24 dar fram till jul 2025 - DISKUSSIONSTRÅD

Startat av andreaseldh, 01 December 2025 kl. 22:39

Föregående ämne - Nästa ämne

Emma

Dag 11

1a: Svartkrut
20251201_211458.jpg

2a: Leidermark
11_pheonix.png

3a: Lena-Maria
20251211_161827.jpg
Region Mitten

andreaseldh

Leidermark

Dagens bidrag var nog den som jag velat mest med. Var mycket svårt att få till den cirkelformade bakgrunden med åtanke på endast 80 bitar. Började med en rak, som innehöll flera andra bitar för att få till en känsla av nedgång, slitage. Men till slut, med möda, och minimering av allt så blev det till slut en rund form :)
Nu är jag sugen att se Into Darkness! :)

Khan.jpg
stid-t1-10a.jpg
16_khan_2.png
16_khan_round_1.png
Kirk_Khan.gif

Godtfred

Leidermark

Citat från: Godtfred skrivet 16 December 2025 kl. 13:23Du menar väl Space Seed?
Nä, faktiskt Into Darkness ;)
Även om första avsnittet med Khan är toppen!

andreaseldh

Citat från: Magixa skrivet 17 December 2025 kl. 08:2117 december - 85 bitar

Bildgåta: Svensk julfilm från 1999

Känner att jag måste berätta om boken Latinska citat av Ebbe Vilborg. Den avslutas med kapitlet Oklassiska citat, som helt enkelt är moderna citat översatta till latin. Där finns välkända utländska filmcitat som "Itera cantum, Samuel!" och "Nomen mihi Bond. Iacobus Bond." men även ett från denna svenska film: "Morere mehercle, exsecrate Pappe Natalis!"

LToming

Citat från: andreaseldh skrivet 17 December 2025 kl. 11:59Känner att jag måste berätta om boken Latinska citat av Ebbe Vilborg. Den avslutas med kapitlet Oklassiska citat, som helt enkelt är moderna citat översatta till latin. Där finns välkända utländska filmcitat som "Itera cantum, Samuel!" och "Nomen mihi Bond. Iacobus Bond." men även ett från denna svenska film: "Morere mehercle, exsecrate Pappe Natalis!"
Topp 5 svenska filmcitat enligt mig! :D 
Ltoming @ Instagram & TikTok

https://flic.kr/ps/47bEQt

andreaseldh

Ett utländskt filmcitat som tråkigt nog inte fanns översatt var "I am your father" vilket påminner mig om när min systerson fick en mask med inbyggd röstförvrängare i present. Där sitter jag mittemot ett barn, i övrigt i sina vanliga kläder och ändå känns det läskigt!

Emma

Om ni upptäcker några fel i poängräkningen, säg till! Många siffror att hålla reda på, när jag sitter här och knappar!
Region Mitten

andreaseldh

Med strax över hälften av poängen utdelade, ser Topp Tio ut så här:

Delad första plats, 25 poäng:

Delad tredje plats, 24 poäng:

Delad femte plats, 23 poäng:

Delad sjunde plats, 20 poäng:

Nionde plats, 19 poäng:

Delad tionde plats, 18 poäng:

andreaseldh

Citat från: Emma skrivet 17 December 2025 kl. 15:57Om ni upptäcker några fel i poängräkningen, säg till! Många siffror att hålla reda på, när jag sitter här och knappar!

Gissar att fältet Z1 ska vara 5*24 ;)

Emma

Citat från: andreaseldh skrivet 17 December 2025 kl. 23:21Gissar att fältet Z1 ska vara 5*24 ;)

Det känns mer rimligt. Jag har inte kollat så långt än! Haha. Fullt upp med att fylla i poäng för alla underbara byggen! Kontroll-räkningen har nog fått eget liv när jag kopierat och möblerat om i arket.
Region Mitten

andreaseldh

Facit ordvitsar!

13 december, 65 bitar (Stud-io)
Luciatåg

14 december, 70 bitar (Stud-io)
LED-hund

15 december, 75 bitar (Stud-io)
Hjulstrumpor

16 december, 80 bitar (Stud-io)
Hjulkalender

andreaseldh