Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Belysningstips

Startat av andreaseldh, 15 Oktober 2025 kl. 18:33

Föregående ämne - Nästa ämne

andreaseldh

Jag ska sätta belysning i ett vitrinskåp och blev väldigt glad när jag hittade 36-7975 på Clas Ohlson. 3 meter på rulle och som kan kapas vid markeringarna. Sedan läste jag vidare och blev något mindre glad. Detta är bara ett utbyggnadsset till det betydligt dyrare 36-7974. Varför måste jag betala för fräcka färger och blinksekvenser, när jag bara är intresserad av fast vitt sken?

Men det är ju just denna typ av belysning som många av oss använder i sina byggen! Och jag är inte rädd för att löda och inget farligt kan heller hända vid så här låga spänningar.

Så: Vad rekommenderar ni för list och strömförsörjning?

Godtfred

Citat från: andreaseldh skrivet 15 Oktober 2025 kl. 18:33Jag ska sätta belysning i ett vitrinskåp och blev väldigt glad när jag hittade 36-7975 på Clas Ohlson. 3 meter på rulle och som kan kapas vid markeringarna. Sedan läste jag vidare och blev något mindre glad. Detta är bara ett utbyggnadsset till det betydligt dyrare 36-7974. Varför måste jag betala för fräcka färger och blinksekvenser, när jag bara är intresserad av fast vitt sken?

Men det är ju just denna typ av belysning som många av oss använder i sina byggen! Och jag är inte rädd för att löda och inget farligt kan heller hända vid så här låga spänningar.

Så: Vad rekommenderar ni för list och strömförsörjning?
Aj, måste berätta att det blir riktigt fula skuggor av en sådan list. massor med konturer i skuggorna och prickar de luxe i reflexerna från modellerna... Speciellt när de sitter så glest som på listen du länkade till. Inget jag rekommenderar. Jag har satt in LED-lister med kontinuerligt lyse "utan prickar" i mitt vitrinskåp på baksidan av ramen runt dörren. Sök tex efter "COB LED strip" på ebay. Finns säkert att köpa på närmre håll numera... Att ha en programmerbar historia med RGB är ännu mer problematiskt eftersom man riskerar se olika typer av regnbågseffekter och färgåtergivningen kommer lida. Inuti ett bygge spelar allt det här ingen roll, men sämre om du ska lysa upp en snygg vitrin. Där ska du ha fasta vita LED:ar med en färgtemperatur som passar dig. ...tycker jag.

andreaseldh

Nej jag tänker verkligen inte köpa denna list från Clas Ohlson, utan är på jakt efter en enbart vit och gärna självkopplingsbar eftersom jag tror det är ekonomiskt fördelaktigt.

Godtfred

Hänger inte riktigt med varför du visar en list du verkligen inte vill ha när Classe säljer tex: https://www.clasohlson.com/se/LED-list-COB-LED-inomhus-5-meter,-tunn-och-bojlig/p/36-8960 som verkar uppfylla dina (och mina) krav, eller har vi missat något?

andreaseldh

Jag kollade bara väldigt snabbt och hade dessutom ställt in visning från lägsta pris. Därav överraskningen att det bara var ett utbyggnadsset. Sedan kom jag på att jag borde ha frågat här istället. Och så det gamla vanliga att jag svamlar på med information som är totalt ointressant och många gånger motverkar mitt egentliga budskap.