LEGO hyra i stället för att köpa?

Startat av maartenh, 14 December 2025 kl. 10:05

Föregående ämne - Nästa ämne

maartenh

Hej,

Jag är nyfiken på hur ni ser på detta.

LEGO är fantastiskt, men kan också vara en ganska stor investering, särskilt när det gäller större set. Set byggs med stor glädje, ställs fram eller sparas, och efter ett tag uppstår ofta frågan vad man ska göra med dem på längre sikt.
Utifrån den tanken har jag den senaste tiden funderat på idén att hyra LEGO i stället för att köpa. Konceptet är enkelt: man hyr ett komplett LEGO set under en viss period, bygger och njuter av det, och skickar sedan tillbaka det så att någon annan kan få glädje av det igen.

För mig finns det några intressanta aspekter med detta:
  • lägre kostnad per set
  • mindre behov av att lagra LEGO under lång tid
  • hållbarhet genom återanvändning
  • möjlighet att göra större och mer komplexa set mer tillgängliga
Samtidigt förstår jag också att LEGO för många handlar om att samla, spara och kanske bygga om. Därför är jag framför allt intresserad av era åsikter.
Hur ser ni på detta?

Passar LEGO hyra enligt er in i LEGO hobbyn, eller inte alls?
För den som är nyfiken på hur ett sådant hyreskoncept kan fungera i praktiken finns det en sida på min webbplats med en förklaring av hur det är tänkt att fungera: hur fungerar det.

Jag är nyfiken på era tankar kring detta.

Selander

Jag tror många som är aktiva på just det här forumet bygger sina egna MOC:s och inte legos officiella set, och att intresset för hyr-lego av officiella set därmed skulle vara relativt lågt....

Skafte

Jag vet fler som haft idén (nu har jag inte läst på sidan än), men det har ofta stannat på idéstadiet på grund av två saker:

- Fraktkostnaderna
- Tidsåtgång att kontrollera att seten är kompletta mellan uthyrningarna.

Magixa

Det finns ett café koncept som nyligen lanserades i London vilket bygger på idén att hyra ett Lego-set samtidigt som du fikar. Jag har följt detta projekt via Instagram sedan starten, och det verkar som om dessa Lego entusiaster lyckats. Hoppas att de lyckas även i det längre loppet och att det inte enbart blir en dagslända.

Deras hemsida finns här:  Brick Stop - LEGO® Cafe in Caterham
Genom att försöka göra det omöjliga når man högsta graden av det möjliga

Godtfred

Ser ut som ett bra koncept som säkert tilltalar många. Kanske inte alla här, men vi känner nog alla några utanför Swebrick som skulle vara intresserade. Lycka till!

Joyride

Jag skulle vara jätteglad om delningsekonomin blev större.
Jag har funderat på det här flera gånger och brukar fastna på sortering, inventering ev tvätt.
Jag tror personligen att det skulle vara mest intressant att hyra de större dyrare seten som alla inte har råd att köpa eller vill bygga men inte äga. Där ökar ju tidsåtgången för den som ska administrera.
Jag skulle inte gilla sorteringen du valt i ditt upplägg men där är man olika.
Instagram: joyride_bricks

maartenh

Tack för att ni delar med er av era tankar.

Citat från: Selander skrivet 14 December 2025 kl. 11:13Jag tror många som är aktiva på just det här forumet bygger sina egna MOC:s och inte legos officiella set, och att intresset för hyr-lego av officiella set därmed skulle vara relativt lågt....
Just eftersom detta är ett forum med många LEGO entusiaster var jag nyfiken på hur man här ser på en sådan idé. Jag är väl medveten om att många här främst ägnar sig åt att bygga egna MOC:ar, och att ett koncept kring att hyra officiella set därför kan vara mindre attraktivt för en del av communityn.

Citat från: Skafte skrivet 14 December 2025 kl. 11:22Jag vet fler som haft idén (nu har jag inte läst på sidan än), men det har ofta stannat på idéstadiet på grund av två saker:
- Fraktkostnaderna
- Tidsåtgång att kontrollera att seten är kompletta mellan uthyrningarna.
De praktiska invändningar som nämns, som fraktkostnader och den tid som krävs för att kontrollera att set är kompletta mellan uthyrningarna, är helt berättigade. Det är välkända utmaningar vid den här typen av idéer. Vid utformningen av konceptet har det också funnits ett tydligt fokus på detta, bland annat genom att försöka automatisera kontrollprocessen så långt som möjligt. Vid retur delas LEGO upp i mindre behållare som vägs med en precisionsvåg, och seten skickas i en robust transportlåda med fack. Samtidigt är detta självklart fortsatt en viktig punkt att ha fokus på.

Citat från: Joyride skrivet 14 December 2025 kl. 11:41Jag skulle vara jätteglad om delningsekonomin blev större.
Jag har funderat på det här flera gånger och brukar fastna på sortering, inventering ev tvätt.
Jag tror personligen att det skulle vara mest intressant att hyra de större dyrare seten som alla inte har råd att köpa eller vill bygga men inte äga. Där ökar ju tidsåtgången för den som ska administrera.
Jag skulle inte gilla sorteringen du valt i ditt upplägg men där är man olika.
När det gäller den valda sorteringsmetoden har jag full förståelse för att den inte är den bästa lösningen för alla. Det är en svår avvägning mellan å ena sidan överskådlighet och byggvänlighet, och å andra sidan en så enkel och tillförlitlig kontroll som möjligt mellan uthyrningarna. Den balansen är viktig för att kunna erbjuda varje byggare ett så komplett set som möjligt, och där finns det alltid kompromisser.

