LEGO har uppdaterat villkoren för LEGO® Insiders

Startat av CopMike, 07 April 2026 kl. 21:01

Föregående ämne - Nästa ämne

CopMike

Nu skruvar LEGO åt Bricklink-butiker mm!? Mejl kom idag, diskussion finns på BL-forum.
CitatHej LEGO® Insider,

Vi vill meddela dig att vi har uppdaterat villkoren för LEGO Insiders programmet, från och med den 31 mars 2026.

De uppdaterade villkoren förtydligar att LEGO Insiders konton som har skapats för, eller används till professionell återförsäljningsverksamhet inte har behörighet att tjäna eller lösa in LEGO Insiders poäng.

Du kan granska de uppdaterade villkoren på LEGO.com/insiders/terms.
https://www.bricklink.com/messageThread.asp?ID=376567&nID=1540605
https://www.bricklink.com/messageThread.asp?ID=376511&nID=1540408

Magnus den store

Tänkte precis skriva det. Som jag tolkar det kan man inte vara med i Lego Insiders och vara BL-säljare samtidigt. Vad händer med redan intjänade poäng?
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

CopMike

Så här skrev dom vid sammanslagningen:
CitatWhat happens to my LEGO Insiders points after I merge my LEGO and BrickLink
accounts?

If you merge your LEGO Account with a BrickLink buyer account or a seller account
that is not a registered business, you will still be able to keep using your
Insider Points for LEGO.com purchases.

Alternatively, corporations, associations, and other legal entities are not eligible
for the LEGO Insiders program. For more details, go here: https://www.lego.com/en-us/insiders/terms?icmp=LP-SHQL-Standard-NO_QL_Insiders_Terms_and_Conditions_LP-P-NO-R33I4KCJLU

So, if you're a business seller on BrickLink, make sure you merge your seller
account with a new LEGO Account not associated with your LEGO Insider Points.
This will allow you to keep earning and spending your points as usual.

Please note Insider points can't be used for purchases on BrickLink.com.
https://www.bricklink.com/message.asp?ID=1525764

Magnus den store

Då går det att kringgå med två separata konton för företagare. Ska bli intressant att följa.

• Privatperson som säljer på BL är godkänd för Lego Insiders.
  • Företag, föreningar eller annan juridisk person som säljer på BL är underkänd för Lego Insiders.

Vill minnas att BL tidigare satt stopp för multipla konton, men det gäller tack och lov inte längre.

Citat från: LEGO® Account integration, BricklinkWill it be possible now to have multiple BrickLink accounts?

Yes! Starting after the integration on September 18th, you will be able to create additional BrickLink accounts to meet your specific needs.
Källa: https://www.bricklink.com/help.asp?helpID=2670
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

ColA

Vet dom ens vad dom håller på med. 
Har du företag/förening med butik på BL kan du inte använda poäng men skaffa ett konto till med annan mail så kan du använda poäng som vanligt. Ibland undrar man om dom käkar roliga svampar på sina möten ;D ;D

CopMike

Citat från: ColA skrivet 08 April 2026 kl. 06:25Vet dom ens vad dom håller på med.
Har du företag/förening med butik på BL kan du inte använda poäng men skaffa ett konto till med annan mail så kan du använda poäng som vanligt. Ibland undrar man om dom käkar roliga svampar på sina möten ;D ;D
;D!

Tunnan

Citat från: ColA skrivet 08 April 2026 kl. 06:25Vet dom ens vad dom håller på med.
Har du företag/förening med butik på BL kan du inte använda poäng men skaffa ett konto till med annan mail så kan du använda poäng som vanligt. Ibland undrar man om dom käkar roliga svampar på sina möten ;D ;D
Eller har det något större i tankarna? Tror det är en del av en större plan för att komma åt alla "skalpers" som säljer på BL.

