Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[WIP] Rälsbuss

Startat av Johannest85, 18 November 2025 kl. 09:11

Föregående ämne - Nästa ämne

Johannest85

Efter att ha varit med på klossfestivalen i västerås och sett alla stora byggen så blev jag lite sugen på att också ha ett stort bygge, men då började funderingarna på vad som saknades. Många stora teman fanns och folk är bra på det. Men en sak jag kände saknades var det svenska, det fanns lite IKEA, lite svenskt fika osv, men inget svenskt diorama riktigt. Så min idé blev att ta inspiration från min barndom under svenskt 90-tal i en liten by som byggts kring en järnvägsstation, jag kommer förmodligen inte bygga en kopia av den men tänker att jag kan utgå från den känslan, det passar min byggstil lite också. Så jag började direkt att fundera på vad man kunde bygga och ville först börja med ett tåg, då det är en kul effekt med tåg i ett diorama. Då föll min första tanke på en klassisk rälsbuss.

Jag tycker att jag fick till den rätt bra direkt, tycker själv känslan blir rätt med den lite knubbiga fronten och de stora fönstren. Ska se om jag får plats med något inuti, blir lite platsbrist då jag ville ha lite struktur på sidorna.

Ozp

Ska bli spännande att följa. Hoppas det blir klart till nästa års utställning

Selander

Det där du beskriver är precis min egen inriktning  ;D
Fin start på rälsbussen, följer tråden med intresse.

Emma

Väldigt kul att låta din inspiration ta av avstamp där!
Region Mitten

Johannest85

Lyckades få till lite interiör iaf, fick dölja batteripacket i en rökkupé med bruna gardiner. sandblått golv tyckte jag kändes som en bra färg. 

Lite osäker på om kopplingen skulle funka i verkligheten

Selander

Den dubbla kopplingen tror jag blir "stum", den kommer inte kunna svänga i sidled, om du trycker ihop den med en spegelvänd ditto....

Har du tänkt motorisera med vanlig tvåaxlig tågmotor?

Johannest85

Citat från: Selander skrivet 19 November 2025 kl. 07:19Den dubbla kopplingen tror jag blir "stum", den kommer inte kunna svänga i sidled, om du trycker ihop den med en spegelvänd ditto....

Har du tänkt motorisera med vanlig tvåaxlig tågmotor?

har aldrig byggt tåg innan :p men tänkte nog använda en sån "tågmotorkloss" med 4 hjul. Är en sån jag byggt in i studio nu iaf. Har du något annat bättre val av motor? Har ingen tågmotor just nu, men har flera olika typer av teknikmotorer så gör inget om man kan använda en sån med bättre resultat 

Selander

Citat från: Johannest85 skrivet 19 November 2025 kl. 20:53har aldrig byggt tåg innan :p men tänkte nog använda en sån "tågmotorkloss" med 4 hjul. Är en sån jag byggt in i studio nu iaf. Har du något annat bättre val av motor? Har ingen tågmotor just nu, men har flera olika typer av teknikmotorer så gör inget om man kan använda en sån med bättre resultat
"Tågmotorkloss" med 4 hjul är det bekvämaste sättet att motorisera, helt klart. Men legos normala tåghjul är rätt stora på diametern om man beaktar hur små hjulen var på rälsbussen i verkligheten, vilket gör att karossen hamnar relativt högt över rälsen.
Tågmotorn behöver kunna rotera något under karossen (tänk boggi) för att ekipaget ska klara kurvor. Ju snävare kurva - desto mer rotation på motorn. Bara så du inte integrerar/ bygger fast motorn...
Ett sätt att dölja höjden över rälsen är att rälsbussens sidor fortsätter en bit nedåt mot rälsen, för att dölja tåg motorn, men samtidigt ska det finnas plats nog för rotationen...så det kan behövas lite provbyggande/provkörning så du säkerställer att det ser snyggt ut, men ändå ger okej köregenskaper.

Men du kanske redan har beaktat allt det här?