Godtfred

Förbered er i förväg hur ni hanterar vissa jobbiga scenarior, som förr eller senare riskerar inträffa, tex:

- Setet returneras aldrig

- Bara hälften av bitarna returneras.

- Bitarna är utbytta mot andra, helt felaktiga, eller lika men kraftigt begagnade.

- En kund påpekar att det saknas 10 bitar, vilket kanske är sant - eller helt påhittat. Tex de ligger under soffan eller 4-åringen snodde do finaste bitarna.

Ju mer förberedd man är att handskas med den typen av händelser, desto bättre.

Anders67

Jag tycker att iden är bra och att man kan "återanvända" setten

Som skafte skriver så finns det en del praktiska problem som ska överkommas

Sedan finns det ett kommerciellt problem också

Låt oss spekulera i att det inte är plasten som är dyr utan allt annat runt omkring

Så om du ska hyra ut ett sett som kostar från LEGO 1000kr

1. Jag antar att den som hyr ut eller leasar ut set vill tjäna lite pengar per set som man hyr ut - låt säga 100-200kr per gång
2. Du behöver marknadsföra detta och tyvär kommer du inte få använda ordet LEGO i texten i annonsen eller på bilderna - därmed kommer du ha svårare att nå ut och då blir det dyrare marknadsföring, du kommer nog behöva lägga 30-50% av hyrkostnade på marknadsföringen
3. Med tiden så kommer bitarna att bli slitna, hur många uthyrningar kommer du upp till per set som också hänger ihop med hur länge man får hyra sitt set, är det 1 månad eller kortare tid?
4. Kapitalbindningen per uthyrt set, du kommer inte att ha alla setuthyrda samtidigt, så vad kostar de set som bara ligger outhyrda?
5. Vad är en konsument villig att hra det där 1000kr settet för - 200kr för en månad/2veckor? Eller mer? Knappast villiga att betala 500kr för det, eller hur - så man måste komma upp i en hög omsättning för det ska lyckas så hur lång tid kommer mannorka att få igång affärerna och nå brytpunkten?

janhansson

Citat från: Godtfred skrivet 14 December 2025 kl. 12:18- Bitarna är utbytta mot andra, helt felaktiga, eller lika men kraftigt begagnade.

Variant på detta: - bitar har förväxlats ut mot andra, men av samma färg och som väger lika mycket, så att felet inte går att upptäcka med våg. 

janhansson

Citat från: Anders67 skrivet 14 December 2025 kl. 12:28Så om du ska hyra ut ett sett som kostar från LEGO 1000kr

Sedan så får uthyraren även konkurrens av reor och begagnatförsäljning på t.ex. Tradera med tiden, så det finns inte oändligt med tid för att få det att gå runt heller.

Sydby

Sen är det väl skicket på bitarna. Vi alla hanterar bitarna hemma olika. Finns barn eller katter i bilden kan det vara värre.

Kenneth

Låter som ganska mycket arbete för den som håller i det hela. Jag tror (beroende på vad syftet är) att det skulle fungera bättre om det var lokalt, d.v.s inom ett närområde så man inte behöver skicka som packet utan lämnas personligen tillbaka. Kanske via en klubb eller föreningsverksamhet där alla inblandade investerar ett belopp för att vara med i och som används till att köpa Lego för. 

Men som tidigare påpekats så finns risken för strul och att bitar fattas och liknande. Det blir mycket jobb med att kontrollera att seten är kompletta och hela. Man kan spara kartongen så den förblir i fint skick och när ett set har gåt runt alla, sälja det begagnat för att på så vis få in lite mer pengar till nya. Kanske en årsavgift för att vara med.

Det är mina tankar kring det. Att skaffa folk som är intresserade är kanske det svåraste tillsammans med allt arbete med at kontrollera seten.

MVH Kenneth Welander

Magnus den store

Jag har en tidigare kollega som bor i Uppsala kommun. Under pandemin hyrde han Lego-set, vilket han berättade vid ett tillfälle när vi pratade om LM 1. Jag upplevde att utbudet var litet och att det var svårt att få tag på de set han ville bygga. Ibland saknades bitar och figurer. För honom blev detta i stället en start på ett djupare intresse, och i dag köper han några set varje år som täcker hans behov.

Jag tror att det kan finnas viss efterfrågan på idén, främst i storstadsområden, men jag är tveksam till om den är lönsam.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

maartenh

Tack för alla utförliga och ärliga kommentarer.
De risker och scenarier som lyfts kring returer, fullständighet och den arbetsinsats som krävs är mycket igenkännbara. Det är precis sådana frågor man behöver tänka igenom i förväg, och det är värdefullt att få dem så tydligt belysta.
Även de kommersiella aspekterna som nämns, som prissättning, marknadsföring och frågan om lönsamhet, är helt relevanta. Det är sådana överväganden som i slutändan avgör om en idé är mer än bara intressant i teorin.
Jag tycker också att det är intressant att läsa förslagen kring mer lokala eller föreningsbaserade varianter, liksom de praktiska erfarenheter som delats. Det visar att det finns flera möjliga angreppssätt, alla med sina egna avvägningar.
Detta är precis den typ av feedback jag hoppades på när jag startade diskussionen, tack!