ColA

Citat från: Tunnan skrivet 08 April 2026 kl. 07:54Eller har det något större i tankarna? Tror det är en del av en större plan för att komma åt alla "skalpers" som säljer på BL.
Varför skulle dom då uppmana alla att skaffa alternativt konto? Då hamnar ju det på BL ändå om du tror det är den vägen skalpers får sina grejer (helt osannolikt enligt mig) för det finns typ inget värde i att handla hos Lego. 

Skalpers får nog sina grejer genom andra vägar än Legos egna sida där man inte ändå kan köpa hur mycket man vill. 

Nu handlar jag nästan aldrig på Lego mer än något enstaka exklusivt set till mig själv så egentligen borde jag inte bry mig men jag gör det ändå. 

Tunnan

Citat från: ColA skrivet 08 April 2026 kl. 08:19Varför skulle dom då uppmana alla att skaffa alternativt konto? Då hamnar ju det på BL ändå om du tror det är den vägen skalpers får sina grejer (helt osannolikt enligt mig) för det finns typ inget värde i att handla hos Lego.

Skalpers får nog sina grejer genom andra vägar än Legos egna sida där man inte ändå kan köpa hur mycket man vill.

Nu handlar jag nästan aldrig på Lego mer än något enstaka exklusivt set till mig själv så egentligen borde jag inte bry mig men jag gör det ändå.
Jag har inget svar på de eller lösning faktiskt utan bara snappat upp att många på nätet reagerat på vissa BL butiker har sjuka mängder med set eller GWP när det är slut hos Lego. 
Har ju alltid varit så att scalpers funnits men iom att de styr BL numera oxå så ser dom de själva nu kanske och försöker göra något, rätt eller fel sen får de lärda tvista om och som sagt jag bara gissar att de kan ha med det att göra som en glad amatör 😊

andreaseldh

Är det bara jag som tror att lösningen borde vara att LEGO ändrar sin prissättning, så att det alltid är billigast att köpa från deras hemsida eller egna butiker? Alltså den gamla goda principen att färre mellanhänder ger lägre priser. För som det är nu, kan man väl tjäna bra på att parta ut set som man har köpt på exempelvis Webhallen?

byStfn

Citat från: andreaseldh skrivet 08 April 2026 kl. 09:22Är det bara jag som tror att lösningen borde vara att LEGO ändrar sin prissättning, så att det alltid är billigast att köpa från deras hemsida eller egna butiker? Alltså den gamla goda principen att färre mellanhänder ger lägre priser. För som det är nu, kan man väl tjäna bra på att parta ut set som man har köpt på exempelvis Webhallen?
LEGOs priser är ju dock väldigt skiftande runt om i världen, både på set och på PaB. Det kommer alltid vara billigast någonstans och folk i den regionen kommer sälja till folk utanför...

Skafte

Citat från: andreaseldh skrivet 08 April 2026 kl. 09:22Är det bara jag som tror att lösningen borde vara att LEGO ändrar sin prissättning...
Ja.  :)

Double00

Jag noterade en skylt på MoS förra veckan som jag inte sett tidigare. Där står det att butiken inte kan skriva ut kundens momsnummer på kvittot samt att butiken endast riktar sig till privatpersoner/slutkonsument.

Känns som att det hänger ihop med det här.

Double00

Citat från: byStfn skrivet 08 April 2026 kl. 10:10LEGOs priser är ju dock väldigt skiftande runt om i världen, både på set och på PaB. Det kommer alltid vara billigast någonstans och folk i den regionen kommer sälja till folk utanför...

Jag menar på att dom skiftar väldigt lite. Haft en utläggning om min teori både på Facebook och här på forumet.

Men absolut, nånstans kommer det alltid vara billigast! 

Memmla

Om jag skulle killgissa så tror jag att det har med sammanslagningen av konton att göra. Att deras insiderprogram inte är till för företag att nyttja, och att de kommit på att den påtvingade sammanslagningen resultera i att företag inte kunnat skilja sitt privata konto mot sitt professionella på BL.
Om ni förstår hur jag tänker.

Lösningen blir att man behöver skaffa ett till privat konto.