Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[MOC] Kalenderpussel

Startat av andreaseldh, 16 December 2025 kl. 01:28

Föregående ämne - Nästa ämne

andreaseldh

Jag blev tipsad om detta dagliga pussel på en annan sajt, där det tyvärr var slutsålt. Men att hitta originaltillverkaren visade sig vara lätt, så nu är ett träpussel på väg till mig. Men innan jag var klok nog att söka, så råkade jag visst bygga pusslet själv i Stud-io och Photoshoppa in texten på bilden. Jag utnyttjar alla sju färger som 3395 finns i, eftersom det ska vara fritt fram att vända på bitarna.

A_Puzzle_A_Day.io

A_Puzzle_A_Day by Andreas Eldh, on Flickr

A-Puzzle-A-Day-main-image-1.png

IMG_0503-scaled.jpg

andreaseldh

Varför sova när man kan bygga? Dessutom vet jag inte ens om min utökade version fungerar!

Extended_Puzzle_A_Day_600x800.png

MrUzagi

Citat från: andreaseldh skrivet 16 December 2025 kl. 04:00Varför sova när man kan bygga? Dessutom vet jag inte ens om min utökade version fungerar!

Extended_Puzzle_A_Day by Andreas Eldh, on Flickr
Du får återkomma nästa år med resultatet då. ;D

andreaseldh

Citat från: andreaseldh skrivet 16 December 2025 kl. 01:28Men att hitta originaltillverkaren visade sig vara lätt, så nu är ett träpussel på väg till mig.

Idag kom det fram och jag har även lyckats med dagens datum!

20251222_192045.jpg

Detta är bara en av många lösningar för detta datum, så jag skulle kunna utmana mig själv att hitta en annan lösning för imorgon som inte bara vänder på en bit ;)

20251222_192255.jpg

andreaseldh

Citat från: MrUzagi skrivet 16 December 2025 kl. 10:38Du får återkomma nästa år med resultatet då. ;D

Om jag ska pussla alla veckodagar för alla datum, och endast dagens aktuella, kommer det att ta mellan 24 och 28 år beroende på var i perioden som skottåren hamnar.

Det skulle vara trevligt att istället hitta ett matematiskt bevis för att samtliga kombinationer av tre luckor är möjliga att pussla, på åtminstone ett sätt vardera.

andreaseldh

Om jag planerar att göra en tidsresa till 1712 ;)

20251223_111035.jpg

Godtfred

Kul pussel! Måste nog tillverka ett sådant. Fanns några färdiga på Thingiverse.com som man kan skriva ut.

andreaseldh

Jag har visst alldeles glömt bort att bifoga filen för min utökade version!

Nej den fungerar inte, se längre ner.

andreaseldh

Det går även att pussla ett aktuellt Meme!

20251229_013258.jpg

andreaseldh

Råkade bli tipsad om detta utökade pussel på Rebrickable:

https://rebrickable.com/mocs/MOC-245755/jimgulz/a-puzzle-a-day-the-endless-calendar-ein-ratsel-pro-tag-der-endlose-jahreskalender/#details

En googling visade att denna version också säljs i trä.

Hittade även en annan version utan veckodagar:

Men sen hittar jag inga fler. Gissningsvis krävs det svåra matematiska bevis och ingen verkar vilja prova en ny design. Så jag får väl helt enkelt pussla mej igenom alla 2562* kombinationer av datum och veckodag som finns :P

* 2563 om man tar med den där fredagen år 1712 ;)

andreaseldh

I kväll gjorde jag bakgrunden, som jag först planerade STOMP men kanske istället nöjer mej med ett löst liggande papper. Och eftersom det började bli sent så pusslade jag fram morgondagen.

20260109_222355_800x450.jpg

andreaseldh

Efter att ha pusslat fram samtliga datum 1-21 januari i år, gör jag en nedslående upptäckt: Det går inte att pussla fram tisdagen den fjärde! Jag har ju ingen bit som är 1x1 att täcka måndagsrutan. Och att bara skriva om dagarna kolumnvis istället kommer inte heller fungera, då får jag fredag i ett hörn som kommer att ge problem torsdagen den tredje.

Det får bli till att kopiera jimgulz version ovan.

andreaseldh

Färdig! Åtminstone digitalt, men bitar är på väg. Om ni önskar något annat språk än svenska, så finns det fler att välja på på Rebrickable!

svenska.jpg

andreaseldh

Äntligen!

01_14_on.jpg

andreaseldh

Idag har jag färdigställt facit för resten av januari i år, men jag publicerar det inte ännu ;) Känns egentligen onödigt eftersom jag redan litar på att denna version kommer att fungera, den skulle ju inte gå att sälja i trä annars.

Men jag var inte nöjd med att två symmetriska pusselbitar hade antistuds på undersidan, så i likhet med min inspirationskälla har jag nu använt 35459 för att göra undersidorna så släta som möjligt!

20260119_163513_800x450.jpg