[MOC] Ellok SJ Hg (med godståg)

Startat av Andrexp, 21 november 2025 kl. 20:08

Föregående ämne - Nästa ämne

Andrexp

Hg - En klassiker bland SJ:s ellok. Byggt på 40-talet och i drift till slutet av 80-talet. Det här är ett projekt jag hållit på med av och till i flera månader. Det började med att min farfar köpte ett Hg-lok till sin modelljärnväg för ungefär ett år sedan. Jag kände då att jag ville bygga ett i Lego och nu är det äntligen färdigt! Det som tog tid var att lösa lutningen på lokkorgen men så i somras släpptes plötsligt 6x1 slope i reddish brown och det var precis vad jag behövde!!

Sedan funderade jag på hur jag skulle kunna motorisera loket. Jag försökte först med PF/PU men lyckades inte dölja den gigantiska batterilådan. Jag ville att loket skulle kunna ta sig fram för egen maskin och inte bli knuffad av någon motoriserad vagn, och jag började då undersöka det gamla 9v-systemet och insåg till slut att det var det enda sättet. Så då behövde jag införskaffa det också, men det var värt det!

Angående vagnarna har jag redan visat den första vagnen här på forumet. Vill man se fler bilder på den finns det här: https://swebrick.se/index.php?topic=21052.0. Den andra vagnen är inte baserad på någon särskild vagnslittera utan jag ville mest bygga något som passar in i stilen som äldre täckta godsvagnar hade.

Är det någon mer som byggt Hg? Vore kul att se hur andra har löst lutningen!

IMG_4588.jpg
IMG_4589.jpg
IMG_4595.jpg
IMG_4596.jpg

AndersI

Snyggt! Ett sånt skulle passat ypperligt för mina gamla vagnar - https://swebrick.se/index.php?topic=20067.msg357443#msg357443

(nu rivna och under omarbetning).
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

o0ger

Väldigt snyggt tåg! Den nya slopen passar perfekt i detta bygge. Jag har själv inte byggt något sådant här lok, men jag hade löst lutningen genom att höja upp en del av bygget en halv plate. Det finns många olika lösningar för det, men min nya favoritmetod för att göra det innehåller en kombination av 41682 och 3386.

Lok1.png

Lok2.png
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Andrexp

Andrexp

Citat från: AndersI skrivet 22 november 2025 kl. 12:08Snyggt! Ett sånt skulle passat ypperligt för mina gamla vagnar - https://swebrick.se/index.php?topic=20067.msg357443#msg357443

(nu rivna och under ommarbetning).
Tack! Väldigt snygga vagnar! Hg skulle absolut passa som dragare. Jag har faktiskt byggt liknande vagnar, fast med tvåaxliga boggier. Tänkte inte på att visa loket med de vagnarna men så här ser de ut: 

IMG_4606.jpg

Andrexp

Citat från: o0ger skrivet 22 november 2025 kl. 14:46Väldigt snyggt tåg! Den nya slopen passar perfekt i detta bygge. Jag har själv inte byggt något sådant här lok, men jag hade löst lutningen genom att höja upp en del av bygget en halv plate. Det finns många olika lösningar för det, men min nya favoritmetod för att göra det innehåller en kombination av 41682 och 3386.

Lok1.png

Lok2.png
Aaahh jag ser! Smart lösning, tack för tipset!  :D

RetroBricker

Citat från: o0ger skrivet 22 november 2025 kl. 14:46Väldigt snyggt tåg! Den nya slopen passar perfekt i detta bygge. Jag har själv inte byggt något sådant här lok, men jag hade löst lutningen genom att höja upp en del av bygget en halv plate. Det finns många olika lösningar för det, men min nya favoritmetod för att göra det innehåller en kombination av 41682 och 3386.
Fast jag tycker inte du behöver ta bort hacket som blivit nu. Hg har ju en motorhuv som ger precis detta intryck. Svårt att se på många bilder, men på min H0-modell är det väldigt tydligt och därför reagerade jag inte på det.

Om jag ska komma med ett förbättringstips, så skulle det vara att se om du kan göra bakre delen lika hög som den främre. Bägge huvarna går på förebilden lika högt upp mot hytten på både fram- och baksidan.

Av var och en efter förmåga, åt var och en efter behov

Andrexp

Citat från: RetroBricker skrivet 22 november 2025 kl. 18:49Fast jag tycker inte du behöver ta bort hacket som blivit nu. Hg har ju en motorhuv som ger precis detta intryck. Svårt att se på många bilder, men på min H0-modell är det väldigt tydligt och därför reagerade jag inte på det.

Om jag ska komma med ett förbättringstips, så skulle det vara att se om du kan göra bakre delen lika hög som den främre. Bägge huvarna går på förebilden lika högt upp mot hytten på både fram- och baksidan.

Ja det är lite svårt att se lutningen när man bara går på foton utan att ha loket i verklig skala eller som modell framför sig, men jag har också uppfattat det som att det är några små hack.

Angående höjden så är jag medveten om att båda sidorna är lika höga. Tanken är att sätta i 2x1 slopes (5404) närmast hytten på B-änden för att få till det sista. De bitarna är just nu väldigt svåra att få tag i tyvärr, men när jag fått tag i dem ska jag sätta dem på loket och först då kan jag anse det som helt färdigt!

RetroBricker

Citat från: Andrexp skrivet 22 november 2025 kl. 22:24Ja det är lite svårt att se lutningen när man bara går på foton utan att ha loket i verklig skala eller som modell framför sig, men jag har också uppfattat det som att det är några små hack.

Angående höjden så är jag medveten om att båda sidorna är lika höga. Tanken är att sätta i 2x1 slopes (5404) närmast hytten på B-änden för att få till det sista. De bitarna är just nu väldigt svåra att få tag i tyvärr, men när jag fått tag i dem ska jag sätta dem på loket och först då kan jag anse det som helt färdigt!
Då kan jag känna mig lugn angående höjden...  :)  ;)
Och jag tycker överlag att du fångat lokets karaktär väldigt bra.

Det där med lutningen och "hacken" kan man ju fundera på. De syns ju sällan när man ser loket i verkligheten eftersom man ser det från sidan. Men jag tycker de blir mer karaktäristiskt framträdande ner man ser loket uppifrån som på en modell. (Bilder länkade från Järnväg.net.)
Av var och en efter förmåga, åt var och en efter behov

Andrexp

Citat från: RetroBricker skrivet 23 november 2025 kl. 10:09Då kan jag känna mig lugn angående höjden...  :)  ;)
Och jag tycker överlag att du fångat lokets karaktär väldigt bra.

Det där med lutningen och "hacken" kan man ju fundera på. De syns ju sällan när man ser loket i verkligheten eftersom man ser det från sidan. Men jag tycker de blir mer karaktäristiskt framträdande ner man ser loket uppifrån som på en modell. (Bilder länkade från Järnväg.net.)

Tack! Symmetrin är viktig här tycker jag också. ;) Beroende på hur lång tid det tar att få tag i 5404 kanske jag lägger upp bilder när loket är komplett!

Det där är en jättebra bild! Jag var lite osäker på om jag skulle ha en helt smooth lutning eller  inkludera hacken. De är egentligen liiite för stora men det ger en karaktär som jag känner passar bra! Nu när jag närstuderar den där bilden och  ser loket uppifrån ordentligt känner jag därför att hacken får vara kvar  :D

Daylight