[MOC] Lokomotor med godståg

Startat av Andrexp, 10 Oktober 2025 kl. 11:52

Föregående ämne - Nästa ämne

Andrexp

Mitt senaste tågbygge är en s.k. lokomotor, alltså ett mindre diesellok främst till för rangering av vagnar. Lokomotorn är löst baserad på de tyskbyggda lokomotorer som Nora Bergslags Järnväg använde sig av från 1930-talet och framåt, men jag har tagit mig några friheter när det kommer till design och funktion.

Den är motoriserad med powered up och alltså fullt körbar. Tanken var att den precis som förebilden skulle få koppelstänger men det har jag hittils inte lyckats få till. Tar gärna emot tips om någon har nån lösning! 

Vagnarna är baserade på s.k. O-vagnar/stolpvagnar. En vanlig typ av öppen godsvagn som i något modernare variant fortfarande går att se i godståg och på bangårdar runtom i Sverige.

Vad tycks?

IMG_4387.jpg
IMG_4384.jpg
IMG_4391.jpg
IMG_4390.jpg

Selander

Snygga stolpvagnar 👌
Vad gäller loket blir det (förstås) högt när man går på din linje med all Powered Up integrerat i ett och samma ekipage. För koppelstång får du använda tredjeparts hjul, eller legos egna stora, men det blir en ohygglig utväxling monterat direkt på tåg motorn....(det blir jättesnabbt, vilket inte passar ett rangerlok)

En alternativ väg att gå, är att placera hubben i närmaste vagn bakom (t ex dold i en täckt godsvagn) och bygga en egen transmission i loket av technic Lego, motoriserad av en av de mindre PuP technic motorerna. Då kan du satsa på en lägre snyggare lokdesign och även använda större hjul med koppelstång. Utväxling väljer du själv utifrån vilka kugghjul du väljer i transmissionen.

andreas E

Gillar det skarpt. Snyggt klossat.

Andrexp

Citat från: Selander skrivet 10 Oktober 2025 kl. 12:28Snygga stolpvagnar 👌
Vad gäller loket blir det (förstås) högt när man går på din linje med all Powered Up integrerat i ett och samma ekipage. För koppelstång får du använda tredjeparts hjul, eller legos egna stora, men det blir en ohygglig utväxling monterat direkt på tåg motorn....(det blir jättesnabbt, vilket inte passar ett rangerlok)

En alternativ väg att gå, är att placera hubben i närmaste vagn bakom (t ex dold i en täckt godsvagn) och bygga en egen transmission i loket av technic Lego, motoriserad av en av de mindre PuP technic motorerna. Då kan du satsa på en lägre snyggare lokdesign och även använda större hjul med koppelstång. Utväxling väljer du själv utifrån vilka kugghjul du väljer i transmissionen.
Tack! Legos egna hjul är som du säger alldeles för olämpliga men bra tips med tredjeparts hjul. Ska undersöka det! :D  Ja det är ju det här med höjden på huben som förstör lite... Jag föredrar att inte motorisera vagnar eftersom det gör att loket blir så bundet till ett särskilt tågset vilket är lite synd. Det har ju dock funnits rangerlok som haft en viss höjd, särskilt tyskbyggda (och t.ex. svenska V3), så höjden på huven är därför en nödvändig kompromiss jag är villig att ta.

RetroBricker

Jag gillar loket och speciellt vagnarna!
Kanske kunde hytten vara lite högre? Och större hjul vore nog inte fel.

Men jag skulle gärna vilja se mer bilder på vagnarna!  ;)
Av var och en efter förmåga, åt var och en efter behov

Andrexp

Citat från: RetroBricker skrivet 10 Oktober 2025 kl. 16:20Jag gillar loket och speciellt vagnarna!
Kanske kunde hytten vara lite högre? Och större hjul vore nog inte fel.

Men jag skulle gärna vilja se mer bilder på vagnarna!  ;)
Tack för feedbacken! Här kommer lite fler bilder på en av vagnarna. Precis som förebilden går det att ta bort sidoplåtarna och på så sätt få större lastutrymme om man vill det. Det syns på sista bilden.

IMG_4398.jpgIMG_4400.jpgIMG_4401.jpgIMG_4402.jpg

RetroBricker

Tack för bilderna. Nu måste jag försöka mej på att göra O-vagnar i Lego!
Av var och en efter förmåga, åt var och en efter behov

Andrexp

Citat från: RetroBricker skrivet 11 Oktober 2025 kl. 17:08Tack för bilderna. Nu måste jag försöka mej på att göra O-vagnar i Lego!
Varsågod! Kul att kunna inspirera! Det vore kul att se resultatet när det är färdigt  ;)