Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[MOC] Tåg (vagnar)

Startat av AndersI, 29 December 2024 kl. 18:05

Föregående ämne - Nästa ämne

AndersI

Under hösten har jag knåpat ihop några gammaldags järnvägsvagnar i klassiskt SJ-brunt. Jag är ganska nöjd med dem, men går konstant bet på att konstruera ett matchande lok som orkar dra runt på dem utan att slira. Vagnarna är 8-wide och ganska tunga. Har någon tips på lämplig loktyp och hur man får till mer traction?

rps20241229_173339.jpg
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

Tunnan

Snygga 👍🏻, ett passade ånglok borde gå att finna på rebrickable väl? Eller i vart fall inspireras därifrån. 

eon

Du kan prova att motorisera en av vagnarna förutom loket. Antingen fristående drivning eller med kardan från loket. 

CopMike

Snygga! SJ-brunt är det nya svarta ;D! Kan man önska sig bilder på enskilda vagnar (gärna med en neutral bakgrund)?
När CB 4.5V körde på i Hässleholm så var verkligen dragkraft ett problem! IOFS så var det gamla typ bb0006 men ändå.

pehter aka ibbe

Det klassiska när det slirar är att lägga på mer vikt, ett par 73090b borde hjälpa.

Nu vet jag inte hur tungt dina vagnar rullar men dom T44 jag kör med har jag inte märkt någon tendens till att slira när jag kört på utställningar. Kollade lite snabbt och egenvikten på dom ligger runt 450 gram med 9V. 
Instruktioner till en del av mina byggen.   Flickr

Selander

Är vagnarnas hjul av den lättrullande stålaxel sorten?
Modernare plastaxlar / eller cross axle+tåghjul bör undvikas ...
Vagnarnas hjulföljd syns inte på din bild. Statiskt monterade enaxliga hjul ger generellt mer rullmotstånd i kurvor, jämfört med en vagn med tvåaxliga bogie i var ände.
Det är ett måste att försöka minska rullmotståndet.

Beträffande loktyp, så vill jag bestämt hävda att du ska ha ett bogielok med dubbla tågmotorer !!! (9v/PF/PuP) Vet inte vad du kör för system...!(?)
För PF/PuP ska stora batteriboxen med AA batterier användas, och placeras så lågt som möjligt (hängande precis ovanför rälsen), centralt, mellan de två tåg motorerna. Detta ger bästa traction pga perfekt viktbalans och 8-hjulsdrift.
Så bygger jag mina Rc-lok, och ett klassiskt orange/vitt sådant tycker jag skulle se OK ut framför dina vagnar.
Alternativt ett Rapid lok, som också är ett bogie lok ...det är ju äldre än Rc, men lite svårare att bygga pga rundade nosen....

AndersI

Citat från: CopMike skrivet 29 December 2024 kl. 19:10... Kan man önska sig bilder på enskilda vagnar (gärna med en neutral bakgrund)? ...

Det kommer, bara jag får lite tid över.

RetroBricker

Snyggt!
Jag tycker ju att de här vagnarna kräver ju ett ånglok och helst ett svenskt. Tyvärr har jag inga bra förslag utom att möjligen ett F-lok skulle kunna fungera. ;)

Ett sånt här: https://swebrick.se/index.php?topic=19142.0
Av var och en efter förmåga, åt var och en efter behov

AndersI

Då får vi se hur bilderna blev ...

rps20250113_134204.jpg

rps20250113_134220.jpg

rps20250113_134140.jpg

andreaseldh

Mycket snygga gamla vagnar med
  • uteplattformar
  • blåröda magnetkopplingar
och du har t.o.m. kommit ihåg skylten för sista vagnen!

Emma

Jag gillar hur du fällt in godsdörren så den inte är platt mot vagnens sida!
Region Mitten

Selander

Snygga !
Men jag blir fundersam om du kan köra dessa genom R40 standard kurvor / standard växlar....
Beror på hur du konstruerat/monterat hjul och koppel förstås

AndersI

Citat från: Selander skrivet 13 Januari 2025 kl. 15:15Snygga !
Men jag blir fundersam om du kan köra dessa genom R40 standard kurvor / standard växlar....
Beror på hur du konstruerat/monterat hjul och koppel förstås

Tack. Jo, hjulbasen på de två längre vagnarna är för lång, jag hör hur det skaver när jag drar dem genom en kurva. Ska prova att flytta dem lite närmare varandra, även om jag misstänker att det stör utseendet för mycket (och utsticket framför hjulen blir ju ännu större! ). Annars får jag experimentera med vridbara hjul (och stelt koppel).

Selander

Misstänkte hög friktion...
Det "lego-normala" för vagnar som är över 20 studs är vridbara hjul och att kopplet också vrider sig tillsammans med hjulet.