Den som bygger en statisk modell, eller bara ska köra rakt fram, kan också bortse från mitt resonemang.. ;D

Johannest85

Citat från: Selander skrivet 20 November 2025 kl. 07:47"Tågmotorkloss" med 4 hjul är det bekvämaste sättet att motorisera, helt klart. Men legos normala tåghjul är rätt stora på diametern om man beaktar hur små hjulen var på rälsbussen i verkligheten, vilket gör att karossen hamnar relativt högt över rälsen.
Tågmotorn behöver kunna rotera något under karossen (tänk boggi) för att ekipaget ska klara kurvor. Ju snävare kurva - desto mer rotation på motorn. Bara så du inte integrerar/ bygger fast motorn...
Ett sätt att dölja höjden över rälsen är att rälsbussens sidor fortsätter en bit nedåt mot rälsen, för att dölja tåg motorn, men samtidigt ska det finnas plats nog för rotationen...så det kan behövas lite provbyggande/provkörning så du säkerställer att det ser snyggt ut, men ändå ger okej köregenskaper.

Men du kanske redan har beaktat allt det här?

Den som bygger en statisk modell, eller bara ska köra rakt fram, kan också bortse från mitt resonemang.. ;D

Tanken är att jag ska ha den körbar. så räknar med att behöva bygga om lite. delen över själva motordelen kan vara svårsvängd, men här på bilden kan man se att den är lite nedbyggd iaf och man får se om den skulle klara räls utan att ta i det nedbyggda, man skulle ju även kunna göra att den bara åker rakt fram och tillbaka, men inte lika kul. Skulle vilja få till en koppling som är lite mer lik den verkliga kopplingen, fast eftersom den förmodligen kommer kopplas ihop och inte synas samt att det inte är en exakt kopia av en rälsbuss så är det kanske overkill :P men ska fundera lite på om man kan ha den lite löpande eller lite svängbar.

Här är sidovyn just nu (vet inte vilken av motorerna man ska använda, men tänker den med den digitala kopplingen men hittade den inte i BL studio) är hyfsat nöjd med proportionerna på den. De små "solglasögonen" ska bytas ut mot minecrafträvens ansikte för att få lite känsla av text där.

Selander

Det ser snyggt ut. Fina proportioner! 🙌👍

OM det är fysiskt möjligt skulle jag gärna se att sidorna gick lite längre ner så ekipaget ser ut att ligga närmare rälsen. För att likna förlagan så långt möjligt....

Är du purist och tänker bygga med 100% riktigt Lego ?
Isf kommer du att få slanta upp stora pengar på framförallt 6556 i Tan, och även 2871b i LBG är dyra.
Det är "billigt" att bygga digitalt  8)

Johannest85

Citat från: Selander skrivet 20 November 2025 kl. 11:04Det ser snyggt ut. Fina proportioner! 🙌👍

OM det är fysiskt möjligt skulle jag gärna se att sidorna gick lite längre ner så ekipaget ser ut att ligga närmare rälsen. För att likna förlagan så långt möjligt....

Är du purist och tänker bygga med 100% riktigt Lego ?
Isf kommer du att få slanta upp stora pengar på framförallt 6556 i Tan, och även 2871b i LBG är dyra.
Det är "billigt" att bygga digitalt  8)
jo ska bli riktigt lego :P brukar kunna bli dyrt till en början (var samma med tidigare projekt) men brukar utgå från ett utseende sen får man ändra lite om det blir för dyrt  2871b skulle jag kunna lägga iaf 150 kr per "vagn" för att få den färgen, men tror jag får se över fönster. kanske kan man använda små slopes typ 38583 på något sätt, för att det blir kanske fel med fyrkantiga fönster 60594

Johannest85

Såhär skulle man kanske kunna få till rätt känsla på fönstren. Lite hållfasthetsproblematik bara, men det kan man jobba lite på att fixa

Selander

Själv har jag använt liggande 51239 och för montaget tar man bracket typ 4585. Båda finns i Tan och till bra pris.

Exempelbild nedan...

Johannest85

Citat från: Selander skrivet 20 November 2025 kl. 12:23Själv har jag använt liggande 51239 och för montaget tar man bracket typ 4585. Båda finns i Tan och till bra pris.

Exempelbild nedan...

det är såna glas som sitter i, kanske att jag kör det. men gillar den rundade kanten :P så blir nog några olika varianter som jag testar

andreaseldh