Vilken legofärg gillar du bäst?

Startat av Skrytsson, 13 Juli 2011 kl. 00:05

Föregående ämne - Nästa ämne

Larry Lars

Jag är alltid lite skeptisk när det kommer till prat om legofavoriter och önskningar om vad som vore det ultimata det ena eller det andra när det gäller LEGO.

Det lätt filosofiska svaret skulle då vara att det är hela paketet som är LEGO för mej. Begränsningarna i färger och sortimentet tillgängliga bitar blir alltid det som driver skapandet framåt. Ibland styrs jag av att en bit inte finns tillverkad och ibland av att den bara inte finns hemma hos mej just vid byggtillfället.

Samtidigt som jag är glad för att det hela tiden kommer nya coola färger och bitar så känns det också lite dubbelt i och med att jag tror att LEGO är vad det är idag just för att den klassiska leksaken i botten av varumärket just hade ett begränsat antal färger och former.

..men jag har en favorit. Inte någon av de riktigt sällsynta. (eftersom jag nästan tycker att det är fusk.) ;)
Dark Bley är en riktigt härlig bruksfärg som funkar bra i nästan alla teman. Den är utmärkt som ersättning för alla matta gröna, gråblå och "nästansvarta" färger som behövs för sci-fi.
Dark Bley är bra till underreden och motordelar när du också vill kunna använda svart till detaljer som skall vara ännu svartare.
När jag var barn använde vi ju svart till allt det som är Dark Bley idag, men då behövde vi sällan fotografera våra alster och visa bilderna för världen. Dark Bley gör sig väldigt bra på bild.

Tråkigt nog är klassisk röd något jag sällan vill använda. Som barn var det den färg jag hade i drivor så skulle det byggas stort blev det rött. Efter en hel barndom med tomteröda rymdskepp bär det alltid emot lite att krafsa i den röda lådan. :(
Kolla gärna in mina byggen på Flickr!

Tommy_la

Det finns många häftiga färger man tycker om, men tänker man sig istället vilken färg som vore svårast att klara sig utan, så får nog min röst gå på vit. Andra färger känns mer ersättningsbara.
Min bricklinkbutik "Tommy's Store":
http://www.bricklink.com/store.asp?p=tommy_la

Jesperallen

Light gray utan tvekan, castlenörd som man är.
Blandar den med light bluish gray för att få struktur men old gray har en mer levande färg, ser lite äldre ut och mer stenig i looken.
Känner samma med dark gray och bluish dark gray. Dark gray passar till sten och klippor, dark bluish gray ser lite för ren ut för mig.

Peter S

Kanske blir min nya favoritfärg Trans Neon Yellow? Är det inte så att ju mer ovanligt, desto mer eftertraktat? Här tillsammans med Trans Neon Green och vanlig Trans Yellow så ni kan se skillnaden.

Nybohov Creation Ltd.

Citat från: Peter S skrivet 04 Februari 2021 kl. 11:56
Kanske blir min nya favoritfärg Trans Neon Yellow? Är det inte så att ju mer ovanligt, desto mer eftertraktat? Här tillsammans med Trans Neon Green och vanlig Trans Yellow så ni kan se skillnaden.

Schysst bumpning av tråden!

Tan är inte min favorit?
Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

Nextuz

Den är riktigt trevligt... Har en drös sådana koner =)

Peter S

Citat från: Nybohov Creation Ltd. skrivet 04 Februari 2021 kl. 14:32

Tan är inte min favorit?
GGamla diskussioner blir ju inte färdiga bara för att de blir gamla! Eller?

Wolcker

Jag har svårt men jag gillar dark red, dark green, dark brown... börjar ni se ett tema på vilken färger man gillar, men får väl välja Dark Tan =)
Flickr Wolcker
Hemsida Wolcker.com
Instagram  Wolcker

Nextuz

Citat från: Peter S skrivet 04 Februari 2021 kl. 15:36
Citat från: Nybohov Creation Ltd. skrivet 04 Februari 2021 kl. 14:32

Tan är inte min favorit?
GGamla diskussioner blir ju inte färdiga bara för att de blir gamla! Eller?

Håller helt klart med  ;D

Jag väljer nog trans...,röd, grön, blå, gul, rosa, lila... Ja det mesta i trans... så läcke dom är helt klara och inget glitter eller annat jox som stör det klara, vackra, Helt underbara transparenta... där man ser var enda brytning av ljuset som inkommer i från vår outtömliga, miljarderåriga, vackra... ljusskälla... Sa jag att jag gillade transparenta prylar oxå?  ;D

Magnus den store

Jag vet inte hur jag ska välja. Jag har och använder mycket Light Bluish Gray, men jag är inte säker på att det är min favorit. Tror dock att det är någon av dessa:

Dark Tan
Light Bluish Gray
Sand Blue
Sand Red
Tan
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Klas Almqvist

Tan och Dark Tan men även Dark Red.

andreaseldh

Min favoritfärg heter Cool Yellow hos TLG, så varför har jag inte köpt Fiat 500 ännu?

Record

Medium dark flesh  :) behöver jag säga mer?  :P
Friskt satsat, hälften vunnet..

Tornet

Solklart black!  8)
Eller möjligen dark orange. Eller dark tan. Fast medium nougat är ju också fint. Och sand green. Och red. Och trans light blue. Och alla andra färger...  :o

Joacim

Citat från: Tornet skrivet 05 Februari 2021 kl. 09:47
Solklart black!  8)
Eller möjligen dark orange. Eller dark tan. Fast medium nougat är ju också fint. Och sand green. Och red. Och trans light blue. Och alla andra färger...  :o

Precis så känner jag med! Så vad ska man välja? Vit!? :o :P