LEGO hyra i stället för att köpa?

Startat av maartenh, 14 December 2025 kl. 10:05

Föregående ämne - Nästa ämne

robinnilsson403

Det är inte så långt för att hämta upp för mig, så det vore ju ett billigt sätt att få bygga eifeltornet och millennium falcon.

Kunde inte låta bli att räkna lite.
Om MF kostar 10 000 i inköp och 300 per uthyrningsvecka så behöver den vara uthyrd i 33 veckor innan det setet har tjänats in, och det inkluderar ingen arbetstid eller material eller hemsida eller förpackningar eller ersättningsbitar till det som kommer att fattas. Då har jag glömt bort skatter och sånt som tillkommer till företagande.

Min tankegång blir att det kommer bli svårt att gå med vinst, men om det bara är ett sätt att tjäna en slant på de set man redan äger så varför inte prova, om man har resurserna som krävs.
I min skalle brann en motsats, En skogsbrand i en park
Där hundratusen apor, Fyller tonårsblanka ark

maartenh

Citat från: robinnilsson403 skrivet 14 December 2025 kl. 17:40Min tankegång blir att det kommer bli svårt att gå med vinst, men om det bara är ett sätt att tjäna en slant på de set man redan äger så varför inte prova, om man har resurserna som krävs.
We får se hur det utvecklar sig. I vilket fall som helst kan det vara ett trevligt sätt att möjliggöra en ganska dyr hobby, särskilt när det gäller större set som man kanske inte vill eller kan äga själv.

AndersI

Lokalt kan det fungera som en bokcirkel - alla köper ett set (i bestämd prisklass), alla bygger alla set (skickas runt vid mötena) och efter avslutad cirkel behåller alla var sitt set. Med fraktkostnader inblandat tror jag det bryter ihop ...
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

Gideon

Intressant koncept :)
Men som redan påpekats här så finns det många fallgropar för att få lönsamhet i detta. Inte minst tänker jag att alternativet till hyra för många väl kan vara att köpa ett begagnat set, bygga det och njuta av det på hyllan ett tag och sen sälja det för typ samma pengar igen...

En tanke för att få det att gå ihop är ifall man kan göra det som någon form av socialt företag, lönebidragsanställning eller motsvarande där man kan få hjälp med lönekostnaden.
Kan tänka mig att det finns en del folk med funktionsnedsättning eller som av andra orsaker har lite svårt att etablera sig på arbetsmarknaden där inventering och annan hantering av Lego under rätt former kunde vara en sysselsättning som funkar.
Regionansvarig Gävle-Dala
Flickr   Instagram

maartenh

Citat från: Gideon skrivet 15 December 2025 kl. 09:39En tanke för att få det att gå ihop är ifall man kan göra det som någon form av socialt företag, lönebidragsanställning eller motsvarande där man kan få hjälp med lönekostnaden.
Kan tänka mig att det finns en del folk med funktionsnedsättning eller som av andra orsaker har lite svårt att etablera sig på arbetsmarknaden där inventering och annan hantering av Lego under rätt former kunde vara en sysselsättning som funkar.
Dat tycker jag är en väldigt bra idé, tack så mycket. I uppstartsfasen gör jag det gärna själv för att få erfarenhet och automatisera arbetet där det är möjligt. När det väl rullar på lite är det en bra idé att börja prova det.

Sirre

Hej och välkommen till Swebrick!

Som det redan har sagts så är detta nog en tanke som tänkts av många men har varit svårt att realisera.

Med det sagt, så av en händelse så startades det upp en sån här tjänst i Japan nyligen av en medlem i den japanska LUGen.
https://rentabrick.jp/
Du kan ju kika in och få lite tips och inspiration, eller t.o.m. kanske kontakta dem för att diskutera affärsidén?

Han själv inspirerades av den brittiska motsvarigheten: https://www.brickborrow.com/

Anders67

Citat från: Sirre skrivet 16 December 2025 kl. 23:58Hej och välkommen till Swebrick!

Som det redan har sagts så är detta nog en tanke som tänkts av många men har varit svårt att realisera.

Med det sagt, så av en händelse så startades det upp en sån här tjänst i Japan nyligen av en medlem i den japanska LUGen.
Du kan ju kika in och få lite tips och inspiration, eller t.o.m. kanske kontakta dem för att diskutera affärsidén?

Han själv inspirerades av den brittiska motsvarigheten: https://www.brickborrow.com/

Tack Sirre för länkarna - alltid intressant att se "riktiga" lösningar!

Har även hört att det ska finnas i Nederländerna men har ingen länk!

maartenh

Citat från: Sirre skrivet 16 December 2025 kl. 23:58Hej och välkommen till Swebrick!
Tack för länkarna.
Den japanska tjänsten kände jag inte till tidigare, så den ska jag absolut titta närmare på och följa. Den brittiska varianten kände jag redan till, men det är alltid värdefullt att kunna jämföra flera exempel.

Citat från: Anders67 skrivet 17 December 2025 kl. 06:20Tack Sirre för länkarna - alltid intressant att se "riktiga" lösningar!
Har även hört att det ska finnas i Nederländerna men har ingen länk!
Det stämmer, jag har själv flyttat från Nederländerna till Sverige. I Nederländerna finns numera ganska många liknande tjänster, och där har jag också hämtat en del inspiration.
Några av de större exemplen är till exempel:
www.bouwsteenwinkel.nl
www.bricksverhuur.nl
Bouwsteenwinkel uppger att de har omkring 2500 set. De har till exempel flera exemplar av Titanic, som just nu alla är uthyrda. Utifrån sådan tillgänglighetsinformation har jag tidigare tittat lite på vilka typer av set som verkar fungera bra.

Magixa

Genom att försöka göra det omöjliga når man högsta graden av det möjliga

Godtfred

Tunnan

Magixa

Citat från: Tunnan skrivet 04 Februari 2026 kl. 09:48Synd att artiklen va låst :/
Visst är det så! Finns en kort videosnutt på tidningens Instagram.
Genom att försöka göra det omöjliga når man högsta graden av det möjliga

maartenh

Citat från: Godtfred skrivet 04 Februari 2026 kl. 09:24Lycka till Maarten (y)!
Tack!
 Vi är precis igång och det är kul att märka att det börjar rulla lite.