bäst ut med gubben bredvid, då är det som mest realsitiskt, proportionsmässigt.

Nextuz

Citat från: Selander skrivet 25 Juli 2011 kl. 20:55
Har länge önskat få till en egen 4-wide bil. dock är det svårt pga den lilla skalan....
Jag har använt ett nytt element från "Cars" + lite gamla element från samlingen.

Riktigt coool =)

Jag saknar då de var små bilar.. =)
meen bara ett element från cars? :P jag kan nog se 6 st ;)

Selander

Citat från: Nextuz skrivet 25 Juli 2011 kl. 22:34

Riktigt coool =)

Huven + hjulen är det. Hur fick du det till sex? :-)

Nextuz

Citat från: Selander skrivet 26 Juli 2011 kl. 07:21
Citat från: Nextuz skrivet 25 Juli 2011 kl. 22:34

Riktigt coool =)

Huven + hjulen är det. Hur fick du det till sex? :-)

Haha förlåt.. 5 menar jag ju :P haha

Ras 74

Riktigt nice Selander. Jag kollade bilderna innan jag läste din text, och min tanke gick direkt till en Porsche.
Måste testa att bygga något liknande nångång. Vill gärna se hur du har gjort ratten som du nämnde.
We meet again, at last. The circle is now complete. When I left you, I was but the learner. Now I am the master.

Stigge72

Stilig bil, precis som Ras med fler, vill jag veta hur du sattt ratten. Jag har använt en variant som jag hittade i någon serie-bok för en massa år sedan, men det känns trångt att få till den.

Myko

Citat från: Selander skrivet 25 Juli 2011 kl. 21:15
Nåja, hoppas du gillar bilen ändå, trots tankevurpan.  :D

Jag gillar ditt bygge, men jag är helt ointresserad av och okunnig om bilar. :D

Tobbe Arnesson

Snyggt, tänkte direkt 911 när jag såg andra bilden (fast jag kan tydligen knappt se skillnad på ett Ferrari och Lamborghini-emblem så det säger inte så mycket).

Gillar avgaskikaren!
Blogg: Robotkampen

Skrytsson

Snygg bil. Vore coolt att försöka bygga en Volvo i den skalan :P

Nu vet jag förstås inte hur innandömet ser ut, men du har inte möjlighet att använda någon bit i stil med denna  för att figuren ska kunna sitta i den utan att det ser galet ut?

SuperMario

Mini-Porsche!!  ;D
Ännu ett fint fordon av dig, Thomas!

Citat från: Skrytsson skrivet 26 Juli 2011 kl. 17:56Nu vet jag förstås inte hur innandömet ser ut, men du har inte möjlighet att använda någon bit i stil med denna  för att figuren ska kunna sitta i den utan att det ser galet ut?
Annars kan man kanske ta bort benen och ersätta med en enkel tile precis framför torson.